MIRAN DILBEROVIĆ

HRVAT NA SETU RATOVA ZVIJEZDA 'Počeo sam u 'Igri prijestolja', a onda su me otkrili kad se snimao 'Posljednji Jedi'

    AUTOR:
    • Tomislav Novak

  • OBJAVLJENO:
  • 13.11.2018. u 16:29

 

Snimanje ovog filma toliko je tajnovito, pišu strani mediji, da ljudi na setu ne znaju koji detalji radnje su stvarni, a koji služe za zavaravanje novinara i špijuna.

Tek odabrani krug ljudi zna što će se dogoditi na kraju. Očekivanja su velika, za ovaj film Disney želi da bude nova prekretnica za njihovu najpoznatiju svjetsku franšizu.

“Ratovi zvijezda”, epizoda deveta, pod opsadnim stanjem i silnom napetošću snima se tako već mjesecima, a po tajnovitosti je, uostalom, redatelj J. J. Abrams i poznat. Produkcija je trenutačno dijelom u Londonu, gdje živi i radi Miran Dilberović, Dubrovčanin koji je na specijalnim efektima radio na zadnja dva filma iz te svemirske sage.

“Slučajnost?” pitam ga.

Razgovaramo telefonom, uhvatio sam ga na povratku s posla.

- Ništa ne smijem otkriti. Smijem samo reći da radim na novom projektu tvrtke Lucas Film - smije se.

Dilberović je relativno nepoznat široj javnosti, što je neobično jer među ostalim radio je na filmovima “Posljednji Jedi” i “Solo” u režiji Riana Johnsona i Rona Howarda, koji je iza kamere na filmu o mladom Hanu Solu zamijenio Phila Lorda i Chrisa Millera. Njih su producenti otpustili zbog “kreativnih razlika”, a film je na kraju podbacio na kinoblagajnama pa je pritisak na sljedeći dio serijala golem.

Zvuči impresivno - Hrvat koji je na efektima radio i na “Spidermanu” i nastavku “Maleficienta”, ali i na seriji “Igra prijestolja”.

Jurnjava po Stradunu u “Posljednjem Jediju”

 

Reklame za deterdžent

Rođen je u Dubrovniku, odrastao na Mokošici, a završio je Umjetničku školu Luka Sorkočević pa otišao u Zagreb na Akademiju likovnih umjetnosti.

- Kao freelance animator radim od osamnaeste. Nisam isprva upao na Akademiju pa sam te godine radio za jedan manji studio, reklame, recimo za deterdžente, ali i neke s mladim Lukom Modrićem i Eduardom Da Silvom. A onda mi se nakon par godina dogodila serija ‘Igra prijestolja’ - govori Dilberović.

- Tu sam naučio gotovo sve o radu na setu na poziciji floor runnera. Tu radite sve, od skupljanja smeća, dijeljenja vode za ekipu, babysittinga glumaca, producenata, ma baš sve. Tih gotovo dva mjeseca bili su nevjerojatno korisni. Bilo je tu još par serija i reklama, a onda je u Dubrovnik došao Lucas Film i ‘Ratovi zvijezda’ - govori.

I tu je konačno dobio priliku da radi ono za što se školovao - na vizualnim efektima. Shvatio je da došao njegov trenutak.

- U dva tjedna udvostručio sam svoje znanje tehničke izvedbe efekata na setu i, nasreću, imao vrhunske ljude oko sebe koji su prepoznali moj entuzijazam. Rekli su mi da za mene ima posla u Londonu, samo se trebam spakirati i ‘skočiti’. Nakon toga sam preporučen za malo bolju poziciju na sljedećem snimanju, ‘Robin Hoodu’, na kojem sam radio u Dubrovniku i Budimpešti, a zatim je slijedio London gdje sam četiri mjeseca radio na filmu ‘Han Solo’. Nakon tog snimanja dobio sam posao u tvrtki Third Floor, koja se bavi previzualizacijom filmova i tu kombiniram svoje znanje animacije i iskustvo sa setova - objašnjava.

Kako izgleda posao na takvim megaprodukcijama, pitam ga. Koliko je blizu glavnim zvijezdama?

- Riana Johnsona, recimo, na setu filma ‘Posljednji Jedi’ nisam upoznao. Bio sam daleko u pozadini, fotografirao i skenirao svaki kantun Straduna u to vrijeme. Rona Howarda koji je završavao ‘Sola’ sam upoznao. On je nevjerojatno iskusan redatelj koji je došao i preuzeo redateljsko mjesto nakon što su originalna dva redatelja dobila otkaz. Zbog naravi posla na setu koji sam obavljao, non-stop sam morao biti u blizini kamere, glumaca, redatelja fotografije i samog Rona, mogao sam doživjeti tu filmsku čaroliju. Tu toliko puno ljudi radi u pozadini, svi se brinu oko najsitnijih detalja, sve se sprema za onih 20 sekundi kada kamera propusti svjetlost kroz svoju leću i ta svjetlost se zapiše, kako kažu, u povijest.

Sa zvijezdama “Sola” Aldenom Ehrenreichom i Donaldom Gloverom

 

Snimi ženu robota

Dilberović je u početku imao različite zadatke na setovima. Prikupljao je podatke kamere, skenirao setove, likove, rekvizite, letjelice, oružja... Kontrolirao je zelene i plave pozadine, objašnjava, skupljao podatke krom i difuzne kugle na kameri.

- Znači, sve što se snimi mora biti pripremljeno za efekte koji se kasnije stavljaju u postprodukciji uz informacije koje im mi dostavljamo - kaže.

Tražim ga da mi konkretno opiše jedan svoj zadatak. Primjerice, u filmu “Solo” pohvale kritike dobio je cinični robot L3-37. Na setu ga je glumila Phoebe Waller Bridge, u zelenom odijelu, a poslije je digitalno obrađena da izgleda kao robot.

- Evo primjer, kad u sceni imamo robota L3, moramo postaviti nekoliko dodatnih kamera koje će pratiti u ovom slučaju glumicu, koja će umjesto robota odglumiti scenu s ostalima. Nju moramo markirati da je kamere mogu pratiti, a nakon toga je fotografiramo i skeniramo. Isto radimo i za sam set, bio to brod u svemiru ili neki daleki planet - kaže Miran.

Međutim, otkad radi za tvrtku TFF, radi drugačiji posao.

- Mi vizualiziramo scenarije na način da radimo storyboarde, animacije onoga što nam scenariji govore. Tako redatelj može vidjeti kako scena funkcionira, ima li potrebnu dinamiku, kako će se nešto snimiti i što je uopće potrebno za realizaciju toga. Radimo jako intenzivno s redateljima što je najzanimljiviji dio, a i bavimo se na neki način samom režijom. Nekad imamo problema jer nisu svi redatelji oduševljeni da im netko drugi kreira kadrove - objašnjava.

Veza Dilberovića i “Ratova zvijezda” seže daleko u prošlost. U jednom se razgovoru prisjetio kako je kao klinac jurio u Zagreb na premijeru novog filma.

- Imao sam 11 godina kad sam kao klinac u kinu pogledao ‘Fantomsku prijetnju’. Bio sam oduševljen i tek sam onda otkrio i druge filmove iz serijala. Kao dijete sam uvijek crtao. Na mojim papirima uvijek su bili crteži letjelica ili likova poput Spidermana. Kad sam upisao Umjetničku školu u Dubrovniku, profesor Maro Krile pokazao mi je čari 3D animacije - kaže.

Miran je radio na efektima na robotu L3-37 u filmu “Solo”

 

Jednom kad je shvatio da sve svoje crteže može prebaciti u 3D prostor i oživiti ih, odmah se zarazio tim poslom.

- Jedan od mojih prvih radova bila je animacija letjelica koje polijeću iz Kneževa dvora, preko zidina ih sa Srđa pratimo dok se ne izgube u daljini. U toj školi radili su fenomenalni profesori koji su mi dali širinu. Više nije bila bitna samo tehnika crtanja, slikanja ili grafike, nego pristup temi, radu i životu. Nadam se da ću i ja jednom prenijeti svoja iskustva novim generacijama na kvalitetan način - priča i naglašava koliko su ga roditelji podržavali od prvog dana.

- Sjećam se da mi je majka kupila kameru koja nikako nije bila u našem budžetu - i to je bila kriva kamera za mene u tom trenutku - ali je vjerovala u mene i potrošila zadnje novce na nju.Sada ja svoje roditelje vodim na premijere “Ratova zvijezda”.

Međutim, poslovi na ovakvim megaprodukcijama vrlo su napeti.

- Rad na setu je stres i napor. Radiš 12 sati dnevno, 6 dana u tjednu. Non-stop na nogama, mentalno fokusiran. Ima dana kad te nije briga radiš li na Millenium Falconu i je li to upravo George Lucas došao posjetiti set. Samo želiš kući, u krevet. Zaboraviš na privatni život.

Privatno vrijeme

Zato većina filmskih radnika radi po 5 mjeseci intenzivno, nakon toga se odmaraju po dva ili tri. Posao u studiju ipak mu je nešto ležerniji.

- Da, samo pet dana u tjednu, samo devet sati na dan - smije se. Manji je stres, a veći kreativni gušt.

- Od filmova se može jako dobro živjeti. Ono što je najvažnije, ako se trudiš, ako ulažeš u svoje znanje, napredovat ćeš. To je vrlo jasno. Samo je do tebe. To je ljepota rada u Engleskoj i u ovom sektoru.

A Hrvatska?

-Planiramo povratak kući, to nam je cilj i motivacija.  Ali smeta nas politička situacija, iskreno. Smeta nas to što sve funkcionira na vezama. Političari su jedna stara generacija koja samo gleda svoje privatne interese, koja je na neki način rak-rana naše države i dok ne dođu neki novi ljudi, sve će biti isto.

A život u Londonu? Miran živi s djevojkom Karlom koju je upoznao dok je radio na seriji u Hrvatskoj.

S djevojkom Karlom živi u Londonu. Ona je inženjerka geodezije koja je također radila na “Ratovima zvijezda”

 

- Ona je sestra mojeg prijatelja, ali nikad se prije nismo upoznali. Inače je geodet u struci i kad se preselila ovamo, vrlo je brzo našla posao u struci u jednoj većoj tvrtki. Njoj je želja opet se vratiti na filmski set jer obožava taj kontrolirani kaos. U rezimeu ima i ‘Ratove zvijezda’, ‘Robina Hooda’, ‘Igre prijestolja’ i mnoge druge. Nije loše za inženjerku geodezije - hvali je Miran.

Vikendom njih dvoje ili gledaju utrke Formule 1 ili istražuju London i okolicu.

- Kupio sam električni skateboard jer sam odrastao na skateu. Malo je ta nova tehnologija zeznuta pa ga se više popravlja nego vozi. Često zaspim pred televizorom, Karla mi govori da sam kao neki djed - priča o životu u Londonu Miran.

Piše scenarije za dječju seriju i vodi filmsku reviju

Dilberović kaže da će čim dođe u Hrvatsku pokušati realizirati nekoliko svojih ideja. - Pišem scenarije za jednu dječju, avanturističku seriju koja se bazira na hrvatskim povijesnim činjenicama, s mačevima, lukovima i strijelama.

Cilj mi je raditi s mladima jer toliko ih je koji nemaju ni puno važnije stvari za život, a kamoli pristup informacijama iz svijeta filma. Želim doprijeti do njih i pokazati kako se s malo može napraviti puno i možda ih tako usmjeriti.

U Dubrovniku, s još par entuzijasta, svake godine organiziramo filmsku manifestaciju ‘Tišina, molim!’ koja se bavi dubrovačkom filmskom poviješću. Prikazujemo filmove snimljene u Gradu i organiziramo filmske radionice.

 

Izdvajamo