S pojavom novog Renaulta Scenica povela se i rasprava o progresivnoj ideji velikih nestandardnih kotača francuskog jednovolumena, je li to zapravo pametno ili ne, koliki će biti trošak kupnje novih guma, hoće li se moći lako nabaviti i brojna druga...Da se malo vratimo u prošlost: ne morate biti sijedi da biste se sjećali vremena kada se većina auta kotrljala na iz današnje perspektive malim gumama dimenzija 175/70 R15, a niskoprofilnim se smatralo sve one s visinom bočnica od 65 posto širine ili manje.
No, u jednom kratkom periodu standardni kotači su naglo narasli, pa su najednom najčešće dimenzije postale 195/65 R15 i 205/55 R16, s time da ova potonja već neko vrijeme ima primat. Istodobno se čini i da među proizvođačima automobila kao da ne prestaje nadmetanje tko će imati veće kotače, pa svaki sljedeći model gotovo u pravilu dolazi s malo većim gumama od svog prethodnika.
No, s novom generacijom Renaultovog Scenica stižu gume doista neobične dimenzije - prilično uske za današnje standarde (195 mm), sasvim uobičajene visine bokova od 55 posto širine i krajnje neuobičajenog promjera naplataka od čak 20 inča. Ipak, kad se malo proanalizira, čini se da taj inovativni spoj ima dosta smisla.
Pednosti velikih kotača Auto je s njima atraktivniji Trend povećanja promjera automobilskih kotača nastao je prije svega iz dizajnerskih razloga, odnosno neodoljive privlačnosti auta s velikim kotačima. U pravilu se studije i prototipovi predstavljaju s nekoliko inča većim promjerom naplataka nego što je najveća mjera koju ima serijski model kad krene u proizvodnju. Mogu primiti jače kočnice Stvar je sasvim jasna: diskovi većeg promjera bolje koče, a pod veće naplatke moguće je smjestiti veće kočione diskove. Do u nazad nekoliko godina bio je prisutan trend povećanja mase automobila, a kako trend povećanja performansi i sigurnosnih značajki ne prestaje, naplatci u budućnosti mogu biti samo još veći... Općenito dobro prianjaju Omjer visine bokova i širine od 55 posto, uz prikladnu unutarnju konstrukciju gume, jamči razmjerno male deformacije gazne površine pri velikim bočnim silama, a time i dobro držanje u zavojima. Prije spomenuta velika površina nalijeganja pomaže i bočnom držanju kao i prenošenju uzdužnih sila pri kočenju i ubrzavanju. Promjer im jamči dobru udobnost Što je kotač većeg promjera, to je udobniji. Premda je i desetak centimetara mesa (konkretno: 195 mm x 55 posto) već u stanju upiti manje neravnine, glavnu prednost u smislu udobnosti donosi veliki promjer od 20 inča. Naime, veliki kotač manje upada u rupe na kolniku, a jednako se tako postepenije penje preko izbočina. Nude manji otpor zraka I ovdje nema puno filozofije: šira guma povećava čeonu projekciju vozila, a time raste i otpor zraka. Uske i visoke gume imao je i legendarni Ford Probe iz osamdesetih godina, eksperimentalni automobil koji je nagovještavao trendove budućnosti i godinama držao rekord baš kao automobil s najnižim koeficijentom otpora zraka... Dobro su otporne na aquaplaning Možda sa 195 mm jest razmjerno uska, no zahvaljujući velikom promjeru od 20 inča ova guma nudi sasvim pristojnu površinu nalijeganja na kolnik, samo njen otisak nije širok i kratak, već uzak i dug, ako se promatra u smjeru kretanja vozila. A s obzirom na to da kod užih guma voda koja se nađe između njih i kolnika ima kraći put izlaska, to smanjuje opasnost od stvaranja opasnog vodenog klina, odnosno aquaplaninga. Vrlina im je i trajnost S većim promjerom dolazi i proporcionalno veći opseg kotača, pa pri nekoj određenoj brzini neka točka na većoj gumi rjeđe, odnosno u većim vremenskim razmacima, dira površinu ceste nego kod manje gume. Iz tog razloga guma se manje zagrijava (zapravo bolje hladi), a poznato je da su visoke temperature glavni ubojice guma.
Mane Zasad slaba dobavljivost Renault se dosad dogovorio sa tri ugledna proizvođača da mu isporučuju gume u egzotičnoj dimenziji 195/55 R20. Ipak, dok se na tržištu ne pojavi veći broj automobila s takvim gumama, za očekivati je da će i distributeri guma i Renaultovi trgovci pomno pratiti broj prodanih Scenica na pojedinom tržištu kako si ne bi na skladištu gomilali gume koje ne mogu nikom drugom prodati. Stoga je do daljnjeg vrlo lako moguće da u slučaju gumi-defekta nećete moći odmah i lako zamijeniti gumu, pogotovo ako se nađete u kakvoj zabiti... |