DOBRO JE ZNATI

Vodič za tuning (3. dio): Kako atestirati sjedala, upravljač, pojaseve, kavez, instrumente...

Trkaća sjedala bez homologacije nije moguće atestirati, baš kao ni H-pojaseve ako nisu namijenjeni cestovnoj upotrebi

Tuning interijer 2021.

Određene preinake u unutrašnjosti su dopuštene, ali sigurnost ostaje na prvom mjestu. Dodatne instrumente, primjerice, možete ugraditi, ali samo pod uvjetom da ne zaklanjaju pogled ili ometaju korištenje ostalih instrumenata ili prekidača, upravljač smijete zamijeniti ako originalni nije imao ugrađen zračni jastuk, sportske papučice je dozvoljeno ugraditi, ali samo ako je osiguran dovoljan razmak između njih...

image

Tuning interijer 2021.

Najčešće zaljubljenici imaju želju ugraditi sportska sjedala koja bolje drže u zavojima i pružaju bolji osjećaj za automobil. Premda ona načelno zbog toga pružaju i veću razinu aktivne, a zbog svoje konstrukcije nerijetko i pasivne sigurnosti, nisu dopuštena za cestovnu upotrebu, jer za razliku od serijskih nemaju sve potrebne osobine.

Trkaća sjedala za sobom, također, najčešće povlače i pitanje ugradnje trkaćih H-pojaseva, a oni pak ugradnju zaštitnog kaveza za koji se najčešće vezuju. CVH, srećom, nudi mogućnost da više preinaka atestirate odjednom po jedinstvenoj cijeni velikog atesta za 800 kuna, pod uvjetom da nisu potrebna dodatna ispitivanja.

image

Tuning interijer 2021.

Sjedala

Prolaze samo tzv. street legal modeli

Prilikom zamjene sjedala, što je najčešća preinaka kad je riječ o doradama interijera, trebali biste znati da ugradnja trkaćih školjki nije dozvoljena, čak i kad imaju FIA homologaciju. Školjkasta trkaća sjedala, naime, često nemaju mogućnost podešavanja nagiba naslona ili adekvatnog namještanja po dužini, pa ih nije moguće atestirati u osobnom automobilu, već samo sportska sjedala koja su homologirana za cestovnu upotrebu, a i njih samo ako imaju adekvatnu konzolu koja im omogućuje punu pokretljivost.

image

Tuning interijer 2021.

Kontrole

Upravljači bez airbaga mogu se zamijeniti

Ranije je zamjena klasičnog upravljača manjim, sportskim bila obavezna stavka, ali od kad se u upravljače ugrađuju zračni jastuci njihova zamjena nije dozvoljena, osim drugim upravljačem s airbagom izrađenim i homologiranim upravo za taj model auta. S druge strane, moguće je upravljač presvući u kožu ili alcantaru za više gripa ili dodati središnji prošiv kao na reli automobilima, a isto je dopušteno i s ručicom mjenjača. Može se promijeniti i sama glava, pa i kugla ručice mjenjača, ali ugradnja short-shiftera zahtijeva da je mehanizam ispitan. Hidro-ručne kočnice iz drift i reli automobila ne zadovoljavaju kriterij parkirne kočnice, jer nisu potpuno mehaničke.

image

Tuning interijer 2021.

Pojasevi

Samo ako su odobreni, odnosno homologirani

Mnogi ne znaju da mnogi trkaći FIA sigurnosni pojasevi zbog drugačijeg materijala tkanja, koje slabi pod utjecajem sunčevih zraka, imaju rok trajanja od dvije godine i da ih nakon toga treba zamijeniti. Za atestiranje sigurnosnih pojaseva zato je ključno da su oni odobreni za cestovnu upotrebu, pa tu trkaća homologacija, kao i kod sjedala, ne pomaže. Prilikom odabira pojaseva s vezivanjem u više točaka treba obratiti pažnju na to koliko imaju pričvrsnih točaka i gdje se učvršćuju. Jedni za pričvršćivanje koriste ISOFIX za dječja sjedala, pa ih je moguće skidati, a drugi su namijenjeni vezivanju za zaštitni kavez ili karoseriju, pa se njihovom ugradnjom gubi mogućnost korištenja stražnjih sjedala.

image

Tuning interijer 2021.

Zaštitni kavez

Roll-bar ne treba imati vlastitu homologaciju

Zaštitni kavez koji učvršćuje karoseriju vozila i osigurava dodatnu zaštitu u slučaju prevrtanja moguće je ugraditi, ali samo u stražnjem dijelu - iza prednjih sjedala odnosno iza središnjeg nosača krova (B-nosača) - kako se ne bi ugrozila ili otežala mogućnost izlaska i ulaska. Pritom sam zaštitni kavez ne mora biti homologiran, ali treba imati tehnički opis, skicu te biti ispitan da se zna koju silu podnosi kako bi ispitivači mogli provjeriti zadovoljava li kriterije. Ovisno o njegovoj izvedbi, ugradnja roll-bara najčešće znači gubitak korištenja stražnjih sjedala.

image

Tuning interijer 2021.

Dodatni instrumenti

Dopušteni, ako ne zaklanjaju pogled

Prije se ozbiljan sportski automobil gotovo i nije mogao zamisliti bez dodatnih instrumenata za tlak i temperaturu ulja u motoru. Danas se, pak, najlakše preko OBD Bluetooth adaptera spojiti izravno na elektroniku motora i na prikladnoj aplikaciji na pametnom telefonu pratiti parametre motora. To, međutim, nije ni praktično niti pregledno niti cool, pa se mnogi ipak odlučuju za ugradnju dodatnih analogno-digitalnih instrumenata, primjerice, za prikaz tlaka u turbopunjaču. Bilo da su takvi instrumenti ugrađeni u nosač vjetrobrana ili na središnjoj konzoli, bitno je da su dobro pričvršćeni i da ne zaklanjaju pogled na ostale instrumente i prekidače, odnosno da ne ugrožavaju sigurnost prilikom sudara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 06:15