Getty Images
provokativna ikona pop kulture

Tom Ford: Renesansni čovjek 21. stoljeća

Otkad je prije gotovo 30 godina stupio na modnu scenu, "najstraight od svih gayeva u modnom svijetu" izrastao je u ikonu pop kulture te nadišao okvire običnog modnog dizajnera - Tom Ford je i redatelj, beauty mogul i nesuđeni arhitekt.

Otkad je prije gotovo 30 godina stupio na modnu scenu, "najstraight od svih gayeva u modnom svijetu" izrastao je u ikonu pop kulture te nadišao okvire običnog modnog dizajnera - Tom Ford je i redatelj, beauty mogul i nesuđeni arhitekt.

Tajna uspjeha ovog američkog dizajnera rodom najvjerojatnije leži u tome što nikada nije bježao od estetike koja graniči s dobrim ukusom. Kralj provokacije ovih dana može zadovoljno trljati rukama jer je upravo sklopio ugovor s talijanskom tvrtkom tekstila Albisetti International koja će proizvesti liniju donjeg rublja s njegovim potpisom, a tek nekoliko tjedana ranije je objavio da će uskoro lansirati i linija Tom Ford luksuznih satova. Istovremeno se kinima se počeo prikazivati i njegov novi film "Noćne životinje" koji je pobrao hvalospjeve kritičara diljem svijeta. Triler s Amy Adams i Jakeom Gyllenhaaleom u glavnim ulogama premijeru je imao na Filmskom festivalu u Veneciju, a uslijedile su brojne filmske nominacije, između ostalog za nagrade BAFTA i Zlatni globus, dok je filmu pripala tek jedna za onu najprestižniju, Oscara, i to u kategoriji sporednog glumca (Michael Shannon).

Amy Adams and Writer/director Tom Ford on the set of film NOCTURNAL ANIMALS : Movie directed by Tom Ford and Nicholas Aiello starring Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Aaron Taylor-Johnson, Ellie Bamber; Michael Shannon; Drama; Drame; Thriller; movie; film; cinema; american; americain; Focus Features; Universal Pictures; 2017; On set; behind the scene; tournage film; tournage NOTE: ACCESS RIGHTS ONLY This is a publicly distributed handout SunsetBox provides access rights only and does not license the copyright in the image This is a PR photo Sunsetbox does not claim any Copyright or License in the attached material Fees charged by Sunsetbox are for Sunsetbox's services only, and do not, nor are they intended to, convey to the user any ownership of Copyright or License in the material By publishing this material, the user expressly agrees to indemnify and to hold Sunsetbox harmless from any claims, demands, or causes of action arising out of or connected in any way with user's publication of the material, Image: 309828690, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Allpix Press
Profimedia
Na setu filma "Noćne životinje" s glumicom Amy Adams

Početak priče o uspjehu ovog modnog kreatora seže u osamdesete godine prošlog stoljeća, u Fordovo studentsko doba. Pohađao je cijenjenu njujoršku dizajnersku školu Parsons, a iako je taj studij imao i odsjek mode, on je, baš kao i svi klinci koji s 18 godina nisu sigurni što žele raditi u životu, upisao nešto drugo, smjer arhitekture.

Krenulo mu je vrlo dobro pa je ljeto prije početka studija dobio poziciju u kući Chloé, no u nimalo kreativnom odjelu PR-a. Fakultet i sama arhitektura su ga umarali, a kako je kasnije izjavljivao, sve što je ikad skicirao i projektirao lako se moglo pretvoriti u odjevni predmet. Naposljetku je završio studij, no nije želio odustati od svojih snova o modnom dizajnu. Čim je diplomirao počeo je proganjati njujoršku dizajnericu Cathy Hardwick dok ga konačno nije primila na razgovor za posao. Mjesto stažista dobio je zahvaljujući izjavi da su mu omiljeni brendovi Chanel i Armani, u čije je komade dizajnerica bila odjevena na njihovom susretu. Kasnije joj je priznao da je njegov odgovor bio "s predumišljajem", a ona njemu kako zapravo nije mislila zaposliti nekog toliko malo formalnog znanja o modi.

Getty Images

Nakon stažiranja kod Cathy Hardwick Ford je brzo prešao u modnu kuću Perry Ellis gdje je upoznao Marca Jacobsa, koji je u to vrijeme obnašao funkciju predsjednika kuće. No, nakon dvije godine provedene tamo, Ford je odlučio reći zbogom američkoj modi, a u jednom je intervjuu objasnio i zašto: "Ako sam ikad htio postati dobar dizajner, morao sam otići iz Amerike. Moja me vlastita kultura kočila. Previše je toga u Americi neukusno. Europljani, nasuprot njih, cijene stil".

Kao da ga je potpuno shvatila, tadašnja kreativna direktorica kuće Gucci Dawn Mello Fordu je ponudila mjesto glavnog dizajnera ženske linije. Svojim idejama i estetikom se toliko brzo nametnuo da je uskoro osim ženske linije, počeo dizajnirati i onu mušku kao i cipele. Također, preuzeo je i brigu oko oglašavanja i javnog imidža kompanije, a ona je upravo zahvaljujući fantastičnim kampanjama nastalim pod Fordovom kreativnom palicom zasjela na svjetski modni tron. Jedna od legendarnih reklama je i ona "Public Enemy", koju je 2003. za Gucci snimio Mario Testino.

Getty Images

Intimna frizura u obliku slova 'G' na estonskom modelu Karmen Cass šokirala je svijet, a zanimljivo je i da je od 18 najkontroverznijih modnih kampanja ikad, prema izboru internetskog portala Dazed, čak pet s potpisom Toma Forda. Golim ljudskim tijelom na sto načina – neovisno o tome što reklamira - Ford privlači ili iritira publiku: žene redovito prikazuje seksualno vrlo eksplicitno, a muškarce kao vladare nad nježnijim spolom. Time je, između ostalog, na sebe navukao bijes brojnih istaknutih feministica, no unatoč kritikama, dizajner je nastavio propagirati svoju provokativnu estetiku.

Provokativna kampanja za Gucci iz 2003.

Kući Gucci vratio je staru slavu izgubljenu u osamdesetima, a nedugo zatim preuzeo je brigu i oko ready-to-wear kolekcije francuske kuće Yves Saint Laurent koju je kupila Gucci grupacija.

Ipak, sam Yves koji je ostao glavni dizajner couture linije, nikad nije bio zadovoljan Fordovom modnim izričajem. Iako je kuća Saint Laurent pod Fordovom paskom revitalizirana, do kraja života Saint Laurent nije priznao Amerikanca kao "kvalitetnog dizajnera". No, ovisnost o drogama i alkoholu koštale su Yvesa Saint Laurenta zdravlja, dok je Tom Ford, kao stalni gost zloglasnog Studija 54, sasvim dobro balansirao između svog ovisničkog i poslovnog života - rad i po 18 sati dnevno uzeo je maha, a Ford se konstantno morao nečime "dizati". Njegova je ovisnost postala toliko poznata da je godinama kasnije, kada se američki dizajner već oprostio sa razuzdanim životom, reper Jay-Z nazvao pjesmu po njemu, referirajući se na Fordovo ime kao sinonim za teške droge.

Dizajner se od malih nogu borio sa svojim unutarnjim demonima, pa čak i razmišljao o suicidu, a pogotovo dok je radio za Gucci: "Čini ti se kao da je u tvom životu sve predivno, samo je toliko toga. Sad će ovo zvučati grozno, ali kada imate toliko toga predivnog, to više ni nije predivno jer nemate vremena u tome uživati".

Kampanja za kolekciju jesen/zima 2014.

Vrijeme Studija 54, partijanja i mijenjanja partnera danas je iza njega - Tom Ford je postao miran obiteljski čovjek. Živi u rezidenciji u L.A.-u s dugogodišnjim partnerom Richardom Buckleyem i njihovim četverogodišnjim sinom Jackom. On je Fordova velika ljubav i potpora još od ranih osamdesetih kada je 13 godina stariji Buckley pisao za magazin Women's Wear Daily, a zajedno su se i preselili u Milano kada je Ford dobio posao u Gucciju. Mnogi njihovi heteroseksualni prijatelji su se u međuvremenu ženili, razvodili i ponovno ženili, bliski prijatelji su im umirali od side, a i sam Buckley se dugo godina borio s rakom za koji su liječnici pretpostavljali da je smrtonosan.

Getty Images
Sa suprugom, novinarom Richardom Buckleyem

"Na početku naše veze Richard je bio taj komunikativan, ekstrovert, a ja introvert, no ako biste nas upoznali danas, pomislili biste drugačije. Ako Richarda pozovete na zabavu, on će biti oduševljen. Ja sam više za večere s četiri do šest bliskih ljudi", jednom je prilikom izjavio Tom te dodao da ne prođe dan, mail, poruka ili odlazak na spavanje, a da si Richard i on ne kažu 'volim te'.

Ljubav i posvećenost poslu i dan su danas pokreću američkog dizajnera koji je ove godine obilježio i deset godina od osnutka vlastitog branda. Danas se kuća Tom Ford sastoji od 144 trgovine diljem svijeta, a prosječna godišnja zarada korporacije je oko milijardu dolara.

Profimedia
Modeli iz kolekcije za proljeće/ljeto 2017.

No u početku Fordu linija ženske odjeće nije bila u prvom planu. Ranih 2000-ih beauty industrija je počela cvjetati što je dizajner prepoznao dovoljno rano te u suradnji s kućom Estée Lauder pokrenuo vlastitu liniju dekorativne kozmetike i parfema. Već prvi miris, "Black Orchid" iz 2006. godine, polučio je ogroman uspjeh i to ne samo zahvaljujući neodoljivoj esenciji orhideje, nego i popratnoj vizualnoj kampanji koja je prikazivala golu Sophie Dahl na svilenim plahtama. A to je, naravno, još jedna od zabranjenih reklama s Fordovim potpisom.

Profimedia
Gigi Hadid u kampanji za Fordov parfem 'Velvet Orchid'

Sveukupno 67 parfema danas čini Tom Ford kolekciju, a većina je namijenjena i muškarcima i ženama. Također, kolekcija ruževa "Lips and Boys" prvi put izdana 2014. godine vrhunac je prodaje doživjela prošle godine. Kao pravi marketinški stručnjak, Ford je svaku od nijansu ruževa nazvao po nekom od muškaraca koji su ga inspirirali ili ga još uvijek inspiriraju. Kolekcija je rasprodana u dvije minute online, a najtraženiji je bio ruž nazvan po omiljenom mu glazbeniku Drakeu. Manjih dimenzija i po cijeni od prihvatljivih 36 dolara, "Lips and Boys" ruževi su ubrzo postali must have dodatak u svakoj beauty torbici.

Kada je moda u pitanju, Ford se još uvijek nije odrekao estetike koju utemeljio još u Gucciju: njegove se kolekcije i danas sastoje od strogo krojenih odijela, suknji i košulja kojima vješto suprotstavlja fetišističke elemente poput trostrukog remenja, čizama uskih poput čarapa ili pak lakirane kože i metala. To je i razlog zašto ga štuju zvijezde poput Rihanne i Kim Kardashian obožavaju. Iako sam dizajner ima pomalo sarkastičan stav prema popularnoj reality zvijezdi, nije joj izričito zabranio nošenje njegove odjeću - za razliku od nove američke prve dame Melanije Trump protiv koje javno negoduje.

"Već su me prije par godina pitali želim li ju odijevati. Nisam bio zainteresiran ni tada, a ni sada." – izjavio je Tom Ford.

Iako je obično suzdržan, smiren i pomalo mističan, po pitanju kritika na svoj novi film Tom Ford je bio sasvim nedvosmislen: "ko sam previše pazio na lijepe detalje. Mislim da o ovome ne bi bilo govora da nisam prvotno poznat kao modni dizajner". I doista je u pravu. Kao da bježi od svega što njegov dizajn, rad i umjetnost predstavljaju, Tom Ford se na osobnoj razini suprotstavlja propagandi blještavila koja stoji iza branda. Umjesto da čita kritike na svoj rad, vrijeme će radije provesti daleko od medija. Danas su njegov odabir meditirajuće kupke, partije tenisa ili, pak, mirno putovanje s obitelji.

Linker
26. travanj 2024 10:04