Popravak čeljusti kočnica

Reparirane koče kao nove za 400 kuna

Željko Puhovski

Premda je potpuno otkazivanje čeljusti kočnica danas rijetka pojava, na starijim autima često se događa da dođe do zanošenja uzrokovanog neravnomjernim kočenjem svih kotača

Reparatura čeljusti nije predviđena redovnim održavanjem, ali na serviseru je da svakako provjeri jesu li pločice prilikom zamjene jednako istrošene. Ukoliko ustanovi da se debljine unutarnje i vanjske pločice suviše razlikuju, to znači da čeljust ne pritišće ravnomjerno. Na jednostavnim jednoklipnim kliznim čeljustima dovoljno je već i malo čišćenja žičanom četkom i podmazivanja. To je ujedno i dobra prilika za pregled hidrauličkog klipa koji pritišće pločice. Zabrtvljen je gumenim prstenom, koji s vremenom može ispucati, brtviti slabije ili se mehanički oštetiti. A kad pukne brtva, pomažu samo rastavljanje i reparatura.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU KLIKOM NA SLIKU

Sol, prašina, kamenčići i sitni pijesak uvjeti su u kojima rade čeljusti kočnica. Uz sve to, temperatura vanjskog dijela diska prilikom snažnih kočenja doseže ili čak premašuje 600 °C. Dio te topline preko pločica se prenosi na čeljusti. Pločice snažnijih automobila stoga imaju dodatne limiće, izrađene od nehrđajućeg čelika ili čak titana, putem kojih nasjedaju na klip u čeljusti da bi se što manje topline prenijelo na čeljust.

Postupak se mora izvoditi u radionici. Kućište čeljusti može biti željezno ili aluminijsko, baš kao i hidraulični klip. Između klipa i cilindra u čeljusti nalazi se gumena brtva, koja poput karike sprečava curenje ulja za kočnice, te još jedna za zaštitu od prašine koja se jedina vidi izvana. Zamjena je vrlo jednostavna, ali znanje i iskustvo su presudni. Ponekad je potrebno polirati klip, pregledati ima li pukotina i dobro sve oprati jačim otapalom prije sastavljanja. Prilikom montaže koriste se posebne masti razvijene posebno za kočničke sustave koje zadržavaju svojstva podmazivanja i do 1100 °C.

Željko Puhovski
 

Čim je više klipova u čeljusti, raspored sile na pločicu je ravnomjerniji. I aluminijske čeljusti ponekad trebaju servis ako su korištene u ekstremnim uvjetima. Reparatura višeklipnih čeljusti koje nemaju samo skupi auti već, primjerice, i Renault Clio RS, sa svim dijelovima i radom stoji oko 2000 kuna. Za klasične jednoklipne klizne ili jednostavnije dvoklipne čeljusti od željeza cijena za servis jednog para je od 400 do 600 kn.

Izdvajamo

Iz drugih medija