80. rođendan ikone

Moja aluminijska kuća putujuća...

Prikolica koja se može vući čak i biciklom, a ne može joj naškoditi ni eksplozija atomske bombe, zahvaljujući originalnom dizajnerskom i koncepcijskom pristupu postala je bezvremenski klasik jednako prepoznatljiv kao i boca Coca-Cole i upaljač Zippo
 AFP, ARHIVA AK

Avantura je tamo gdje se nađeš, na bilo kojem mjestu, zapravo na svakom osim kod kuće u fotelji, govorio je karizmatični Wally Byam (1896. - 1962.) dok je potencijalne kupce i poslovne partnere prije točno 80 godina pokušavao zapaliti za svoj novi proizvod Airstream. Za kojeg je tvrdio da nije obična kamp prikolica, već stil života, strast i dio identiteta pojedinaca koji uživaju u slobodi kretanja, neopterećeni vlasništvom komada zemlje i ograničenošću koje ono donosi.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU KLIKOM NA SLIKU

Vječno je u potrazi za avanturom bio je i sam Byam, pa se u poznim godinama života nije libio parkirati svoj tad već slavni mobilni dom i pred vratima palača zloglasnih diktatora Haile Selassija u Etiopiji i Fulgencija Batiste na Kubi. Oba su bila jednako fascinirana srebrnim luksuznim aerodinamičnim čudom na kotačima i strašću kojom je Byam pričaao njemu.

Premda je diplomirao pravo, nije se njime želio baviti nego je kruh krenuo tražiti drugdje. Karijeru počinje smišljajući reklamne slogane za Los Angeles Times i druge tvrtke, no brzo dolazi do prekretnice i Byam osmišlja i u vlastitom izdanju publicira uradi-sam brošuru Kako napraviti prikolicu za manje od 100 dolara. Bio je to dobar timing, jer je Byam očito u pravo vrijeme osjetio da je izgradnja autocesta u dvadesetim godinama prošlog stoljeća iznjedrila i hordu mobilnih nomada koji krstare diljem Amerike u potrazi za poslom, odmorom, avanturom... I brošuru s nacrtima na kojima je do detalja opisao korake izrade mobilnog doma na podvozju Forda T uspio po cijeni od jednog dolara prodati u čak 15.000 primjeraka! Ubrzo i sam počinje u svom dvorištu proizvoditi mobilne domove na kotačima.

Prvo radi neugledne prikolice od šperploče, ravnih ploha i oštrih bridova, no nakon što vidi radove zrakoplovnog inženjera Williama Bowlusa, koji je uz avione (među inim i Spirit of Saint Luisa za Charlesa Lindberga) gradio i prikolice, shvatit će da je najbolji izbor za putničke prikolice aerodinamično oblikovana karoserija od aluminija. Bowlus 1934. sklapa svoju prvu aluminijsku prikolicu Road Chief, a Byram prvi put upotrebljava ime Airstream, s kojim je svima želio jasno poručiti da njegove prikolice krstare autocestama poput zračnih struja. Nedugo potom Bowlusova tvrtka propada, a veći dio njegove opreme kupuje Byam, koji je prodavao i Bowlusove prikolice. Ponovno zapošljava Bowlusove radnike te 1936. i službeno počinje s radom tvrtka Airstream Trailer. Byam tad na tržište izbacuje model Clipper, zapravo tek neznatno modificirani Road Chief, koji je više nalikovao tadašnjim avionima nego prikolicama koje su radili svi njihovi konkurenti.

AFP, ARHIVA AK

Monocoque konstrukciju, u kojoj su nosivi okvir karoserije i šasija u jednom dijelu, Airstreamove prikolice zadržat će do današnjih dana, baš kao što i još uvijek cjelokupnu karoseriju presvlače laganim i trajnim aluminijem, čiji je izbor objasnio jednostavno rekavši - bolje da se haba izvana, nego da hrđa iznutra!

AFP, ARHIVA AK

Teško je povjerovati, ali oko 70 posto svih njihovih dosad proizvedenih aluminijskih prikolica još je uvijek u pokretu širom svijeta. Ta statistika svojstvena je danas još jedino Rolls-Royceu, čiji je Airstream, uostalom, pandan u svojoj branši.

AFP, ARHIVA AK

U izradi prikolice Airstream u osnovi se ne koriste odvijači već zakovice i to čak do 7000 komada po primjerku! Od samog početka do današnjih dana prikolica se gotovo u cijelosti proizvodi ručno, a za primjerak je potrebno oko 280 radnih sati. Dinamični oblik trajna je vrijednost utkana od neuglednog Clippera. Byamova filozofija bila je da ne radi nikada nikakve izmjene, nego samo poboljšanja. Svaki dio te prikolice imao je svoju svrhu, a Byam, kao veliki putnik, vodio je računa o baš svakom mogućem scenariju i upravo je to činilo Airstream tako različitim i uspješnijim od svega drugog što se našlo na tržištu. Svaka je prikolica osmišljena na način da mora biti energetski neovisna u bilo kojoj situaciji i lokaciji na kojoj se njezini korisnici našli. Klima-uređaj, rasvjeta, hladnjak, štednjak, sistem cirkulacije vode pod pritiskom, poseban sistem WC-a i još puno više od drugih... Byam je, doduše, svojedobno priznao da je za nastanak Airstreama zapravo najzaslužnija supruga Stella, koja je kategorički odbijala ići na kampiranje bez kuhinje.

AFP, ARHIVA AK

Airstream prikolice nikada nisu bile jeftine, a to nisu ni mogle biti obzirom na to što nude. No, od 48 proizvođača kamp-prikolica u SAD-u 1936. i čak 400 pet godina kasnije do danas je opstao samo Airstream.

AFP, ARHIVA AK

Popularnost domova na kotačima razlog je da su se i oni 1979. upustili u širenje proizvodnog programa. Motorhome Land Yacht tako 1989. donosi i prvi raskid tvrtke s tradicijom - napravljen je od laminirane stakloplastike. No, njihove kamp-prikolice i dalje su aluminijske, i dalje izvorni američki proizvod prepoznatljiv poput boce Coca-Cole i upaljača Zippo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 02:12