Prije gotovo 20 godina Marko Ferek osnovao je udrugu Buđenje s ciljem širenja svjesnosti i pružanja podrške osobama s ADHD-om i njihovim obiteljima.

 SRDJAN VRANCIC/CROPIX CROPIX
Marko Ferek:

ADHD može stvarati poteškoće i biti kočnica, ali uz pravu podršku može biti i vjetar u leđa

Kako je to kad te svi doživljavaju kao nepažljivog, hiperaktivnog, impulzivnog, nekoga tko se ne uklapa, ali i kako te osobine mogu postati izvor znatiželje, kreativnosti, vizionarstva

Iako se svi ponekad ne možemo koncentrirati, nagli smo u djelovanju i nemirni, određenom broju ljudi nepažnja, hiperaktivnost i impulzivnost stvaraju poteškoće u životu. Ne pojavljuju se ponekad, već često i jače su izražene. No, osobine koje tim ljudima stvaraju poteškoće mogu prerasti u njihovu korist samo ako prihvatimo različitost te na njih gledamo kao na drugačije, ali jednako vrijedne. Svoje iskustvo s ADHD-om podijelio je Marko Ferek, predsjednik udruge Buđenje. Ispričao je kakvu podršku imaju osobe s ADHD-om kod nas.

Manjak produktivnosti

Prije gotovo 20 godina Marko Ferek osnovao je udrugu Buđenje s ciljem širenja svjesnosti i pružanja podrške osobama s ADHD-om i njihovim obiteljima. Održao je brojna predavanja, radionice na stručnim skupovima, u školama, centrima za odgoj i obrazovanje, vrtićima, u Hrvatskoj i po svijetu, gdje je priznat kao međunarodni motivacijski govornik o ADHD-u. Kroz razne aktivnosti poput Tjedna ADHD-a ili prve online međunarodne konferencije na temu ADHD-a u odrasloj dobi, koja je okupila respektabilne predavače i čiju će snimku uskoro, uz plaćanje, moći pogledati svi zainteresirani, podigao je interes za ovaj poremećaj o kojem se danas ipak zna mnogo više nego prije. Uz to, udruga Buđenje ima i najveću online zajednicu u Hrvatskoj i regiji. Marko je na Tajlandu s digitalnim nomadima, kaže kako mu klima trenutačno tamo više odgovara, fokusiran je i predan poslu, produktivniji je i ostat će tamo neko vrijeme. U pauzama od posla istražuje znamenitosti, vozi skuter ili šeta i posjećuje zanimljiva događanja. Istovremeno, od ove su jeseni u Zagrebu krenuli i redoviti susreti odraslih osoba s ADHD-om jednom mjesečno. Tijekom pandemije, kaže Marko Ferek, stizalo je dosta upita odraslih o ADHD-u, gdje se može napraviti dijagnostika i sl., a mnogi koji su dijagnosticirani kao djeca sada su odrasli pa im je potrebna drugačija potpora. - Cilj je upravo bio da se upoznaju, izmjenjuju iskustva i budu si podrška - kaže Marko i dodaje da se odrasli s ADHD-om najčešće suočavaju s manjkom produktivnosti, ne uspijevaju ili teško uspijevaju završiti zadatke i projekte ili ih ne mogu ni započeti.

Osjećaj kaosa

Odgađanje obaveza i očekivanja okoline često mogu stvoriti osjećaj kaosa kod osoba s ADHD-om. - No, danas ipak više razumijemo ADHD, više je i odraslih koji imaju dijagnozu, posjećuju internet, više čitaju i informiraju se. I u školi je puno više razumijevanja za djecu s ADHD-om, iako još ima prostora za poboljšanje. ADHD se kod djece manifestira kao poremećaj pažnje, hiperaktivnost i impulzivnost. Djeca sanjare u svom ADHD mu je dijagnosticiran s 22 godine svijetu, nesvjesno im misli odlutaju, hiperaktivna djeca se vrpolje, a djeca koja su impulzivna jednostavno nemaju unutarnje kočnice. No, često ADHD nije shvaćen ni prihvaćen jer nepažnja može biti neprimjetna - kaže Marko Ferek. Upravo zahvaljujući njemu uvedena je terapija Play Attention, najprije za djecu koja su dolazila u udrugu i čiji su roditelji sudjelovali na radionicama i savjetovanjima, a sada je to, kako kaže Marko, gotovo postalo trend. Play Attention sadrži razne igre koje pokreću moždane valove, a igranjem se vježba fokusiranost, pospješuje sposobnost ignoriranja ometajućih sadržaja, razvija vještina pamćenja,razvijaju se vještine organiziranja...

Hiperaktivni sanjari

U Hrvatskoj 24 škole primjenjuju sustav Play Attention dva puta tjedno u kabinetu školskih stručnih službi, a educiranih trenera sve je više. Marko Ferek je prije 16 godina napisao knjigu "Hiperaktivni sanjari", koja je i danas tražena, citira se i na temelju nje se pišu seminarski radovi, rado je čitaju učitelji, roditelji, odrasli s ADHD-om... U njoj je, uz ostalo, opisao svoje iskustvo odrastanja i školovanja kada su ga doživljavali kao nepažljivog, hiperaktivnog, impulzivnog, nekoga tko se nije uklapao, ali Marko je primjer kako te osobine mogu postati izvor znatiželje, kreativnosti, vizionarstva. - ADHD može stvarati poteškoće i biti kočnica, ali uz pravu podršku može biti i vjetar u leđa osobi s ovom dijagnozom da postane uspješna - poručuje Marko Ferek.

Linker
15. svibanj 2024 22:24