PROMJENE

STVARA SE NOVI POREDAK U DOMAĆEM SEKTORU TRGOVINE Nakon Sparovog preuzimanja Billinih trgovina na pomolu novi veliki deal koji mijenja odnose snaga

Dragan Matić / Hanza Media

Müller je u završnoj fazi pregovora o preuzimanju drogerijskog lanca Kozmo, neslužbene su informacije koje je Jutarnjem listu potvrdilo nekoliko izvora. Doduše, glavni akteri priče nisu se službeno izjasnili. U Mülleru su odlučili ignorirati naš upit, a u koncernu Agrokor Ivice Todorića kratko su poručili da nemaju komentar.

Prema mišljenju dobrih poznavatelja drogerijskog tržišta, prodaja Kozma izvjesna je već neko vrijeme i nije neočekivana niti nelogična. Štoviše, kažu da je jako interesantna. Kada netko posluje pet godina s minusom, pričaju nam sugovornici, smanjuje lokacije i otpušta ljude, evidentno nema nade jer je riječ o lošem projektu s pogrešnom strategijom. Puno se ulagalo, smatraju upućeni, ali izgubio se fokus i, s obzirom na to da Todorić nema puno promašenih projekata, očito se nisu dovoljno dobro posvetili ovom biznisu. Usto, upućeni podsjećaju da je i Agrokor nekoliko puta najavljivao da će se usredotočiti na core business.

Mijenjanje vlasnika

Kozmo je godinama stvarao gubitke jer je imao loše lokacije i pokušavao primijeniti Konzumovu strategiju, koja se ne može preslikati na drogerijski biznis jer je to potpuno različit koncept i drukčija filozofija. Müller će vjerojatno drugačije posložiti biznis Kozma, odnosno zadržat će nekoliko lokacija koje su rentabilne i njima strateški važne, a ostalo ugasiti - smatra Dragan Munjiza, vlasnik konzultantske tvrtke Jakov Viktor i nekadašnji predsjednik Uprave Konzuma, koji i dalje ima vrlo dobar uvid u tržište trgovine.

Od svojeg osnivanja do danas Kozmo je nekoliko puta mijenjao vlasnika. Osnovao ga je 2005. godine Agrokor, u trenutku energičnijeg razvoja drogerijskog tržišta u Hrvatskoj. Uvidjeli su da postoji prilika i odlučili je iskoristiti. U sklopu Konzuma Kozmo je poslovao sve do 2009., kada je prodan društvu Nexus. Cilj je bio osnažiti razvoj Kozma kojem je najjači konkurent tada bio Drogerie Markt (DM).

U međuvremenu je na hrvatsko tržište snažnije zakoračio i njemački Müller, a potom se značajnije aktivirala i Bipa. U portfelju Nexusa Kozmo je poslovao pet godina, a onda se ponovno vratio Todoriću. Kao razlog ponovnog povratka pod okrilje Agrokora tada je navedena potreba za financijskom konsolidacijom poslovanja Kozma kroz povećanje konkurentnosti, posebno u kontekstu glavnih konkurenata na mjerodavnom tržištu. Konzum je, naime, nakon preuzimanja i integracije Mercatora ušao u novu fazu i bio je spreman na nove iskorake, pa je u tom smislu donesena odluka o preuzimanju drogerija Kozmo. Koncentracija će, naveli su tada, omogućiti dugoročnu održivost i daljnji razvoj poslovanja Konzuma.

No, poslovni rezultati pričali su drugu priču. U posljednjih pet godina Kozmo je poslovao svake godine s većim gubitkom.

First mover

Kozmo je, dakle, pojela kriva strategija i konkurencija, poput DM-a koji je prvi stigao na hrvatsko tržište drogerija i uspio zauzeti najbolje lokacije. On je, kako kažu upućeni, dobro iskoristio prednost “first movera”, dok je Kozmo zakasnio pokupiti dobre lokacije, a zbog utjecaja Agrokora bio je ograničen i u asortimanu. Prema informacijama s njihove službene stranice, Kozmo danas ima mrežu diljem Hrvatske sa 70 prodajnih mjesta i više od 400 zaposlenih.

Posluje u 17 hrvatskih županija, a prema Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, najznačajnije udjele, koji se penju do 20 posto, drži u Dubrovačko-neretvanskoj, Ličko-senjskoj, Istarskoj i Požeško-slavonskoj županiji. No, potrošači koji kupuju u drogerijama preferiraju lokacije u centru te kvalitetu proizvoda i ekskluzivnost u odnosu na cijenu. Po tome je, kako je još prije konstatirao Munjiza, Kozmo uvijek bio negdje između.

U drogerijskom biznisu samo su DM i Müller profitabilni, dok su Bipa i Kozmo neprofitabilni. Najveća tvrtka po prihodima je DM, koja je u prošloj poslovnoj godini povećala neto dobit za 8,4 posto u odnosu na godinu prije. Zbog dobrih rezultata, tvrtka je povećala broj zaposlenih, a trenutačno ih zapošljava 1159 s prosječnom neto plaćom od 9201 kuna, koja raste iz godine u godinu. Müller je prošle godine povećao prihode i neto dobit za više od osam posto u odnosu na 2014. Izvukli su se iz minusa iz 2011., a svake iduće godine povećavali su neto dobit. Lani su zaposlili 50 ljudi, a prosječna neto plaća od 4435 kuna nije se puno promijenila u posljednjih nekoliko godina. Njihova je prednost što imaju dobar dio prehrane, a sva roba dolazi direktno s tržišta zapadne Europe. Oni su, naime, uveli asortiman proizvoda za razvijeno europsko tržište kakav se drugdje ne može kupiti, što je njihova dodana vrijednost.

U Njemačkoj imaju stotinjak trgovina malog formata, stoga ovaj potez kupnje Kozma i nije posve neobičan kako bi se možda nekima učinilo.

Bipa je, pak, povećala prihode i smanjila neto gubitak za više od 20 posto. No, i dalje je prisutan trend gubljenja novca u posljednjih pet godina. Unatoč tome, zaposlili su 24 radnika prošle godine, a prosječna plaća bila je 4517 kuna. Ipak, tvrtka je radnicima smanjila plaće u prosjeku za 500 kuna prije tri godine. Otkako je Konzum prošle godine preuzeo Kozmo, podaci o njegovu poslovanju nisu dostupni za javnost. Ipak, prema posljednjim dostupnim podacima, tvrtka je 2014. povećala prihode za 14 posto, ali i neto gubitke na više od 64 milijuna kuna. Te su godine zapošljavali 449 ljudi s prosječnom neto plaćom od 3675 kuna. Najveći problem drogerija su, prema dostupnim podacima, visoki troškovi i rast obveza prema dobavljačima. Ako se taj trend nastavi, mogu se očekivati otpuštanja.

Na tržištu sada praktički ostaju dva najjača konkurenta - DM i Müller. Pritom DM postaje sve jači u “bio” segmentu, koji inače generalno zauzima sve značajniji udio u trgovačkim lancima. U odnosu na prošlu godinu, DM se tu probio daleko ispred Konzuma i sada je druga najčešća i preferirana prodavaonica bio hrane. Poteze konkurencije u DM-u ne žele komentirati.

Bipa i Spar

- Mi pratimo sve što se događa na tržištu, bit ćemo budni i dalje. A hoćemo li nešto izgubiti ili ćemo profitirati zbog promjena na tržištu, pokazat će vrijeme. Iako zvuči demagoški, ali najvažnije je da krajnji kupac profitira - kratko je komentirao Mirko Mrakužić, direktor DM-a zadužen za Hrvatsku, BiH, Makedoniju i Crnu Goru.

U svakom slučaju, cijeli sektor trgovine u Hrvatskoj prolazi velike promjene i u tijeku je preslagivanje, što se moglo vidjeti još prije nekoliko dana kod maloprodajnih lanaca, kada je Spar Austria objavio da nastavlja sa širenjem u Hrvatskoj te od REWE grupe preuzima 62 Billine trgovine s logističkim centrom u Svetoj Heleni.

I u tom su se segmentu odnosi snaga sveli na nekoliko igrača: domaći Konzum, njemački Kaufland i Lidl te austrijski Spar.

Izdvajamo