Mehanički KERS

Jednostavni zamašnjak štedi i do 25 % goriva

Volvo, tvrtka koja se nikad nije natjecala u Formuli 1, prva je realizirala visokoturažni zamašnjak koji funkcionira slično KERS-u u F1 bolidima i potrošnju goriva u stani-kreni vožnji smanjuje čak za četvrtinu
 Volvo

Švedski Volvo uspio je zgotoviti lagano, jednostavno i razmjerno jeftino tehničko rješenje koje drastično smanjuje potrošnju goriva, a istovremeno čini da se četverocilindarski turbomotor u vožnji doima kao šesterocilindarski. Riječ je o karbonskom mehaničkom zamašnjaku sposobnom vrtjeti se na vrlo visokim okretajima i tako u sebi spremiti veliku količinu kinetičke energije koju je kasnije moguće upotrijebiti za pokretanje automobila. Još u jesen 2011. Volvo je prvi u svijetu počeo s testiranjima te tehnologije na javnim cestama, u stvarnom prometu. Kompaniji je švedska Agencija za energetiku i razvoj odobrila 770.000 eura za testiranje KERS (Kinetic Energy Recovery System) tehnologije, koju su razvili u joint-ventureu sa SKF-om, renomiranim proizvođačem kugličnih ležaja.

U osnovi, princip rada tog mehaničkog KERS-a vrlo je jednostavan. Zamislite klasičnu situaciju u kojoj se auto približava semaforu na kojem gori crveno svjetlo. Kad vozač digne nogu s gasa, motor koji pokreće prednje kotače gasi se i odvaja od prijenosa, a u trenutku kad vozač pritisne kočnicu, spojka zajedno s prijenosnim sustavom na stražnju osovinu uključuje karbonski zamašnjak. Usporavajući automobil zamašnjak na sebe preuzima kinetičku energiju auta vrteći se i do fantastičnih 60.000 okretaja u minuti i to u vakuumu (radi što manjeg trenja). Kad se na semaforu upali zeleno svjetlo, vozač pritišće papučicu gasa no prije nego se motor upali i uključi u pokretanje automobila, za startanje se iskorištava kinetička energija pohranjena u zamašnjaku. Ta energija dovoljna je da kratko vrijeme samostalno pokreće auto i to ne samo prilikom starta već i pri vožnji konstantnom brzinom. Testiranja su pokazala da je tako moguće ostvariti značajne uštede u potrošnji goriva - s četverocilindarskim turbom i novim zamašnjakom čak i do 25 posto manje nego što troši obični šestcilindarski turbo sličnih performansi. S obzirom na to da je energija spremljena u takvom zamašnjaku ograničena i dostupna samo određeno vrijeme, sustav se pokazao najučinkovitijim u stani-kreni vožnji. Ušteda goriva, dakle, bit će najveća u gradskoj vožnji za vrijeme klasičnih prometnih gužvi.

Volvo

No, taj je zamašnjak također učinkovit i u sportskoj vožnji. Naime, energija spremljena u njemu može se rabiti zajedno s punim potencijalom motora dodajući tako u pokretanje automobila ekstra 80 KS. A zbog činjenice da je sva ta energija na raspolaganju praktički trenutno, ubrzanja su rapidna - prototip Volva S60 s T5 turbobenzinskim motorom od 254 KS uz ovaj mehanički KERS s mjesta do 100 km/h stiže za manje od 5,5 sekundi!

Volvo

Derek Crabb, potpredsjednik tehničkog odjela Volva, tvrdi da je s novim zamašnjakom čak pola službenog europskog NDEC ciklusa vožnje moguće odraditi s ugašenim motorom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. svibanj 2024 02:51