SLAB INTERES

Tvrtkama se ne isplati isporučivati zastave za 5,2 mil. kuna u četiri godine

 Davor Pongračić / CROPIX

Proizvodnja hrvatskih zastava, nacionalnog ponosa, nije kao što je nekoć bila. Biznis je daleko od ranih devedesetih u vrijeme osnutka hrvatske države kada se najviše isplatila njihova proizvodnja. Troškovi rastu iz godine u godinu, a uvoz jeftinih zastava prisiljava obrtnike i kompanije da se okrenu drugoj, isplativijoj proizvodnji.

Ministarstvo branitelja je početkom srpnja raspisalo natječaj za nabavu 20 tisuća komada zastava. S druge strane, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić također u javnoj nabavi za 5,2 milijuna kuna bez PDV-a traži 29.352 zastava koje bi se trebale vijoriti hrvatskom metropolom. Intencija gradonačelnika je zamijeniti oko 7300 starih zastava godišnje. Rok za dostavljanje ponude je pomaknut sa 24. srpnja na 3. kolovoza, kako tvrde iz Grada Zagreba, zbog tehničkih razloga. No, i dalje je u špici godišnjih odmora.

Način izrade

“Krajnji rok za dostavu ponuda produljen je zbog izmjene dokumentacije temeljem upita potencijalnih ponuditelja”, odgovorili su nam iz Ureda za javnu nabavu Grada Zagreba na naše pitanje o natječaju.

Međutim, ispostavilo se, interes tvrtki za ovaj posao s Bandićem nije veliki. U nekim kompanijama, tvrde, uopće im se ne isplati prijavljivati na natječaj.

- Isplativost posla ovisi na koji način će se tražiti izrada zastava. Ako će se tražiti da zastave budu tiskane, onda ćemo se vjerojatno javiti. No, ako se traže šivane od svile, onda nećemo jer to ne radimo - rekli su nam iz Vector Design Printa, jedne od velikih tvrtki koje se bave izradom zastava.

S druge strane, za male igrače javni natječaji grada prevelik su zalogaj.

- Nisam se prijavio i neću se prijaviti jer je to prevelik posao za mene. Prijavili smo se prije na natječaje i nikada nismo ništa dobili. Mi smo mali obrt i radimo male serije. To je prevelika količina da bi se to mogli napraviti u kratko vrijeme - rekao je Jakov Marković, vlasnik krojačko-trgovačkog obrta Crosport-vez iz Zagreba. On se u tom biznisu našao slučajno. Nakon što se oženio, dobio je šivaću mašinu Singericu u “miraz”. Tada je počeo šivati za dućane. Zatim se 1990. godine odvažio krenuti u vlastiti posao. Nakon osnutka hrvatske države, prisjeća se, zastave su bile hit.

Šivanje rukom

- To se neće nikada više vratiti. To je bilo najisplativije razdoblje i najviše se moglo zaraditi. Sada ako imate 20 posto zaradu od prodajne cijene, to je dobro - istaknuo je Marković.

U krojačkoj radionici u početku je radio samo hrvatske zastave klasičnih dimenzija (200x100 cm). Rukom ih je šivao, kao i ukrasne rese, što nije bio nimalo jednostavan zadatak. Zatim je zaposlio nekoliko radnika i kupio strojeve za vezenje. Tako je iz skromne krojačke radionice razvio obiteljski biznis. Osim radionica i šivaonica, sada na jednom mjestu ima i tisak te studio za sublimaciju, plotanje i dizajn.

Godinama je njihova ponuda, kaže, toliko proširena da sada ljudi mogu birati između hrvatskih zastava sa standardnim ili povijesnim grbom, šivanih ili tiskanih, s resama ili bez njih, i to u čak sedam standardnih dimenzija. Sada radi i zastave hrvatskih gradova, sportskih klubova i zastave Europske unije. Jakov Marković patriotskim biznisom bavi se gotovo 30 godina. Zapošljava 15 radnika te ima isto toliko strojeva. Neki obrti koji su isključivo šivali zastave su zatvoreni, tvrdi, ali zato što je proširio proizvodnju, nekako je preživio. Trenutno u svom asortimanu ima oko 120 proizvoda koje radi po narudžbi. Rade dresove, kape, majice, šalove, navijačke rekvizite i slično. Međutim, najviše je ponosan što je bio prvi proizvođač hrvatskih zastava u Hrvatskoj. Zastave se, pak, najviše prodaju pred obljetnicu Oluje 5. kolovoza.

Mali dućani

- Najveći interes je pred Oluju. Tada se zastave najviše traže. Ali ne može se živjeti samo od zastava. Najradije bih proizvodio jedan proizvod - hrvatsku zastavu. Tada bih bio najsretniji - rekao je Marković. Najpopularnije su zastave za kuće i svadbe od 200x100 cm i 100x75 cm. Iako biznis raste iz godine u godine, troškovi stalno rastu. A i uvozna konkurencija mu diše za vratom.

- Cijene nismo mijenjali od 1990. godine. Naše su zastave lijepe i rađene su od kvalitetnog materijala. Kvalitetnije su nego uvozne po 20 kuna. I ljudi vole naše zastave jer su hrvatski proizvod - rekao je Marković. Zastave i ostali asortiman prodaju putem malih dućana. Velikim trgovačkim lancima, kaže Marković, nikada nisu prodavali jer su ga tražili ekskluzivitet, odnosno da radi samo za njih. Iako im kupci dolaze iz cijele Hrvatske, jako su popularni i kod iseljenika.

- Imamo firmu u Australiji i par dućana u Njemačkoj. Tri puta godišnje izvozimo naše proizvode koje kupuju Hrvati u inozemstvu - dodao je Marković koji planira proširiti proizvodnju te izgraditi veliku proizvodnu halu.

- Želimo dokazati da hrvatska tekstilna proizvodnja ima potencijala i da može biti konkurentna - zaključio je Marković.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. svibanj 2024 10:26