POLOVNI AUTOMOBILI

TEST RABLJENOG BMW Serije 3 (e36) Održavani primjerci s originalnom kilometražom i rednim benzinskim šestakom i danas su zgoditak

Ivan Lacković

Bavarska sportska limuzina treće generacija nije više u cvijetu mladosti, ali tko god pronađe održavan primjerak uživat će u dobroj vožnji za male novce, no izuzetnim primjercima s originalnom kilometražom i s rednim benzinskim šestašima ispod poklopca cijene su u porastu

Kako do dobrog BMW-a Serije 3 e36? Danas su cijene sad već kultnog Bavarca iz 90-ih niže nego ikad i s benzinskim motorima nikad nisu bile povoljnije. Dobar primjer za to je i BMW 320i iz 1994. Takva limuzina, sa svega 183.000 originalnih prijeđenih kilometara, redovno održavana i još u rukama prvog vlasnika, može se danas pronaći čak i za manje od 15.000 kuna! No pronaći dobroga sve je teže pa bi se kupnja mogla pretvoriti tek u prvu stepenicu troška. Oni pak koji bi kupili primjerice 325i ili 328i model kao projekt auto na to su i spremni.

 

Foto: Ivan Lacković

Jer, e36 je pravi izdanak serije 3, koja je, kad je prvi put predstavljena (1975.), označila prekretnicu u povijesti BMW-a.i postala simbol približavanja BMW-a širim slojevima kupaca. Relativno mala limuzina pokazala se punim pogotkom - kvalitetna mehanika i ukupna izrada te stražnji pogon, uz nešto tjesniju unutrašnjost nego kod konkurencije, bili su temelj za dinamični (a u jačim verzijama i pravi sportski) doživljaj vožnje, i to po relativno pristupačnoj cijeni u odnosu na Seriju 5 i Seriju 7. U to vrijeme, naime, nitko drugi nije nudio takvu kombinaciju, no serija 3 tu svoju je karizmu zadržala sve do danas, a jedna od njezinih najpopularnijih generacija svakako je treća, E36, sklapana od 1990. do 1998. Redni šesterocilindarski benzinski motori zaštitni su znak BMW-ovih automobila i mnogi su skloni reći kako BMW bez takvog motora nije pravi BMW. Kad se začuje uglađena, ali moćna glazba svih šest cilindara u trenu se lako složiti s time.

 

Ivan Lacković

Osim toga, dvolitreni benzinac sa 150 KS jedan je od najkvalitetnijih BMW-ovih motora tog vremena, koji je sasvim suprotno od uvriježenog mišljenja, povoljan i jednostavan za održavanje (ima lanac umjesto zupčastog remena), a ako se vozi s mjerom i osjećajem, potrošnja ne iskače iz granica umjerenosti, u prosjeku oko 9 litara, što je s obzirom na veličinu auta i motora i sva zadovoljstva koja pruža u vožnji, sasvim prihvatljivo. Mehanika je općenito vrlina starijih BMW-a, robusna je i trajna, a pri kupnji više pozornosti treba obratiti na stanje ovjesa, naročito prednjeg, osjetljivijeg na udarne rupe loših kolnika. To je segment na kojem mnogi BMW-i voženi po našim lošim cestama prvo pokazuju znakove slabosti.

Ivan Lacković

Korisnim se može pokazati i pregled propusnosti brtvi na raznim dijelovima pogonskog sklopa, od motora do servo uređaja volana te mjenjača, koje također znaju propustiti prije očekivanja. Rak-rana starijih BMW-a, uključujući i seriju 3, je problematično stanje lima. Ako već prije nije sanirana, na starijim primjercima hrđa na pragovima i rubnjacima blatobrana, kao i na podvozju, nikog ne treba iznenaditi. No, kada se u obzir uzme početna cijena i mnoštvo vozačkog zadovoljstva na BMW-ov način, uz manja ili veća dodatna ulaganja može se dobiti sportska limuzina koja već polako zavrjeđuje status kultnog modela.Četverocilindarski benzinci u modelima 316i i 318i nisu prezahtjevan za održavanje, dok su dizelski obujma 1.7 do 2.5 snage od 90 do 143 KS do danas često jako izvoženi. Osim limuzine u kombinaciji s rednim šestakom, isplati se pronaći coupe ili kabrio izvedbu, no imaju i višu cijenu. Model M3 pritom već je debelo izvan buđžeta, a cijene nu samo rastu ako su u vrhunskom stanju.

Ukratko

Umjesto prostranošću, unutrašnjost starijih BMW-a više plijeni kvalitetom i čvrstoćom izrade, kao i orijentiranošću na užitak za volanom. Održavani primjerci rijetko imaju problema s elektronikom, a precizan mjenjač klizi mekano, kao kroz putar

Serijska oprema nije bila jača strana treće generacije serije 3, naročito kod primjeraka kupljenih na našem tržištu

Ovjes, posebno prednji, osjetljivi je dio precizne BMW-ove mehanike. Primjerci s urednom servisnom knjižicom vrlo su rijetki. Kod mnogih primjeraka iz sredine 90-ih česta je pojava hrđe na podvozju, ispuhu, pragovima i rubnjacima blatobrana. Redni šesterocilindarski benzinac od 150 KS zvukom i performansama izvor je užitaka premda je u odnosu na modele 323i, 325i i li 328i manje kapacitetan i treba ga vrtjeti. Održavanje i potrošnja pritom nisu razorni

BMW 320i (1990.-1998.)

Godina 1994.

Cijena 16.000 kuna

Kilometraža 183.000 km

Motor benzinski

Obujam 1991 ccm

Snaga 110 kW (150 KS) pri 5900/min

Moment 190 Nm pri 4200/min

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 444 x 170 x 139 cm

Osovinski razmak 270 cm

Prtljažnik 435 litara

Brzina 214 km/h

0-100 km/h 10 sekundi

Potrošnja 8,3 litara

Izdvajamo

Iz drugih medija