TRŽIŠNO NEISPLATIV PROJEKT

BLIŽI SE KRAJ NAJVEĆEG PUTNIČKOG ZRAKOPLOVA NA SVIJETU? Iz europske kompanije upozoravaju: 'Već dvije godine nismo dobili novu narudžbu!'

 
Airbus A380, ispred Airbus A321neo
 Pascal Rossignol / REUTERS

Europska multinacionalna kompanija Airbus u ponedjeljak je objavila da bi mogla okončati proizvodnju najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu, superjumbo jeta A380, piše AFP. Razlog za tu odluku leži u činjenici da u dvije godine nisu dobili novih narudžbi za ovaj zrakoplov.

Iz Airbusa su rekli kako su se nadali novoj narudžbi aviokompanije Emirates u studenom prošle godine, ali se ta kompanija iz Dubaija naposljetku odlučila kupiti 40 novih Boeingova 787 Dreamliner koji su manji i energetski efikasniji.

- Još uvijek pregovaramo s Emiratesom, ali iskreno, oni su trenutno vjerojatno jedina kompanija na tržištu koja godišnje može preuzimati najmanje šest A380 modela godišnje kroz narednih šest ili osam godina. Ako ne uspijemo postići dogovor s Emiratesom nećemo imati drugog izbora nego okončati program - rekao je direktor prodaje Airbusa John Leahy.

Anthony Stanley / Wikimedia / Flickr / Creative Commons
Airbus A380

A380 od samog početka bila je velika kocka za Airbus, budući da je riječ o vrlo skupom projektu čija tržišna isplativost nije bila sigurna. Naime, da bi zrakoplov bio isplativ za aviokompanije, svaki let mora biti u potpunosti bukiran. Prvi let A380 imao je 2005. godine, a prvi komercijalni let bio je 25. listopada 2007. u floti Singapore Airlinesa.

Dimenzije Airbusova superjumbo jeta i dalje impresioniraju - zrakoplov ima raspon krila od gotovo 80 metara, ukupna dužina mu je nešto manje od 73 metra, visina 24 metra, a težina bez goriva 369 tona. Maksimalna težina s kojom može poletjeti je pak 575 tona, a pogone ga četiri mlazna motora, Rolls Royce Trent 900 ili Engine Alliance GP7270. Kapacitet zrakoplova varira od 379 u luksuznoj varijanti Singapore Airlinesa do klasičnih 615 u dvije klase koji nudi Emirates. No, zrakoplov je certificiran za kapacitet do čak 868 putnika, ali tu konfiguraciju ne koristi ni jedna aviokompanija koja leti superjumbo jetom (Svi podaci odnose se na varijantu A380-800).

Prosječna cijena jednog zrakoplova u 2018, iznosi 445,6 milijuna dolara prema podacima kompanije, a do prosinca prošle godine Airbus je ukupno zaprimio 317 narudžbi od 17 aviokompanija, od čega je dostavljeno njih 222. No, u zadnje dvije godine ne samo da nisu zaprimili ni jednu novu narudžbu, nego su čak i dvije otkazane.

Do sada je Airbus u razvoj i proizvodnju A30 uložio između 18 i 20 milijardi eura, prema podacima AFP-a, a iz kompanije su rekli da bi morali proizvoditi najmanje 6 zrakoplova da bi bio financijski isplativ.

- U 2018. ćemo dostaviti 12 zrakoplova - rekao je direktor proizvodnje Airbusa Fabrice Bregier, što je 15 manje nego prije tri godine.

Eurocopter / Wikimedia / Creative Commons
Austrijanci su podigli tužbu protiv Airbusa zbog sumnje u prevaru

Kako navodi AFP, održivost A380 programa u velikoj mjeri je utrka s vremenom. Airbus se nada da će nove narudžbe stići iz Kine, argumentirajući da je A380 idealan za putovanje na tržištu s velikim brojem putnika i vrlo prometnim zračnim lukama. Naime, prema Međunarodnoj udruzi za zračni transport Kina će već 2022. preteći SAD kao najveće tržište na svijetu za zračna putovanja.

Na kraju, valja napomenuti da za Airbus budućnost nije crna, neovisno o sudbini A380. Prošle godine zaprimili su 1.109 narudžbi zrakoplova a isporučili 718, najviše otkada su počeli poslovati. Njihov američki konkurent Boeing osigurao je pak 912 narudžbi i a isporučili su 763 zrakoplova.

Airbus je u knjigama imao ukupno 7.265 nerealiziranih narudžbi u vrijednosti 1.059 milijardi dolara (867 milijardi eura) po kataloškim cijenama, navodi se u priopćenju tvrtke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 11:37