RADO IH SE SJETIMO

OVAKVE VIŠE NE RADE: TOP 10 VELIČANSTVENIH MOTORA KOJI SU PISALI POVIJEST 90-IH

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 17.01.2019. u 18:01

Car Magazine

 

Atmosferci, motori s tehnologijom posuđenom iz Formule 1, turbomotori...90-ih godina na tržištu se pojavio poveći broj modela koji su ispod poklopca skrivali impresivne motore. Zanimljivo je vidjeti različite pristupe koje su proizvođači koristili (danas većina više-manje ide na kartu motora s turbopunjačima iz kojih se može izvući visok broj KS). Evo i nekih od veličanstvenih motora koji su pisali povijest:

Audi RS2

Autocar
 

Audi RS2 proizvodio se od ožujka 1994. do srpnja 1995. godine i kada se pojavio bio je najbrži serijski karavan na svijetu. Ujedno je i prvi Audi s oznakom RS koja je danas itekako popularna. Što je bilo ispod poklopca? 2,2-litreni 20V turbo benzinci stigli su iz Audijevih pogona u Salzgitteru u Porscheove pogone u Zuffenhausen gdje se pristupilo opsežnim doradama na motoru i mjenjaču (KKK turbo punjač bio je 30 posto veći nego kod modela Avant S2, otvoren sa 1,0 na 1,4 bara, načinjene su brojne dorade na samom motoru, a dorađena je i ECU jedinica) kako bi se postiglo 315 KS. Čak 10 KS više od tada vrlo rijetkog Porschea 968 Turbo S s 305 KS iz 1993. s istim motorom. Rezultat je bio ubrzanje do stotke za samo 4,8 sekunde i maksimalna brzina od 262 km/h...

Ferrari 355

AUTOBLOG
 

Legendarni Ferrarijev model 355 ispod poklopca je skrivao 3,5-litreni motor koji je zapravo temelji na 3,4-litrenoj verziji iz prethodnika - Ferrarija 348. Inovativna tehnologija ručnog mjenjača preuzeta je iz Formule 1, što je bio prvi slučaj implementiranja takve tehnologije u automobile. Iako u današnje vrijeme nije riječ o nikakvom čudu, vozač je mogao mijenjati brzine polugicama iza volana dok je sustav odrađivao sve ostalo.

Honda S2000

Car Magazine
 

Po mnogima jedan od najboljih 2,0-litrenih atmosferca ikad proizvedenih nalazi se u Hondi S2000! To su potvrdile i brojne nagrade koje je motor dobio, a ujedno je nudio najviše KS po litri (sve dok se nije pojavio Ferrari 458 Italia). Najsnažnija izvedba brojala je 246 KS, a i-VTEC motor se vrtio sve do 9000 okretaja, što je vozačima garantiralo zabavu i osmjeh na licu!

Lancia Thema 8.32

 

Iako je možda izgledala neugledno, kao klasični obiteljska limuzina, ova Lancia ispod poklopca je skrivača motor iz Ferrarija 308. Riječ je o 2.9-litrenom V8 motoru s 212 KS (nešto manje od 237 KS koliko se nudilo u Ferrariju). Thema 8.32 bila je jedan od najbržih limuzina s prednjim pogonom na tržištu, a mogla se pohvaliti ubrzanjem do stotke za tek 6,8 sekundi. Maksimalna brzina pritom je iznosila 240 km/h.

Mazda RX-7

 

Mazda RX-7 13B-REW pojavila se 1992. godine, a nakon nekoliko preinaka i poboljšanja, finalna verzija sa 1,3-litrenim motorom i dva turbopunjača razvijala je 276 KS uz 314 Nm okretnog momenta. Sprint do stotke trajao je 5,2 sekunde, dok je maksimalna brzina iznosila 256 km/h.

McLaren F1

Motor 1
 

Legendarni model koji je i danas mami uzdahe iza vozača skriva V12 S70/2 motor koji broji 618 KS uz 651 Nm okretnog momenta. Brojke su to koje u današnje vrijeme obaraju s nogu. Motor je razvio BMW, a Gordon Murray je izjavio kako automobil nije razvio primarno za trkaću stazu, već za uživanje u svakodnevnoj vožnji! Zanimljivo je kako je za toplinsku izolaciju korišteno po 16 grama zlata u svakom modelu! 1998. godine Andy Wallace je postavio svjetski rekord u ovom modelu s brzinom od 386,4 km/h! Do danas je McLaren F1 najbrži automobil s atmosferskim motorom, a u ovoj "turbo eri" teško da će ga netko skinuti s trona.

Mitsubishi Lancer Evo V

 

Mitsubishi Lancer Evo V prikazan je 1998. godine, a u odnosu na prethodnika dobio je unaprijeđeni 2,0-litreni motor s turbopunjačem. Iako je snaga ostala na 276 KS, okretni je moment povećan na 373 Nm (značajno povećanje u odnosu na 243 Nm kod prethodnika). To je značilo da EVO V do stotke jurio za samo 4,7 sekunde i nije se zaustavljao do krajnjih 237 km/h.

Nissan 300ZX

 

Nissan Z32 300ZX koristio je isti 3,0-litreni kao i njegov prethodnik, no verzije s turbopunjačima dobile su nove Garrett turbine uz koje je snaga rasla na 300 KS uz 384 Nm okretnog momenta. Stotku je ovaj model hvatao za nešto više od 5 sekundi, a maksimalna brzina bila je ograničena na 250 km/h.

Opel Lotus Omega / Lotus Carlton

 

Opel Lotus Omega je, kada je predstavljena 1990-te godine, vrlo brzo pokupila titulu najbrže limuzine na svijetu zahvaljujući moćnom 3,6-litrenom motoru koji se nalazio ispod poklopca i koji je imao 377 KS uz 568 Nm okretnog momenta. Snaga se prenosila na stražnje kotače, sprint do stotke trajao je 5,4 sekunde, dok je maksimalna brzina iznosila 285 km/h. Treba napomenuti kako je motor nastao na temelju 3,0-litrenog radnog šestaka iz GSi verzije, kojim se pozabavio Lotus i uz povećanje obujma i dva Garrett turbopunjača povećao snagu na već spomenutih 377 KS...

Toyota Supra IV

 

Iako nam je ovih dana predstavljena nova Supra sa BMW-ovim rednim šestakom snage 340 KS, mnogi se i dalje rado sjećaju četvrte generacije s 2JZ-GTE motorom koji je u japanskoj verziji brojao 280 KS, dok je u Europi snaga iznosila 326 KS. Osim atraktivnog izgleda ova Supra je do stotke stizala za nešto više od 5 sekundi, dok je maksimalna brzina bila ograničena na 250 km/h. Naravno, za iznimnu popularnost modela pobrinuo se film Brzi i žestoki....

Izdvajamo

Iz drugih medija