RJEŠENJA ZA PROMETNE GUŽVE

'Vlasnik može iznajmiti svoje parkirno mjesto dok je na poslu ili na putovanju'

Flow, Hubbig, Smart Parking i WePark
 CROPIX

Osim po blještavilu, božićnom duhu i desecima tisuća domaćih i stranih gostiju, Advent u Zagrebu je poznat i kao vrijeme kada je nemoguće pronaći javno parkirališno mjesto u gradu.

S druge strane, tu su privatna mjesta, no na njima se ne smije parkirati. Osim, primjerice, ako se prije ne dogovorite s vlasnikom za najam njegova parkirališnog mjesta. Upravo na tome radi ekipa iz WeParka - rješenje za pametno i efikasno parkiranje. Nešto kao Airbnb, ali umjesto stanova iznajmljuju se parkirališna mjesta.

Rad semafora

- Želimo stvoriti parking zajednicu u kojoj ćemo spojiti vlasnike parkirnih mjesta s vozačima. Recimo, odete na posao i ne koristite više vaše parkirno mjesto. Umjesto da stoji prazno, možete ga iznajmiti dok se ne vratite s posla - kaže Tomislav Musić, jedan od osnivača WeParka.

Vozači će putem aplikacija moći pronaći i rezervirati mjesto, podići rampu ili otključati pregradu te ujedno odmah platiti parkiranje. Privatni će vlasnici, s druge strane, putem specijaliziranog portala iznajmljivati svoje mjesto. Projekt bi svjetlo dana trebao ugledati u studenome ove godine, a sada već imaju dogovorene parkinge na tri lokacije u gradu - Kvaternikov trg, Britanski trg i Prisavlje.

WePark, naime, jedan je od timova koji je ušao u novi predakceleracijski program Startup Factory Zagreba, a područje njihova djelovanja jest rješavanje prometnih problema u gradovima.

No, nisu oni jedini koji su se ulovili u koštac s tom gorućom temom u Zagrebu. Drugi tim, imena Flow, razvija program i uređaj koji će zaustaviti stalne prometne gužve u gradu. Tim čine Luka Beban i Ivan Golubić, a oni su izradili uređaj koji će djelovati kao prometni policajac na raskrižju.

- Riječ je o sustavu koji optimizira promet u urbanoj sredini integracijom pametnog softverskog i hardverskog rješenja u postojeću prometnu infrastrukturu. U suštini ugradili bi na kamere naš uređaj koji regulira promet s obzirom na postojeću količinu automobila - kaže Beban.

U slučaju da jednom stranom prolazi stotinjak automobila, a drugom tek desetak, onda će sustav na temelju trenutnog stanja prilagoditi i rad semafora. Naime, sustavom bi upravljala umjetna inteligencija i sve bi u potpunosti bilo automatizirano.

Softver su već testirali na drugim projektima i pokazao se uspješnim. Prvi plan im je isprobati sustav u jednom kvartu, a gotov proizvod će izbaciti za šest mjeseci.

U Tehnološkom parku na Zagrebačkom velesajmu sljedećih nekoliko mjeseci razvijat će se još jedna aplikacija za parkiranje. Ova će u realnom vremenu pokazivati sva slobodna javna parkirališna mjesta u Zagrebu. Ideja pripada Karlu Horvatu, Ivan Medvedu i Alenu Žarkoviću, odnosno njihovu timu Smart Parking System Zagreb. Sličan sustav je prošli tjedan pokrenut u Splitu, no Horvat ističe kako se ne radi o istom projektu. Njihov je, kako kaže, pametniji i jeftiniji.

Javne garaže

- Sustav u Splitu se temelji na senzorima, koji koštaju otprilike 2000 kuna po mjestu. Naš plan je koristiti kamere. Pomoću posebnog algoritma u realnom vremenu bit će moguće putem aplikacije provjeriti dostupnost parkirnih mjesta - kaže Horvat.

Jedna kamera bi pokrivala između 30 i 100 parkirališnih mjesta, a plan im je povezati se i s javnim garažama te većim parkiralištima.

Za kraj tu je tim Hubbig koji čine Dragana Lipovac i Nenad Šilobad, a oni planiraju razviti web platformu koja predstavlja rješenje za usluge intermodalnog prijevoza. Ciljana publika su im tvrtke koje rade česte inozemne transakcije robe i ova platforma će im omogućiti da prate svoju pošiljku, ali i da riješe svu potrebnu papirologiju. Sustavom praćenja i organiziranja upravljat će umjetna inteligencija, a pristupu praćenja palete imat će kupac i pošiljatelj.

- Recimo da neka tvrtka pošalje paletu proizvoda iz Zagreba u SAD. Ta paleta putuje kroz nekoliko zemalja, mora proći više vrsta transporta, uvoznu i izvoznu carinu te nekoliko različitih agenata. Putem naše platforme organizacija svih tih segmenata transporta nalazit će se na jednome mjestu - kaže Lipovac.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 07:33