NOVE TROŠARINE

Malo pojeftinjuju mali auti, kod srednjih cijena ista, više klase znatno poskupljuju

Novi prijedlog trošarina na automobile po svim najavama trebao je biti prvi ekološki pravedan i temeljen na slovenskom modelu. Nažalost, nakon što smo u ruke dobili prvu, doduše neslužbenu verziju prijedloga, čini se kako on nikako neće pokrenuti posrnulu prodaju .

Ukratko, ako treba rezimirati nove trošarine, one će biti nešto povoljnije za male automobile segmenta A i jeftina vozila segmenta B, zatim iste za skuplja vozila u segmentu B i jeftinija u segmentu C (srednja klasa), za vozila skupljeg C segmenta i ostale trošarina će porasti.

U konačnici ideja vodilja i obaveza koju su imali predlagači bila je isti priljev novca. Mi baš i nismo optimistični, ali krenimo redom. Po novom prijedlogu postojat će dvije kategorije koje će se zbrajati i dobivati konačna osnovica za trošarinu. Prva je kategorija vrijednost samog vozila. To je postojalo i dosada. Po novom prijedlogu bit će nekoliko razreda, s time da bi baza trebali biti automobili do 50.000 ili 75.000 kuna (još se čeka odluka).

Definirane kategorije

Zna se da će se za prvu od kategorija plaćati trošarina od 2 posto od vrijednosti vozila. To znači da ako automobil vrijedi 45.000 kuna prvi dio trošarine vezan uz vrijednost iznosit će 900 kuna. Svaka nova kategorija cijena donosi i 2 posto veći trošak trošarine, s time da još nemamo jasno definirane kategorije. Sa sigurnošću možemo tvrditi kako će najskuplji razred već morati plaćati oko 15 posto trošarine samo na ovaj prvi dio vezan uz cijenu.

Drugi dio trošarine vezan je u emisiju CO2. To je novost, ali se ona samo nadovezuje na trošarinu vezanu uz vrijednost, tako da praktično imamo dvije trošarine koje se zbrajaju. Opet će biti nekoliko razreda, s time da vjerujemo kako bi prvi obuhvaćao vozila do 90 g CO2/km koja postoje na tržištu. Kasnije bi se stvorile kategorije s emsijom po lineralnoj skali od 10 ili 20 g CO2/km.

Poznato je kako će određene privilegije imati vozila s benzinskim motorom, odnosno ugrađenim plinom te dizelima koji zadovoljavaju EuroVI normu. Čini se kako je i ovoga puta zakon napravljen u futuru jer dizela s EuroVI normom nema na tržištu. Svi ostali dizelaši koji imaju EuroV normu su penalizirani i plaćat će više trošarine. Tako primjerice Kia Rio koji ima emisiju od samo 85 g CO2 znatno je penaliziran jer ima EuroV, a ne EuroVI normu. Povećanjem snage i povećanjem CO2 u ispuhu drastično se povećava i trošarina.

Previsoka davanja

Po nekim najavama na najprljavija vozila će vlasnici plaćati 37 posto trošarine i još tome treba pridodati i trošarinu na vrijednost vozila što vrlo vjerojatno znači da će se samo na osnovu trošarine plaćati više od 50 posto davanja, a tome treba dodati i PDV. Ako je još riječ o japanskom ili američkom vozilu onda treba dodati i 8 posto carine i dolazimo praktično na davanja nekadašnje Jugoslavije. Jedan auto platite sebi, i više od jednog automobila državi.

U konačnici se dvije trošarine, one direktno na vrijednost vozila i na emisiju zbrajaju. Po nekim najavama automobili u A segmentu trebali bi pojeftiniti za oko 400 eura, auti srednje cijene i veličine koji su i najprodavaniji trebali bi imati ista davanja i istu cijenu, dok će oni nešto višeg ranga drastično poskupjeti. Sve u svemu ne očekuje se ništa dobroga, tek malo preslagivanje (pre)visokih davanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. svibanj 2024 15:14