REPORTAŽA

GLOBUS EKSKLUZIVNO IZ MADRIDA: EKONOMIJA DRESOVA Polovica prodanih Realovih dresova su Ronaldovi, evo kako stoji Modrićev

Real Madrid prošle je sezone prodao više od 1,6 milijuna originalnih dresova. Prodaju prema gore ili dolje gura više faktora – igra li nogometaš ili sjedi na klupi, napravi li neki upečatljiv potez poput Modrićeva gola u Manchesteru, što i koliko o njemu pišu mediji te koliko je drag publici

Grupa azijskih turista obilazi stadion Santiago Bernabéu dok sunce obasjava njegove plave tribine na sjeveru Madrida. Nakon razgledavanja se spuštaju u trgovinu s čijeg ulaza se vide izloženi bijeli dresovi. Bez razmišljanja kreću prema onome na čijoj pozadini piše Ronaldo. Skidaju ga s vješalice i gledaju etiketu. Košta 806 kuna (106 eura). Prodavačica im zatim pokazuje drugi dres i objašnjava da je on napravljen od istog materijala kakvog nose nogometaši europskog prvaka. Taj dres košta 1034 kune (136 eura), no posjetitelji ga kupuju. “Mnogi iz Azije i ne znaju za druge igrače”, kaže prodavačica i odlazi u spremište po novi dres kako bi dopunila upražnjeno mjesto. Pored stadiona se parkiraju autobusi s novim turistima.

Trgovine

Real Madrid prošle je sezone prodao više od 1,6 milijuna originalnih dresova, podatak je njemačke konzultantske tvrtke PR-Marketing. Od tog broja oko 50 posto su Ronaldovi dresovi, rekli su Globusu prodavači u sedam najposjećenijih trgovina u Madridu.

Kad su 2009. godine klupski predsjednik Florentino Pérez i generalni direktor José Ángel Sánchez platili 96 milijuna eura engleskom Manchesteru Unitedu za portugalskog napadača, mnogi su ostali zaprepašteni tada rekordnim iznosom za jednog nogometaša. Ovih dana pak nitko se i ne sjeća tog iznosa.

Nakon što je prošli tjedan produžio ugovor s Real Madridom, čime će godišnje zarađivati 21 milijun eura, 32-godišnji Ronaldo potpisao je i novi ugovor s Nikeom. Američki proizvođač sportske opreme godišnje će mu također plaćati 21 milijun eura, a sportske novine Marca tvrde da bi taj iznos u slučaju izvrsnih poslovnih rezultata mogao dosegnuti 40 milijuna eura. Riječ je o doživotnom ugovoru kakvog je s Nikeom potpisao samo bivši košarkaš Chicago Bullsa, Michael Jordan, 1984. godine. Nike je tada htio nadmašiti konkurentsku marku Reebok, isto kao što sada nastoji pobijediti njemački Adidas. Već neko vrijeme izlaze kopačke dizajnirane za Ronalda koje bi trebale privući kupce baš kao što su brendirane tenisice Air-Jordan privlačile zaljubljenike u košarku.

Adidasova uzdanica Lionel Messi od te marke zarađuje godišnje 7 milijuna eura, koliko je zarađivao i Ronaldo od Nikea dok mu prije nekoliko dana nije utrostručen iznos. Messi bi idućih tjedana trebao potpisati novi ugovor s Barcelonom i Adidasom, a novi astronomski ugovori s Ronaldom drastično su povećali pritisak na klub i njemačku kompaniju koji će morati, ako već ne nadmašiti, onda izjednačiti iznose. Obojica nogometaša, nadasve Messi, dobivaju novac i od drugih sponzora iz raznih sektora.

“Korištenje poznatih osoba efikasan je način prenošenja poruke proizvođača preko priča koje se stvaraju u glavi potrošača. To je pristup koji utječe na emocije. U glavi kupca se odvija film”, rekao je Jordi Berenguer, brend menadžer proizvođača žvakaćih guma Orbit, u nedavnom intervjuu BlogginZenithu.

Cristiano Ronaldo najbolji je strijelac u povijesti 114 godina starog Real Madrida, a prošle sezone osvojio je Ligu prvaka i s Portugalom Europsko prvenstvo.

“Od početka ove sezone možda su bila tri dana da nisam prodala nijedan njegov dres”, kaže prodavačica u robnoj kući El Corte Inglés pored glavnog madridskog trga Puerta del Sol. Sezona je počela u kolovozu, a prošli mjesec je Real Madrid produžio ugovore s petoricom nogometaša koje želi zadržati do 2021. godine – Ronaldom, Garethom Baleom, Tonijem Kroosom, Lukom Modrićem i Lucasom Vázquezom. Broj njihovih prodanih dresova raste ove sezone pa je pomoćnik menadžera trgovine Fútbol Manía u centru grada izložio kraj ulaza dresove za koje vjeruje da su trenutno najatraktivniji.

“Uz napadački trojac BBC (Bale-Benzema-Cristiano) stavili smo i Modrićev dres jer je među pet najprodavanijih”, kaže Samuel del Pino, pomoćni menadžer. On je ondje počeo raditi godinu dana nakon što je Modrić u kolovozu 2012. stigao iz londonskog Tottenhama. “Primjetan je kontinuirani rast potražnje za njegovim dresovima”, kaže Del Pino. Od početka sezone prodao je između 25 i 30 dresova hrvatskog kapetana.

U toj trgovini na 20 prodanih Ronaldovih dresova ode pet do šest Baleovih te tri do četiri dresa Jamesa Rodrígueza, kapetana Sergija Ramosa i Modrića. “Razlika između Ronalda i ostalih je ogromna”, napominje prodavačica u trgovini na Santiago Bernabéu. Ondje se na 100 Ronaldovih dresova proda šest do sedam Modrićevih. Na dan utakmice, neposredno prije njezina početka, kada oko stadiona kruže deseci tisuća ljudi, proda i deset dresova Hrvata s brojem 19.

Ključni golovi

Modrić je peti najprodavaniji igrač, procjena je prodavača u najposjećenijim trgovinama, gdje napominju da je u rangu njemačkog reprezentativca Tonija Kroosa i francuskog napadača Karima Benzeme. Osim Ronalda, ispred su i ofenzivni vezni James Rodríguez, čije dresove masovno kupuju brojni Kolumbijci koji žive u Španjolskoj ili dolaze u posjet, te Gareth Bale čiji je transfer iz Tottenhama financijski oborio Ronaldov rekord iz 2009. i koji bi jednog dana trebao preuzeti ulogu prve zvijezde. Tu je zatim kapetan Real Madrida i španjolski reprezentativni branič Sergio Ramos, koji je znao zabiti ključne golove poput izjednačujućeg u 93. minuti finala Lige prvaka protiv Atlético Madrida, nakon čega je kraljevski klub došao do desetog naslova prvaka Europe 2014. godine.

“Potražnja za Modrićem je porasla nakon što je zabio gol u Manchesteru koji je odveo momčad u četvrtfinale Lige prvaka”, kaže prodavač u trgovini Real Madrida u centru. I Modrić je za taj pogodak iz ožujka 2013. na Old Traffordu rekao da mu je jedan od najvažnijih u karijeri.

“On ovdje u kontinuitetu igra dobro, a njegove dresove u posljednje vrijeme kupuju djeca i djevojke”, napominje prodavač dodajući da se vjerojatno identificiraju s njegovim načinom igre, omanjim rastom, odnosno fizičkim karakteristikama.

Prodaju prema gore ili dolje gura više faktora – igra li nogometaš ili sjedi na klupi, napravi li neki upečatljiv potez poput Modrićeva gola u Manchesteru, što i koliko o njemu pišu mediji te koliko je drag publici. James Rodríguez ove sezone bilježi pad prodaje jer u Real Madridu malo igra i jer su ga mediji u jednom tekstu nazvali lijenim, a objavljen je i članak kako je vozeći se brzo na trening bježao policiji. Za Kolumbiju igra odlično, no kada se vrati u Real Madrid s drugačijom formacijom za njega obično nema mjesta pa je u nekim trgovinama Bale prodavaniji od njega. I dok Jamesove dresove uglavnom kupuju njegovi sunarodnjaci, Modrićeve kupuju Španjolci, kažu prodavači.

Glasnogovornica Real Madrida Marta Santisteban ne odaje podatke o ukupnoj prodaji dresova, no napominje kako klub kontinuirano nastoji povećati prisutnost na stranim tržištima. Momčad se prošlo ljeto prvi put u povijesti pripremala u Australiji odakle je otišla u Kinu. Ljetos su, pak, igrači trenirali i igrali u Kanadi i Sjedinjenim Državama.

Zlatna lopta

Europski nogometni klub s najviše prodanih dresova je Manchester United koji je u pet prethodnih sezona u prosjeku prodao svake godine 1,75 milijuna dresova, što je 100.000 više od Real Madrida, podatak je konzultanata PR-Marketinga. Španjolski klub je, međutim, u svibnju osvojio Ligu prvaka, a ove sezone se nada to ponoviti, dok engleska ekipa posljednjih sezona ne postiže bitnije uspjehe niti igra u Ligi prvaka.

Dobije li Ronaldo nagradu “Zlatna lopta” za najboljeg nogometaša u Europi za prošlu sezonu, ta razlika bi se dodatno mogla smanjiti. Real Madrid, koji je jedanaest puta osvojio naslov najboljeg na kontinentu, igra u Adidasovim dresovima, a uprava se nada uskoro novom, puno unosnijem ugovoru. Njemačka marka godišnje plaća oko 40 milijuna eura.

Članovi njegova najvećeg rivala Barcelone potvrdili su prošli mjesec na skupštini novi desetogodišnji ugovor s Nikeom prema kojem će katalonski klub godišnje dobivati 105 milijuna eura. Florentino Pérez želi to nadmašiti te je ljetos poslao u Njemačku zahtjev u kojem od Adidasa traži 150 milijuna eura po sezoni u idućih deset godina, objavio je portal Marketing Deportivo. Aktualni ugovor istječe u ljeto 2020. Nakon što je Real Madrid dva puta u posljednje tri sezone osvojio Ligu prvaka, uprava vjeruje da je potrebna izmjena ugovora.

Nike i Adidas nastavljaju žestoku bitku za najpopularnije nogometaše i klubove pa se u njihovu ”driblingu” događa da klubove oblači jedan proizvođač, dok njihove najveće zvijezde reklamiraju konkurenta. Osim slučajeva Messija i Ronalda, ista je situacija s hrvatskim reprezentativcima Modrićem i Ivanom Rakitićem. Modrića oblači Nike, a Rakitića Adidas, pa vezni igrač Real Madrida igra u dresu njemačke kompanije i kopačkama američke. Rakitićev plavo-crveni Barcelonin dres ima logo Nikea, a na njegovim kopačkama se ističu tri Adidasove pruge.

Konkurentske kompanije natječu se za zvijezde u najboljoj nogometnoj ligi na svijetu nastojeći privući i one koji se tek trebaju dokazati ondje. Hrvatski 22-godišnji reprezentativac Mateo Kovačić, koji se u Madridu ne odvaja od Modrića, također se oblači u Nikeu. Posljednjih tjedana je zbog ozljeda Modrića, Casemira, Jamesa i sada Kroosa, dobio priliku u kontinuitetu igrati u Adidasovu bijelom dresu s brojem 16.

No da bi se navijači osjećali posebno u njegovu dresu, treba se istaknuti. Mora igrati u prvoj postavi kako bi njegovo lice i ime upamtili oni pred televizorom u Aziji i na drugim kontinentima.

“Od početka sezone prodala sam samo jedan njegov dres”, kaže Veronica, prodavačica u Adidasovoj trgovini s dresovima Real Madrida. “Kupac je vjerojatno bio Hrvat jer je inzistirao da budu otisnuti Č i Ć u prezimenu.” Prodavač na Santiago Bernabéu napominje kako “niti dragi Bog ne kupuje njegov dres”. Teško se izboriti za mjesto na terenu u najtrofejnijem nogometnom klubu na svijetu te ući u srca zahtjevne publike koja osim uvjerljivih pobjeda traži i spektakl.

Kovačićev dres

“Pisalo se da se na ljeto vraća u Italiju, da ga želi Juventus, a nije ni igrao puno pa je normalno da navijači ne kupuju dres”, kaže prodavač u trgovini Real Madrida u centru.

Kovačić je u Real Madrid stigao iz milanskog Intera u kolovozu 2015., ovo mu je druga sezona u Španjolskoj, te ima ugovor do ljeta 2021. Publika se tek mora naviknuti na njega, napominju trgovci.

“Kovačićev dres zasad kupuju Hrvati koji posjete Madrid”, kaže prodavač koji je u posljednja četiri mjeseca prodao pet njegovih dresova. Modrić tijekom svoje prve sezone nije prodavao puno, a neki igrači koji su već dugo u klubu, poput zamjenskog kapetana i portugalskog braniča Pepea, ne uspijevaju prodati osjetniji broj dresova. Posljednjih tjedana porasla je prodaja španjolskih igrača iz klupskog podmlatka - Lucasa Vázqueza, Álvara Morate i Marca Asensija - koji su se istaknuli u zadnjim utakmicama.

No svi oni još su potpuno nepoznati stranim turistima kojima je Ronaldov dres najdraži suvenir iz Madrida. Napadač je produžio ugovor s trenutno vodećom ekipom španjolskog prvenstva do svoje 36. godine, napomenuvši kako će ostati ondje do svoje 41. godine.

“Imat ćemo još puno posla ovdje”, kaže prodavačica u trgovini podno stadiona. Nekoliko katova iznad, u financijskom odjelu, napominju kako je ukupni prihod kluba prošle sezone iznosio 620 milijuna eura, što je 7,4 posto više od odnosu na sezonu ranije. Pa ipak, rastući troškovi i otplata drugova spustili su neto dobit s 42 na 30,3 milijuna eura.

HANZA MEDIA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. travanj 2024 20:36