FILMSKA INDUSTRIJA: NACIONALNI STRATEŠKI INTERES

Kako je Novi Zeland stvorio bogatstvo od Tolkienovih romana

Da bi pridobio velike studije, Novi Zeland je ponudio posebne stimulativne mjere, poput poreznih olakšica

Iako bi još jedan, 18. po redu Oscar bio prigodan završetak posljednje adaptacije Tolkienovih romana, vrijednost tih filmova ima puno daleko-sežniji značaj od filmskog platna. Od 1939. do 2015. na Novom Zelandu snimljeno je 385 filmova, a njih 219 ili 56 posto nakon 2000. godine. Iz toga proizlazi da su upravo ekranizacije Tolkienovih romana lansirale novozelandsku boutique filmsku industriju na blockbuster razinu.

To, naravno, nije ni blizu najvećim igračima - SAD-u, Indiji i Velikoj Britaniji - ali je imalo izniman učinak na cjelokupno novozelandsko gospodarstvo, a posebno na turizam. Od 2000., tj. prije “Prstenove družine”, do 2013. godine zabilježen je velik rast broja turista: sa 1,78 na 2,71 milijun, što je golem rast - od 52 posto. Tako je turizam u jednom trenutku postao najveća novozelandska industrija iza poljoprivrede (mljekarstva), s udjelom u BDP-u većim od 7 posto. Prema novozelandskom Institutu za ekonomska istraživanja, ekranizacija “Gospodara prstenova” nacionalnom je gospodarstvu donijela 2,41 milijardu dolara, u prosjeku više od 200 milijuna dolara godišnje, a od trilogije “Hobit” očekuju se još 2 milijarde.

Zakon o radu

“Prstenovi” su zaposlili 1500 glumaca i popratne radne snage, 20.000 ljudi u cateringu, smještaju i prijevozu, a 95 posto malih i srednjih poduzetnika na ovaj je ili onaj način sudjelovalo u produkcijskim ili postprodukcijskim radovima na filmovima. Zato je jasno zašto Vlada Novog Zelanda filmsku industriju drži kao kap vode na dlanu.

Da bi pridobio velike studije, Novi je Zeland uveo i posebne stimulativne mjere poput 12,5 posto porezne olakšice na velike produkcije, što je “Gospodaru prstenova” uštedjelo ukupno oko 200 milijuna dolara.

Kad govorimo o destinacijskom menadžmentu, teško se profilirati i stvaranje poželjnih kultnih slika u percepciji potrošača iznimno je zahtjevan posao. Novi Zeland u posljednjih je 15 godina mnogo uložio u kapitaliziranje popularnosti Tolkienovih romana. Jedan od rezultat je i snimanje “Posljednjeg samuraja”, “Kronika Narnije”, “Avatara”, “King Konga”, “Hobita”, “X-Men Wolverine Origins” i drugih uspješnica, tako da su dva od osam filmova s najvišim prihodima svih vremena snimljena na Novom Zelandu. Sustavno korištenje filmova za turističku promidžbu počelo je s Crocodile Dundeejem 1986. Zemlja je rano prepoznala da su postprodukcijski učinci (PPE) ključan aspekt dugoročnog kapitaliziranja na 180-minutnoj filmskoj slavi.

U slu-čaju “Hobita” Novi Zeland bio je logičan izbor za snimanje, ali velik problem za studio Warner Brothers bio je snažan tečaj novozelandskog dolara, koji je od početka snimanja “Gospodara prstenova” aprecirao 35 posto. Novozelandska vlada premijera Johna Keya, suočena s krizom i štetama uzrokovanim dvama potresima, 2010. i 2011., bila je odlučna u namjeri da ne propusti priliku. Da bi pridobili Warner Brothers, obećali su 25 milijuna dolara poreznih olakši-ca, obvezali se sudjelovati u troškovima promidžbe, a čak su promijenili i Zakon o radu, što je rezultiralo pobunom sindikata.

Hobitogroznica

Sve te odluke imale su i žestoke kritičare, ali hobitogroznica je zatresla cijelu zemlju - granična je policija u putovnice lupala pečat “Welcome to Middle Earth”, a najveća nacionalna televizija TVNZ na dan premijere prvog “Hobita” emitirala je vremensku prognozu na vilenjačkom jeziku s progonostičarom odjevenim poput vilenjaka. Air New Zealand ukrasio je svoje zrakoplove s vizualima iz filma i brendirao se kao “službena zrakoplovna kompanija Međuzemlja”. Snimili su i četverominutni film o sigurnosti, “The Most Epic Safety Video Ever Made”, koji je u tri mjeseca imao 14 milijuna pregleda na YouTubeu.

Radnja mjesta

Rezultate sve te sinergije u 2013. dokazale su brojke: rast u turizmu od 7,3 posto i rekordnih 2,7 milijuna stranih turista. Pritom je 13 posto turista navelo “Hobita” kao jedan od razloga posjeta. Set Hobitona, za koji ulaznica košta 58 američkih dolara, posjetilo je 300.000 turista.

Sljedeći je izazov za Novi Zeland održati interes turista i nastaviti kapitalizaciju utemeljenu na filmskoj slavi. Za službenog posjeta Hollywoodu John Key je dogovorio i strateško partnerstvo s najvećim filmskim studijima. Potpisan je ugovora o snimanju triju nastavaka “Avatara”, što Novom Zelandu donosi minimalnu stranu investiciju od 500 milijuna dolara, a studio se obvezao da će najmanje 70 posto zaposlenih na filmu biti Novozelanđani, što znači nova radna mjesta.

‘Igre prijestolja’ mogu i Hrvatskoj donijeti novac

Filmska industrija je u usponu, a Hrvatska ima prirodne predispozicije koje može iskoristiti za promidžbu i kapitalizirati ih u turizmu.

Strane produkcije

Plitvice i Dubrovnik su na Squidoo listi 10 mjesta u Europi koje morate vidjeti prije nego što umrete, Huffington Post naziva Brela “mjestom za odmor o kojem svaki turist sanja”, Hvar, Krk i Vis su među top 10 europskih otoka, engleski Telegraph očaran je plažom Saharun, američki dokumentarac “Wow Croatia” osvojio je prestižnog Emmyja, a nahvalili su nas i brojni poznati. U Hrvatskoj je od 1960. do 1990. snimljeno 145 stranih produkcija. Iz današnje perspektive njihov doprinos turizmu je malen, ali potentan. Trend promocije destinacija kroz filmove raste pa se i Hrva-tska izborila za mali dio toga kolača. U 2014. nastavljeno je snimanje pete sezone “Igre prijestolja”, treće sezone serije “Borgia” te nove koprodukcije NBC/Universala “Dig”, koje su, uz ostale strane produkcije, donijele nezanemarivih 60 milijuna kuna.

Dubrovačka tura

I dok su u Dubrovniku po prokušanoj formuli uveli turu po lokacijama snimanja “Igre prijestolja”, ostaje vidjeti hoćemo li snimanje najpopularnije HBO-ove serije svih vremena unovčiti u turizmu

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. svibanj 2024 21:22