Prvi autočasopis

Pioniri trajali tek sedam mjeseci

Prije 100 godina u Zagrebu je tiskan prvi broj prve hrvatske novinske publikacije specijalizirane isključivo za automobilizam, no ona zbog izbijanja Prvog svjetskog rata nije stigla dalje od 7. broja...
 Željko Puhovski, arhiv Nacionalne sveučilišne knjižnice

Želja da se educira javnost i zaštititi prve domaće vozače od tad još uvijek čestih napada agresivnih nagnala je upravni odbor I. Hrvatskog automobilnog kluba da na sjednici održanoj 28. studenoga 1913. u zagrebačkom hotelu Royal odluči da ta udruga počne izdavati vlastito glasilo. I bi tako, jer je prvi broj Hrvatskog automobilnog lista izašao već u siječnju 1914. Prvi i jedini urednik bio mu je Ferdinand Pajas. Njegovu sliku, nažalost, nismo pronašli ni u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, a nema ju ni Hrvatsko novinarsko društvo, premda mu je Pajas jedan od osnivača. On je godinu ranije također uredio i knjigu Priručnik za automobiliste, koju možemo smatrati prvom stručnom literaturom na hrvatskom jeziku namijenjenom vozačima automobila. Vozači su i u podjednako pionirskom automobilskom časopisu nailazili na zanimljive članke o tehnici i savjete o održavanju automobila. Kako pripremiti ljubimca za zimovanje uredništvo je objavilo već u prvom broju, a preporuka se sastojala u pronalasku suhe i razmjerno tople, prozračne garaže. Auto se tada dizao na drvene ili željezne klocne kako bi se poštedjelo pneumatike. Na kraju je još preporučeno i cijeli auto omotati plahtom da ga se zaštiti od prašine.

Željko Puhovski, arhiv Nacionalne sveučilišne knjižnice

Zagreb je u to doba, podsjetimo se, imao približno 120.000 stanovnika i samo 90 službeno registriranih automobila. No, uz aute tu je bio cijeli niz fijakera, zaprežnih kola, bicikala, tramvaja, pješaka... Bio je to pravi mali kaos kojim su trebali vladati redarstvenici, a već u prvom broju uredništvo skreće pažnju na opasno nesnalaženje redarstvenika u svakodnevnim situacijama pri regulaciji prometa. “Gdje će običan čovjek, koji je do svog unovačenja živio na selu ili radionici, a poslije vojničtva uzet u redarstvo, gdje će on znati sve, što je nuždno znati za razumievanje važnosti prometa. Redarstvenici istina uče u svojim tečajevima teoriju o cestoredarstvenim propisima. No, od teorije do prakse dalek je još put, na tom pak putu moraju automobilisti doći u pomoć redarstvu”, piše tad prvi domaći specijalizirani časopis o automobilzmu i predlaže da članovi kluba demonstriraju redarstvenicima pravilnu gradsku i stvarno brzu vožnju...

Redoviti su bili i tekstovi o novitetima, posebno na području guma i paljenja Bosch, a provedena je uspješna akcija za ukidanje maltarine u Senju (pijacovina od 1 krune za svaki auto koji prođe kroz taj grad ili stane u njemu). Bila je to u nas prva pobjeda organiziranih automobilista u borbi za svoja prava!

Željko Puhovski, arhiv Nacionalne sveučilišne knjižnice

Čitatelji su informirani i o stanju na cestama i potrebi obnove pojedinih dionica. Bilo je i priča o sudskoj praksi, a posebno je zanimljiv bio izvještaj iz Beča, gdje je sud dosudio odštetu zbog popravka pneumatika, odnosno nepoštivanja jamstva. Pisalo se i o utrkama - o Tour de France, Tourist Trophy na otoku Manu, utrke u New Yorku... Uredništvo se hvalilo organizacijskim sposobnostima članstva (povodom Utakmice Kluba alpskih automobilista) te gostoljubivošću i domaćinskim dočekom sudionika utrke Od Tatra do Jadrana održane 1913. Mali oglasnik bio je zgodan doprinos raznolikosti lista, a niti 1914. nije se u novinama moglo opstati bez reklama.

List je izvještavao i o uspjesima svojih članova. Vilim Lovrenčić pohvalio se u trećem broju usponom automobilom na Sljeme kroz snijeg! Na tu vožnju krenuo je 21. veljače u podne. Snijeg je na nekim mjestima dosezao i do 40 cm visine, zbog čega je Lovrenčić morao povremeno moliti lugare i radnike da ga lopatama i konjima izvukli iz snježne kaljuže. Napokon je oko osam sati navečer uspio doći do planinarske kuće. Lovrenčić je vozio auto Laurin & Klement težak oko 600 kg, koji je raspolagao sa svega 9 KS. Istaknuo je da su se lanci koje je imao na kotačima potrgali kao da su od konca te se na kraju pohvalio “da i mala i slaba kola mogu imati dug život i svom vlasniku praviti veselje”. No, Prvi hrvatski automobilni list svojim čitateljima nije dugo pravio veselje - ugašen je nakon samo sedam brojeva, a neposredan razlog za to bio je izbijanje prvog velikog svjetskog rata.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 07:03