RAT MEĐU PRIJEVOZNICIMA

NESMILJENA BITKA ZA PUTNIKE Od Zagreba do Rijeke autobusom za samo 50 kuna!?

Poseban su problem “bajpasirane linije” - kažu da voze do Draganića, a vikendom idu do Vinodolskog
Ilustracija
 Paun Paunović / CROPIX

Pozivam sve inspekcije da obave nadzor u tvrtkama koje se bave autobusnim putničkim prijevozom. Neka dođu i u moju tvrtku. Ni dva posto autobusa koji vikendom prevoze ljude iz unutrašnjosti Hrvatske prema moru ne prijavljuje promet.

Želim da svi prijavljuju vožnje i pošteno plaćaju porez, ističe predsjednik Udruženja cestovnog putničkog prometa pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Antun Presečki, ujedno osnivač i vlasnik prijevozničke tvrtke Presečki grupa iz Krapine.

S iskustvom od 44 godine rada u tom sektoru, tvrdi da nikada nije vladao ovakav kaos. Njegova je grupa treći po veličini prijevoznik u Hrvatskoj te sa svojih 320 autobusa pokriva više od stotinu županijskih i desetak međužupanijskih linija.

Teške optužbe

- Ovo što se radi kod nas ispod je svake razine. Neki su prijevoznici veliki neplatiše poreza. To si dopuštaju jer ih netko štiti u Ministarstvu i na višim razinama, a vjerujem da su umreženi i s nekim inspektorima cestovnog prometa. Zajedno dijele plijen. To je toliko lobija da ih je nemoguće razbiti. Kad bi inspekcija malo bolje provjeravala kako autobuseri posluju, to se ne bi događalo. Od Zagreba do Rijeke vožnju naplaćuju samo 50 kuna. Ilegalno spuštaju cijene do maksimuma kako bi privukli putnike, čime su nelojalna konkurencija prijevoznicima koji posluju po zakonu - ističe Presečki i dodaje da su u sivoj zoni i neke od velikih prijevozničkih tvrtki. U Hrvatskoj se oko 530 tvrtki bavi autobusnim prijevozom putnika, ne računajući i brojne obrtnike koji imaju do nekoliko autobusa. Sve tvrtke zajedno imaju oko 5300 zaposlenih, a registrirano je otprilike i jednako toliko autobusa. Licencu za međunarodni prijevoz putnika ima 679 prijevoznika, a za unutarnji njih 725. Postupak usklađivanja voznih redova provodi HGK. Svi su 2014. ostvarili godišnji prihod od 1,855 milijardi kuna.

Premostili inspekciju

Presečki je uvjeren da se u prijevozu putnika još mnogo novca okrene na crno, posebice ljeti, kada, prema njegovim saznanjima, 30 do 40 posto linija nije prijavljeno.

Kao poseban problem navodi tzv. bajpasirane linije. Objašnjava to na primjeru prijevoznika koji bi htio voziti od Zagreba do Novog Vinodolskog, no nema dozvolu za tu liniju. Onda on od Ministarstva zatraži dozvolu da vozi od Zagreba do Draganića te još jednu za liniju od Draganića do Novog Vinodolskog, a u praksi vozi do Novog Vinodolskog bez zaustavljanja.

- Neka Ministarstvo pošalje inspektora na Plitvice, u Draganić ili u Bosiljevo. Vidjeli bi da tamo autobus nikada nije stao. Umjesto jedne linije prijevoznik registrira dvije ili tri, što je protuzakonito - tvrdi Presečki te dodaje da zakon krše i članovi Udruženja u HGK.

- Tražim od ministra Butkovića da tome stane kraj. U protivnom ćemo mi pošteni prijevoznici morati blokirati promet na autobusnim kolodvorima - najavljuje Presečki te dodaje kako se Ministarstvo najčešće pravda činjenicom da nema dovoljno inspektora. Prema njegovim riječima, ako ilegalno tržište nastavi bujati na krilima dampinga, svima koji posluju legalno i plaćaju porez prijeti, kaže, propast.

Manji prijevoznici obrtnici uglavnom se bave tzv. povremenim, a ne linijskim prijevozom, što znači da po narudžbi klijenta prevoze zatvorene grupe putnika. Članovi su Udruženja prijevoznika pri HOK-u. Darko Keletić, jedan od manjih prijevoznika koji se bave povremenim prijevozom, tvrdi da je u njihovu segmentu tržište relativno uredno. - Minimalne cijene nisu određene, a prijevoznici ih međusobno ruše. Konkurencija je sve veća, dolaze i stranci. Posla je u svakom slučaju dovoljno. U linijskom prijevozu veliki drže monopol i nadmeću se i cijenama i terminima - ističe on.

U Ministarstvu prometa kažu da na području cijele Hrvatske samo 34 inspektora provode redovne i izvanredne nadzore cijelu godinu.

Otkrivaju samo da se najčešće krši članak Zakona koji regulira pravo prijevoznika da vozi na određenoj liniji, a koje mu Ministarstvo izdaje na rok od 5 godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. svibanj 2024 01:21