IKONE

Ovo je Top 6 kultnih coupea iz 70-ih. Evo zašto ih se i danas rado sjećamo

Ovih šest coupea mogle su si priuštiti mase jer osim što su bili atraktivni, bili su i dostupni, a pamte ih kao aute snova svi zaljubljenici u automobile koji su bili klinci 70-ih godina, kao i oni koji su ih (ponosno) vozili

Desetljeće prije nama toliko priraslih srcu mitskih hot-hatcheva koji su harali 80-ih i 90-ih kada su se takvi moćni i brzi, naprečac zavukli pod kožu ljubitelja brze vožnje i adrenalinskih ovisnika za volanom, "u modi" su bili vrlo atraktivni coupei. Da 70-ih, prije Golfa GTI, Peugeota 205 GTi, Fiata Una Turba i.e., Opela Kadetta GSi ili Suzukija Swifta GTi, uzdisalo se za glamuroznim sportski nastrojenim 2+2 coupeima koji su nastali na osnovi velikoserijskih limuzina i koji su se mogli novi kupiti ispod 30.000 tadašnjih njemačkih maraka. Stoga ne čudi da su ove zvijezde 70-ih dosegle nakladu u stotinama tisuća, a koji su donijeli i nove boje na ceste: zelenu, narančastu i smeđu. Ovo je, dakle, šest popularnih coupea koji su do danas već pomalo nestali s naših cesta, a ako kojeg i sretnete primijetit će te da njihova karizma nije iščezla ni dan danas, dapače.

 

Opel Manta

Mantu smo odlučili postaviti na prvo mjesto. Njezina nasljednica Calibra bila je popularan model 90-ih, ali nikad nije dohvatila karizmatičnost Mante lansirane 1970. godine kao odgovor na Fordov Capri. Atraktivan coupe koristio je platformu, ovjes i pogon limuzinske Ascone, ali sa sportskom i privlačnom karoserijom stiliziranom poput umanjenog američkog muscle cara. Rekli bismo - pun pogodak! Prva generacija s oznakom A proizvodila se od 1970. do 1975. godine s motorima obujma 1.2 do 1.9 i snage od 60 do 105 KS. Opel manta B pak (1975. do 1988.) bila je dostupna i s dvolitrašem od 110 KS kao vrh ponude. O uspjehu ovog auta koji je na našim prostorima sedamdesetih bio mjerilo i sinonim za sportski auto za svaki dan i za dokazivanje govori gotovo pola milijuna prodanih primjeraka samo Mante A. Kult.

 

Ford Capri

Nema priče o coupeima iz 70-ih bez Forda Caprija koji se u prve dvije generacije proizvodio od 1969. do 1978. Brojke: prodano je gotovo dva milijuna primjeraka uključujući i treću, moderniju generaciju koja se proizvodila od 1978. do 1986. godine. Formula uspjeha bila je potpuno pogođena: 2+2 coupe s dugim poklopcem motora koji je izgledom neodoljivo podsjećao na Ford Mustang koji je karijeru već izgradio preko bare. Sexy karoseriju na osnovi velikoserijske limuzine Cortina u početku su pokretali četverocilindraši od 1.3, 1.5 i 1.7 litara kao i 2.0, 2.3 (125 KS) i 2.6 (138 KS) V6 motori. Uspjesi u motorsportu i RS izvedbe učvrstile su renome Forda Caprija kao coupea za svaki dan kao i potentnog trkača, istovremeno. Ovaj Ford nažalost nikad nije dobio dostojnog nasljednika.

 

Fiat 124 Coupe

Fiat je 70-ih također imao vrlo popularan coupe koji je nastao na osnovi limuzinskog modela 124 (nama poznatiji kao licencna Lada Žiguli), no ipak pomalo u sjeni Opela Mante i Forda Caprija. No, bio je to vrlo dobar sportski coupe za četvero koji je u svoje vrijeme bio i vrlo inovativan sa disk kočnicama na sva četiri kotača (govorimo o 1966. godini). Pošteno bi bilo reći i da mu je velik dio slave oteo bitno atraktivniji Fiat 124 Spider koji se proslavio diljem planete (posebno u Sjedinjenim Državama) pa tako puno ljudi nije stiglo ni doznati kako je 124 Coupe sjajan automobil koji se dokazivao na reliju i koji se proizvodio od 1967. do 1975, godine u tri generacije. Proizvedeno je gotovo 300.000 primjeraka.

 

Toyota Celica

Tada na samom početku 70-ih Toyota je odlučila konkurirati Opelu i Fordu i to s prvom generacijom modela Celica (A20). Neki bi rekli kako je bila riječ o kopiji Mustanga (posebice u izvedbi Liftback) ili Caprija s Dalekog istoka, no Celica je bila vrlo, vrlo dobar sportski auto, premda orijentirana više na udobno nizanje kilometara nego trkaćoj stazi. Nastala je na osnovi limuzine Carina s dvojim vratima i atraktivno krojenom karoserijom. Nudila se sa 1.6 i 2.0 benzincima, a prodano je od 1970 do 1977. ukupno 766.000 primjeraka. Kultni naziv Celica pak, zadržao se u gami sve do 2006. godine kroz sedam generacija.

 

Renault 17

Ovaj je model na neki način bio vrlo inovativan u svoje vrijeme i to iz razloga jer je imao prednji pogon. Sedamdesetih godina koncept sportskog coupea s prednjim pogonom bio je nepoznat, do Renaulta 17. Tako su i Francuzi na tržište pustili zgodan i sexy sportski coupe koji se proizvodio od 1971. do 1979. godine. Nastao je na osnovi Renaulta 12 sa 1,6-litrenim benzincem, 5-stupanjskim ručnim mjenjačem i diskovima na svim kotačima i vozio je do 150 km/h. Kao Renault 17 Gordini sa Jean-Luc Thérierijem za upravljačem čak je 1974. zabilježio i pobjedu na Svjetskom prvenstvu u reliju na utrci u Press-on-Regardless u SAD. Renault 15/17 dostigao je brojku od 100.000 prodanih primjeraka.

 

VW Scirocco

U ovu bi se kategoriju ako po ničem drugom onda barem prema popularnosti mogao svrstati i VW Scirocco prve generacije koji se proizvodio od 1974. do 1981. godine. Ovaj prednjepogonski legendarni kompaktni coupe izrastao je na osnovi Golfa I i predstavljao je njegovu, nižu, agresivniju i sportskiju izvedbu. Zanimljivo, predstavljen je pola godine ranije od Golfa I, no opet dosta kasno u odnosu na Ford Capri i Opel Mantu. Ispod poklopca ugrađeni su bili motori od 1.1 do 1.7 litara, a najpopularniji je bio 1,5-litreni sa 70 KS. Volkswagen je diljem svijeta prodao čak pola milijuna primjeraka što prvu generaciju Scirocca čini jednim od najuspješnijih automobila u VW-ovoj povijesti.

 

Izdvajamo

Iz drugih medija