SIGURNOST U PROMETU

Gume su najvažnije: Donosimo 5 zlatnih pravila i 10 najboljih guma u HR!

Ugradnjom kvalitetnih zimskih guma znatno se poboljšavaju vozna svojstva i sigurnost na hladnoj i skliskoj cesti

Zima ‘kuca na vrata’ i dolazi vrijeme zimskih guma. To posebice vrijedi u kontinentalnim krajevima, gdje je zimska vožnja s neodgovarajućim gumama ‘ruski rulet’. Za ugradnju zimskih guma nije pametno čekati prvi snijeg i led, a najgore je ako se toga sjetite nakon nesreće.

Na suhome je svaka guma dobra, a razlike u gumama najuočljivije su na skliskoj cesti, kad se i događa najviše nesreća. Ako tada automobil počne proklizavati, teško ga je vratiti u ispravnu putanju. Nastaje iznimno opasna situacija, posebice ako su gume nekvalitetne i potrošene. Tada automobil lako izlijeće s ceste ili se ne može pravodobno zaustaviti (na pješačkom prijelazu, kad vozilo ispred zakoči).

Utor četiri milimetra

Ako ulazite u zimu s ljetnim gumama, što je loše, dubina utora treba biti minimalno četiri milimetra, kao i kod zimskih. Ako sada guma i zadovoljava taj propis, može se dogoditi da sredinom ili krajem zime bude istrošena ispod dopuštene granice. Zbog toga je najmudrije ne čekati zadnji tren, nego zimske gume kupiti već sada, kad je i izbor najveći, a gužve u servisima još nisu velike. Statistike pokazuju da se najviše nesreća događa u prvim danima velikog zahlađenja.

Uzrok je najčešće u neodgovarajućim gumama i nerazumnoj vožnji. U zimskim se uvjetima drastično smanjuje prianjanje kotača na podlogu, te znatno lakše dolazi do proklizavanja. Time se otežavaju pokretljivost i upravljivost automobila, a svako skretanje ili kočenje postaje opasno.

Razvoj vrhunskih guma

U kritičnim situacijama automobil počinje ‘sanjkati’ te vozač potpuno gubi mogućnost upravljanja. To je posebice izraženo na neodgovarajućim i nekvalitetnim gumama, kakvima je opremljena gotovo polovica vozila u zimskom prometu. Dugogodišnje iskustvo i brojna ispitivanja u najsurovijim zimskim uvjetima pomogli su stručnjacima u razvoju vrhunskih zimskih guma.

Površinski sloj obogaćen silikom dobro prianja i na hladnom asfaltu (koliko je to važno može se vidjeti na utrkama Formule 1, a prianjanju pomaže i laminarna struktura gaznog sloja. Njegova promišljena geometrija, koja osigurava dobro prianjanje i oplemenjeni materijali jamče najbolja svojstva i sigurnost u zimskim uvjetima.

Slovenija i dalje najpovoljnija



Otkad je 1. siječnja podignut prag za oslobođenje od plaćanja uvoznih davanja sa 300 na 1000 kuna, nijedan hrvatski vulkanizer više ne može cijenama konkurirati vulkanizerima u susjednoj Sloveniji. Samo na kompletu od četiri gume Goodyear UG7+ u testiranoj dimenziji 185/65 R15 hrvatski vozači će uštedjeti 772 kune, što valja umanjiti za trošak montaže i balansa od oko 200 kuna. Želite li, naime, poštovati zakon, gume iz Slovenije morate izvesti u prtljažniku, a ne na kotačima. Nijedna guma, k tome, ne smije biti skuplja od 1000 kuna kad odbijete DDV (PDV u Sloveniji).

Pet zlatnih pravila



1) Kvaliteta razmjerna cijeni - ne postoji jeftino i dobro te oni koji vode računa o sigurnosti uvijek će izabrati gume renomiranih proizvođača. Često samo nekoliko stotina kuna ukupnog troška pravi razliku između dobrog i lošeg, a mnogi nažalost tek nakon nesreće shvaćaju koliko su dobre gume - jeftine.

2) Zimske gume na posebnom naplatku - svakim skidanjem i ponovnim stavljanjem guma se maltretira, opterećuje te postoji rizik oštećenja. Također, može se oštetiti i naplatak, a svaki je put iznova potrebno balansirati gume. Zbog toga je najbolje kupiti posebne čelične za zimske gume, pa sljedeću izmjenu možete obaviti i sami.

3) Najbolje su tvorničke dimenzije - za svaki automobil je najbolje ono što je odredila tvornica, te kupujte isključivo originalne dimenzije guma, a ako kupujete posebne naplatke, također koristite originalnu dimenziju. Preširoka guma u zimskim uvjetima nije dobra, posebice na kiši, jer se povećava rizik vodenog jastuka i gubitka kontrole.

4) Najviše četiri godine - radi sigurnosti, treba ih zamijeniti najkasnije nakon četiri odvožene sezone (preporučljivo je nakon tri), bez obzira koliko su potrošene. U zimskim uvjetima i vožnji po soli, guma je podložna ubrzanom starenju, uz stvaranje pukotina i pogoršanje prianjanja.

5) I zimi propisan tlak zraka - mnogi griješe što zimi snižavaju tlak u gumama, jer se time guma više uvija i poprečno proklizava, što smanjuje prianjanje. Također se zatvaraju utori na gumama, što otežava odvod vode. Zbog toga i zimi gume trebaju biti napuhane po propisu i ovisno o opterećenju.

TOP10 zimskih guma u Hrvatskoj



Dunlop SP Winter Sport 3D - 185/65/15 cijena 542 kune

Goodyear UltraGrip+7 - 185/65/15 cijena 550 kuna

Continental WinterContact TS - 195/65/15 cijena 607 kuna

Fulda Kristall Montero 3 - 185/65/15 cijena 517 kuna

Firestone Winterhawk2 Evo - 165/65/15 cijena 657 kuna

Vredestein Snowtrac3 - 165/65/15 cijena 711 kuna

Maloya Davos - 195/65/15 cijena 661 kuna

Semperit Speed-Grip - 195/65/15 cijena 689 kuna

Yokohama W drive V903 - 195/65/15 cijena 759 kuna

Kleber Krisalp HP2 - 195/65/15 cijena 481 kuna

*prema testiranju ADAC-a

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. travanj 2024 18:20