EKSKLUZIVNO U GLOBUSU

MICHAEL SARAN: 'Le Méridien je tek početak, želimo u Splitu još superluksuznih hotela'

Sve je više gostiju koji upravo u ovom najvećem dalmatinskom gradu žele provoditi odmor. I to u hotelima s pet zvjezdica
 Marko Todorov/Cropix i arhiva Odien grupe








Kad sam u Turskoj, osjećam se kao Turčin, a u Americi kao Amerikanac. Otac mi je Turčin, a majka Amerikanka. No, kako već 15 godina s manjim prekidima živim u Pragu, osjećam se već malo i kao Čeh – govori Michael Saran, 47-godišnji menadžer Odien Grupe, međunarodne investicijske tvrtke sa sjedištem u Pragu koja je ove jeseni postala vlasnik luksuznog hotela Le Méridien Lav Split I prateće Grand Marine Lav u Podstrani pokraj Splita.

“Hoću li se uskoro osjećati malo i kao Hrvat? Tko zna, možda. Za sada vam mogu samo reći da je sjajan osjećaj da smo počeli investirati u Hrvatskoj, ima tu toliko toga u čemu se da uživati”, kaže Saran koji je do svoje 17. godine živio u rodnoj Ankari gdje je završio srednju školu da bi otišao studirati u SAD.

Na Stanford Universityju u Kaliforniji je 1991. godine diplomirao ekonomiju i međunarodne odnose te na Harvardu stekao titulu MBA (Master of Business Administration).

Ubrzo se zbog posla preselio u Njemačku i s novim poslovima, sve redom na visokim menadžerskim pozicijama u investicijskim i konzultantskim tvrtkama, često je mijenjao mjesta stanovanja, pa je tako neko vrijeme opet u SAD-u, pa malo u Londonu, godinu dana u Istanbulu... Od 2004. godine izvršni je partner i jedan od investitora Odien Grupe, investicijske kompanije s glavnim regionalnim sjedištem u Pragu.

“Odien je međunarodna private equity investicijska kompanija u srednjoj i istočnoj Europi, specijalizirana za restrukturiranja s uredima u Pragu i Istanbulu. Jako smo aktivni u različitim sektorima kao što su investicijski development, nekretnine i turizam. Hrvatska je važna turistička destinacija posebno za češke turiste kojih je najviše upravo na splitskom području. Cijeloj Hrvatskoj, a posebno Dalmaciji nedostaje hotela s pet zvjezdica i ogromne su mogućnosti razvoja.

Na primjer, Grčka koja privlači samo malo veći broj turista od Hrvatske ima oko 350 hotela s pet zvjezdica, dok ih je u Hrvatskoj, prema informacijama kojima raspolažem, samo 31”, naglašava Saran koji je uvjeren da i Splitu treba više luksuznih hotela budući da je sve više gostiju koji upravo u tom najvećem dalmatinskom gradu žele provoditi odmor. Odnosno, Split, zaključuje Saran, više nije prolazna destinacija u kojoj se gosti tek kratko zadržavaju na putu do dalmatinskih otoka ili Makarske rivijere.

Sve su to razlozi zašto su u Odienu poželjeli kupiti Le Méridien Lav u Podstrani koji je otvoren cijele godine, a posebno atraktivnim ga čine veliki SPA i wellness centar te marina smještena unutar kompleksa.

Resort je u potpunosti renoviran i otvoren 2006., raspolaže s 381 sobom, 12 restorana i barova, 30 poslovnih prostora te jednim od najvećih konferencijskih centara u Hrvatskoj koji se prostire na 2500 četvornih metara. Grand Marina Lav ima 75 vezova i ima prostora za širenje.

Hotelom upravlja brend Le Méridien u vlasništvu Starwood Hotels&Resorts Worldwide, jednog od vodećih hotelskih lanaca na svijetu s 1200 hotela u više od sto država. Iako je hotel u dobrom stanju, od njegova je preuređenja prošlo gotovo deset godina, pa novi vlasnici, otkriva Saran, razmišljaju o ulaganjima u podizanje kvalitete smještaja i ostalih sadržaja. Vrlo uskoro bi krenuli u proširenje marine za što već spremaju potrebnu dokumentaciju. Radovi će trajati oko dvije godine, a marina će dobiti 12 dodatnih mjesta za megajahte dugačke do 50 metara. Također će podići kvalitetu SPA i wellness centra koji im je jako važan za postizanje bolje popunjenosti izvan sezone jer, kaže Saran, nije problem napuniti hotel u sezoni, ali je izazov privući goste zimi.

“Le Méridien Lav nam je prva investicija u Hrvatskoj, ali kako aktivno tražimo nove mogućnosti ulaganja, vjerujem da će biti tek prva u nizu”, ističe Michael Saran koji, uvjerava nas, po ugovoru s bivšim vlasnikom ne smije javno otkrivati koliko su platili splitski hotel. Naime, vlasnik Lava je bila tvrtka HETA Asset Resolution u koju su izdvojeni tzv. problematični plasmani posrnule austrijske Hypo Alpe-Adria-Banke koja je u jesen 2012. godine postala vlasnik splitskog hotela I marine nakon što je aktivirala založno pravo pa su prijašnji vlasnici – poduzetnici Slavko Bošnjak i Ivica Kurtović koji nisu mogli plaćati visoke rate kredita – morali prepustiti vlasništvo. Hypo je hotel i marinu neuspješno prodavala i 2013. godine, a poslije su prebačeni u HETA Asset Resolution. Kao mogući kupci su se spominjali vlasnik trgovačkog lanca Tommy Tomislav Mamić kao i Lukšić Grupa koja ima hotelske lance u Istri i Dubrovniku. Prema neslužbenim podacima, Hypo banka je tada za resort u Podstrani tražila 40 milijuna eura. S obzirom na to da nitko nije bio spreman platiti taj iznos, može se pretpostaviti da ga je češkom Odienu prepustila za manji iznos. Tvrtka Grand Hotel Lav prošle je godine prvi put ostvarila dobit, u iznosu od 1,1 milijun kuna, nakon što je više godina za redom poslovala s gubitkom. Imali su 118 milijuna kuna prihoda i 184 zaposlenih.

Odien Grupi je to ujedno i prvi hotel. Od drugih većih Odienovih nekretninskih projekata Saran ističe gradnju 300 stanova u Pragu koja je upravo u tijeku te stambenoposlovne zone na površini od 70 hektara, također u glavnom češkom gradu koja je u pripremi. Tvrtka ima i svoj ured u Istanbulu odakle vode investicije u Turskoj u kojoj su trenutačno suvlasnici četiriju radiopostaja.

Fokusirani su, govori Saran, na investicije u srednjoj i istočnoj Europi te Njemačkoj i zato im je glavni ured u Pragu. No većina kapitala koji Odien nastoji u Europi oploditi stiže iz SAD-a.

“Na regionalnoj razini mi smo velika investicijska kompanija. Između ostaloga smo investirali u kompanije koje nisu dobro poslovale. Na primjer Daewoo grupa je 2004. bila pred bankrotom te je prodavala svoje poslove, među ostalim i tvornicu kamiona u Pragu koju smo kupili i preuzeli njezin dug od 295 milijuna američkih dolara. Proizvodnja je već bila obustavljena, a mi smo proveli restrukturiranje i opet započeli s proizvodnjom kamiona pod imenom AVIA, što je stari češki brand. Nakon što smo kompaniju učinili operativno profitabilnom, 2007. smo je prodali”, priča Michael Saran koji odnedavno gradi i televizijsku karijeru koja mu je, kaže, za sada više hobi nego posao. Njegova dva brata u Turskoj imaju produkcijsku kuću Saran Media koja je krenula u produkciju TV showa o sokolarstvu koji će imati 20-ak nastavaka.

Michael Saran otkriva kako je preuzeo voditeljsku ulogu. Serijal “World of Falconry” snima se na engleskom, koji mu je materinski jezik, i namijenjen je međunarodnom tržištu. Iako se ne smatra stručnjakom za sokolarstvo, Saran, koji je strastveni ljubitelj prirode, ističe kako ga ta drevna vještina jako zanima.

“Obilazimo razne zemlje i pričamo o sokolarstvu u cijelom svijetu. Saznajem mnogo pojedinosti o sokolarstvu koje je jako povezano s tradicijom. U svemu tome jako uživam jer puno putujemo, a planiramo snimati i u Hrvatskoj”, otkriva biznismen koji se odlično snalazi pred kamerama. Uz putovanja, njegova strast je i sport, pa ga posebno zanima i sportski turizam. Prati mnoge sportove, a na sveučilištu je aktivno igrao američki nogomet i bavio se hrvanjem. Prije nekoliko godina njegova je tvrtka držala i paket dionica njemačkog nogometnog kluba Borussia Dortmund.

Dobro pamti kako je Hrvatsku prvi put posjetio 1995. godine kad je u Dubrovniku bio jedan od rijetkih turista. Idući je put došao 2001., tada već s poslovnim namjerama, odnosno u potrazi za potencijalnim projektima za investiranje. Tada nije ništa našao. Svoju želju da ulaže u Hrvatsku realizirao je 15 godina kasnije.

“Čuli smo da se strani investitori žale na kompliciranu hrvatsku birokraciju i procedure koje predugo traju. Mi za sada nismo imali niti jedno neugodno iznenađenje pa mi se čini da je Hrvatska dobro mjesto za poslovanje i volio bih da ovdje nastavimo investirati”, kaže Saran koji vjeruje da će sve više stranih ulagača, posebice iz Turske i SAD-a, u narednim godinama htjeti ulagati na jadranskoj obali koja je sve privlačnija gostima veće platežne moći i to iz cijeloga svijeta, za što je, zaključuje, potrebno uspostaviti nove avionske veze i to tijekom cijele godine.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:

Globus_naslovna_1291

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. svibanj 2024 19:47