Davor Bruketa i Nikola Žinić

KAKO SMO SE PRODALI Ma koliko bili dobri, zanimljivi i kvalitetni, uvijek postoji problem 'zemlje porijekla', a mi želimo nešto novo

Zagreb, 190917. Zavrtnica 17.
Dizajneri, Nikola Zinic i Davor Bruketa.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / HANZA MEDIA

Nikola Žinić i Davor Bruketa

Nismo pregovarali o novcu, kaže Nikola. Nismo razmišljali o tome, opisuje kontekst pregovora koje su on i kolega Davor vodili tri godine kako bi svoju tvrtku, jednu od poznatijih marketinških agencija, spojili s Grey grupacijom.

- Jutro nakon što nam je pristupio WPP, najveća svjetska grupacija za komunikacijske usluge čiji je Grey dio, postavili smo si nekoliko pitanja. Prošao je trenutak ushita zbog ponude i pitaš se što ustvari želiš. Kako će izgledati ta suradnja, što će biti s onim na što smo pazili od samog početka, kreativnosti, načinom rada? To nam je bilo važno i na te smo stvari pazili tijekom pregovora. Zato su vjerojatno i trajali toliko dugo, ali su bili kvalitetni, razgovaralo se o poslu, onome što nam je bitno da bismo kao agencija u novim okolnostima bili bolji - navodi Žinić. Kaže da je, različito od trenutka kad se osvoji neka nagrada i sve proslavi na dobrom tulumu, ovo bio proces. Sjedi zavaljen u nekoj staroj tankoj fotelji koja djeluje kao da je ukradena iz stana koji se namještao 50-ih ili 60-ih godina prošlog stoljeća. Staklena površina stola-kutije otkriva na njegovu dnu brojke, zareze.

Da, tri kata u kojima je smještena agencija sa svojom tvrtkom-kćeri u potpunosti odražava sve što Bruketa & Žinić nude tržištu. Dozu otkačenosti koja je istodobno i cool jer prostor izgleda kao dio izložbe suvremenog dizajna pa se jedno uz drugo nalaze tri avionska sjedala i dječja kolica iz doba crno-bijelih televizora.

Nisu klinci

Istodobno je vjerojatno i koma za čišćenje, primijetila je frendica. - Još smo relativno mladi, ali nismo klinci, mislimo da smo kreativni, da smo skupili neko znanje, imamo dovoljno energije i ideja, hoćemo stvarati i htjeli smo znati što ćemo raditi za 20 godina - govori, pak Davor, iz svoje fotelje.

Objašnjavaju da se nisu prodali, da se nisu uhljebili u svjetskoj agenciji čime sam ih napao nakon uvodnog pozdrava. Zeznuo sam ugodnu atmosferu u startu. Davor se nasmijao onako kako se smiju ljudi kada moraju objašnjavati drugima da istina nije ni blizu ideji obične prodaje respektabilne hrvatske marketinške tvrtke. Nakon toga bi slijedilo trpanje gomile novca u džep s idejom promjene života iz sivila Zagreba za šareni koktel na šanku neke osunčane destinacije.

- Ulazak u Grey grupu bio nam je način kako izaći, pojaviti se na svjetskom tržištu - kaže Bruketa, tumačeći kako se to može izvesti na dva načina: samostalno, vrlo malim koracima, ili koristeći nekoga tko je već prisutan na globalnoj sceni. Izabrali su ovo drugo, pozicioniravši se unutar Greya kao brend, product & retail design hub te kao digital shopper hub.

To je respektabilna pozicija i poslovno priznanje do kojeg su došli nakon što su pokupili 450 priznanja za oglašavanje i dizajn, nakon što ih je Advertising Age proglasio međunarodnom malom agencijom, a Campaign svrstao među vodeće neovisne agencije na svijetu. - Bili smo na raznim natječajima, ostvarivali suradnju s brojnim klijentima, ali realno, ma koliko bili dobri, zanimljivi i kvalitetni, imamo problem ‘zemlje porijekla’ - kaže Bruketa. - Hrvatska nije vani prepoznata u tom smislu i vrlo je teško probiti se, a nismo htjeli ostati samo u postojećim granicama. Želimo novo - kaže, a Žinić ga dopunjuje navodeći događaje u kojima su im klijenti iz drugih zemalja govorili da su odlični. - ‘Super ste’, govorili su nam kada smo napravili turu po Njemačkoj i obišli nekoliko agencija, ‘ali niste ovdje, daleko ste’ - priča mirno. Klijenti očito trebaju nekoga tko će im biti blizu i s kim mogu imati neposredniji kontakt.

Povlačenje

Prije nekoliko godina Bruketa i Žinić su bili dovoljno veliki da su mogli investirati u svoj biznis. To je značilo otvarati nova tržišta, samostalno ili u suradnji s drugim agencijama, pa su osnovali agenciju u Azerbajdžanu, ušli u partnerstvo s agencijom Popular u Beogradu te suosnovali i tri sestrinske agencije - s Anjom Bauer i Moem Minkara agenciju specijaliziranu za brendiranje Brandoctor, potom Brlog, agenciju za digitalnu komunikaciju koju su pokrenuli s Tinom Kadoićem, te Brigadu, agenciju za prodajne i poslovne prostore. Brandoctor i Brlog više ne postoje jer su te usluge integrirali u rad matične agencije. Pri spajanju s Grey grupacijom izašli su iz biznisa u Azerbajdžanu i Srbiji. U Azerbajdžanu se situacija na tržištu promijenila preko noći, lokalna valuta je dva puta devalvirala, i projekt je postao neisplativ. - Sve što si imao dan prije, nisi imao dan poslije - opisuje Žinić. Izlazak iz agencije u Beogradu je, pak, bio dio dogovora s WPP-om jer se orijentiraju isključivo na tržište Zapadne Europe. - Naš domaći market sada je Europa. Da bi tamo uspio, moraš imati svoju nišu - objašnjava Bruketa.

Iako zbog slučaja Agrokor može djelovati da je marketinško tržište doživjelo snažan udar, Žinić kaže da se posljedice još ne mogu svesti pod zajednički nazivnik te da su se neke stvari na tržištu i sredile jer se uspostavljaju drugi, zdraviji odnosi agencija s klijentima. Oni su sami bili dovoljno snažni da mogu preuzeti gotovo cijeli digitalni tim iz Agrokora. - Riječ je o stručnjacima koji su mogli birati hoće li raditi bilo gdje u Europi ili se pridružiti nama - kaže Bruketa. Općenito, smatra da je na hrvatskom tržištu bilo dovoljno mjesta za sve.

- Hrvatska je bila, u usporedbi s drugim marketima iz sličnog kulturnog kruga, najprotočnija - napominje Bruketa. Nikola Žinić ističe dva razloga koja nisu dopuštala snažniji razvoj: navike i strah od pogrešaka. - Mi smo narod koji jako puno robuje navikama i teško se odvikava od toga. S druge strane je strah od pogrešaka jer društvo je takvo da svi upiru prstom u one koji ne uspiju u biznisu. To je kočnica koja sprečava ljude da naprave nešto na temelju tih pogrešaka, da naprave novo, kvalitetnije. S te strane smo zatvoreni i kao tržište i kao ljudi. Mi učimo ljude da ne griješe, a trebalo bi biti obrnuto, dopustiti da se pogriješi i na temelju toga napravi nešto novo - ističe.

- Mi smo učili na pogreškama - govori smijući se. Bruketa dopunjuje frenda & partnera izgovarajući da je njihov biznis, ustvari, najskuplji.

Navike i strah

 - Naše su nam pogreške omogućile da sami stvorimo svoj sustav, da zato budemo drugačiji jer nismo čitali biznis knjige, nego pokušavali stvarati svoje poslovne sustave - objašnjava Nikola. Njihov pristup biznisu ih je izdvojio od ostalih agencija pa su i zato 2013. proglašeni najboljom malom nezavisnom agencijom na svijetu. Oni su morali poštivati želje klijenata, ali su mnoge i naučili da će napraviti nešto po svom, dok nisu postigli da imaju maksimalnu slobodu u poslu. - To je nagrada koja ne ocjenjuje samo kreativnost, nego cijeli proces, poslovni model, i tu su prepoznali da je ono što imamo drugačije od poslovnih modela - opisuje Nikola Žinić. Još ne znaju što će raditi za dvadeset godina jer su promjene toliko brze, ali “prvi će znati za njih”. - Sada ćemo biti na izvoru informacija, to nam je najvažnije - kaže Bruketa. To zvuči kao dobar, fleksibilan plan. Ono što su naučili iz ove faze jest, kaže Bruketa, da novac ne smije biti cilj. - Da nam je novac bio interes, možda i ne bismo došli do ovoga gdje smo sada. Novac se, mnogi su rekli, treba pojaviti kao rezultat, ne kao cilj. Nama je bio cilj stvoriti uvjete za naš rad - kaže Bruketa. Pogleda na mobitel i poput zeca iz one bajke odjuri na sastanak s klijentom.

ELIPSO

Izdvajamo