1. Vitez tame: povratak
Christopher Nolan
SAD
Može li hollywoodski blockbuster biti superioran europskim ili azijskim umjetničkim filmovima? Zašto ne, ukoliko osim narativne uzbudljivosti posjeduje i dostatno političke subverzivnosti i dramske slojevitosti. Završni dio trilogije Christophera Nolana o Batmanu filmska je fikcija koja udara na najveće američke paranoje - strah od ekonomskog kolapsa, revolucionarnog prevrata i arapskog terorizma. Teško da bi se neki američki redatelj dosjetio nečeg takvog, no Nolan je obrazovani Englez koji najmoćniju zemlju na svijetu (bar se tako Amerika još uvijek naziva) promatra s distance i precizno ustanovljava njezine najslabije točke. Prošla su vremena dok su Tim Burton i Joel Schumacher serijal o Čovjeku-Šišmišu nakrcali “campom” i ironijom, Nolan smrtno ozbiljno izlaže zbivanja, kao da predložak filma nije strip DC Comicsa o super junaku nego Tolstojev “Rat i mir”. “Osvetnici” Jossa Whedona možda njeguju primjereniji pristup priči o superjunacima, međutim, Nolanov prosede puno će bolje prihvatiti publika koja ne mari za trivijalne sižeje.
2. Torinski konj
Bela Tarr
Mađarska
Film Bele Tarra sušta je suprotnost blockbusteru Christophera Nolana, međutim, njegova je pretencioznost na izvjestan način spektakularna: napraviti uzbudljivo ostvarenje s dva lika usred bijedne mađarske puste pravi je umjetnički podvig. Najbolji redateljev rad od razdoblja “Sotonskog tanga”.
3. Ljubav
Michael Haneke
Francuska
Opus Michaela Hanekea neprestano koketira s hororom, a strah i jeza u ovom filmu stižu u vidu bolesti i smrti. Naslov je točan, ali i ironičan, jer nema obrane pred demonom koji je zaprijetio idiličnoj građanskoj obitelji. Nevjerojatno je uzbudljiv 6-minutni kadar u kojem se Jean-Louis Trintignant odlučuje na radikalnu akciju.
4. Iza brda
Cristian Mungiu
Rumunjska
Zlatna palma za “4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana” nije bila dovoljan dokaz, no ovim filmom Cristian Mungiu definitivno se uvrstio među najvažnije svjetske redatelje. Priča o dvije djevojke iz sirotišta čiji su se putovi razdvojili nama je zanimljiva i stoga, jer je rumunjski filmaš očito gledao Matanićeve “Fine mrtve djevojke”.
5. Nasljednici
Alexander Payne
SAD
Alexander Payne među rijetkim je američkim redateljima čiji filmovi podsjećaju na romane - ne robuju dramskim klišejima, radnja se razigrava neočekivano, likovi su punokrvni, a ugođaj izniman. Kišom natopljene havajske lokacije samo pridonose posebnosti cjeline, koja je čisti antipod turističkoj razglednici.
6. Kralj, dama, dečko, špijun
Tomas Alfredson
Švedska
Šveđanin Tomas Alfredson ekranizirao je roman Johna Le Carréa kao da je u pitanju modernistički žanrovski film 60-ih i napravio uvjerljiv kreativni pandan istoimenoj BBC-evoj seriji s Alecom Guinnessom. Špijuni su i u ovom filmu pijuni, što se posebno naglašava geometričnošću scenografije i ugođajem klaustrofobije.
7. Sveti motori
Leos Carax
Francuska
U završnici filma sada već ocvalog francuskog enfant terriblea Leosa Caraxa limuzine razgovaraju, nešto prije toga jedna od protagonistica iz čista mira otpjeva šlager, a glavni junak po nečijem nalogu neprestano mijenja identitete, od krajnje anarhičnih do izrazito dobroćudnih. Inspirirano opusom Georgesa Franjua.
8. J. Edgar
Clint Eastwood
SAD
Clint Eastwood iznimno je intrigantno interpretirao šefa FBI-a J. Edgara Hoovera kao neku vrstu Normana Batesa, junaka Hitchcockova “Psycha”, samo što je potonji nastradao jer je ubijao na svoju ruku, dok je prvi svoje nezakonite djelatnosti razgranao tvrdeći da time štiti američke interese i do smrti ostao nedodirljiv.
9. Oslo, 31. kolovoza
Joachim Trier
Norveška
Po romanu nacističkog kolaboracionista Pierrea Drieuxa La Rochellea Louis Malle već je snimio sjajan film “Izgaranje”, a Norvežanin Joachim Trier odlučio se za modernu inačicu, u kojoj je ovisnost o alkoholu zamijenjena drogom. Sugestivan portret junaka koji procjenjuje da život nema nikakva smisla.
10. Klip
Maja Miloš
Srbija
Beogradska redateljica Maja Miloš impresivno je debitirala alternativnim “no budget” ostvarenjem, čiji je znatan dio snimljen mobitelom, i zasluženo dobila jedan od tri Grand prixa u Rotterdamu. Provokativan spoj emocionalnosti, pornografije i tinejdžerskog beznađa.
11. Skyfall
Sam Mendes
V. Britanija
Po uzoru na trilogiju o Batmanu Christophera Nolana, i Sam Mendes je novo izdanje serijala o Jamesu Bondu interpretirao kao krajnje ozbiljnu dramu s biblijskim motivima. Zafrkantski ton prijašnjih nastavaka zamijenjen je mračnim ugođajem, a nekoć nedodirljivi tajni agent 007 u jednoj se sceni čak i pomiješao s prolaznicima.
12. Kraljevstvo izlazećeg mjeseca
Wes Anderson
SAD
Film Wesa Andersona dražesna je klinička retro romanca, a redateljev zaštitni znak - pomaknuti humor - doziran je prijemčivije nego dosad. Prizor vjenčanja dvoje 12-godišnjaka može djelovati sablažnjivo u suvremenoj zapadnjačkoj kulturi, no dio je šarma cjeline što nas nešto takvoga tek malo štrecne.
13. Zaustavljeni
Andreas Dresen
Njemačka
Njemački redatelj Andreas Dresen napravio je svojevrstan kontrapunkt Hanekeovoj “Ljubavi”: priča o muškarcu koji doznaje da ima maligni tumor na mozgu krajnje je prizemljena, izbjegnuta je bilo kakva umjetnička retorika, a preostao je samo portret obitelji kojoj ne preostaje drugo do pomirenja sa smrću oca i supruga.
14. Michael
Marcus Schleinzer
Austrija
Hanekeov asistent Markus Schleinzer snimio je sugestivan prvijenac čiji je protagonist pedofil: za razliku od novijih američkih filmova u kojima protagonisti imaju grižnju savjesti zbog svojih sklonosti, ovo je gotovo klinički portret grabežljivca, vrlo sličnog junaku “Kolekcionara” Williama Wylera.
15. Pijev život
Ang Lee
SAD
Ang Lee sugestivno je ovladao 3-D formatom i kompjutorski generiranim slikama u ekranizaciji bestselera Yanna Martela o brodolomcu tinejdžeru čiji je jedini suputnik u čamcu za spašavanje na otvorenoj pučini krvoločni bengalski tigar. Sigurna režija spriječila je da sve ne završi u new age kičeraju.
16. Sramota
Steve McQueen
Velika Britanija
Fascinantna glumačka izvedba Michaela Fassbendera glavni je adut drugog filma likovnog umjetnika Stevea McQueena (“Glad”), čiji je protagonist newyorški yuppie, patološki opsjednut seksom. Potonji je bliski srodnik junaka “Američkog psiha”, ali ne tako sklon radikalnim rješenjima.
17. Ubojica Joe
William Friedkin
SAD
Nekoć inventivna novohollywoodska uzdanica i neosporni hitmejker, William Friedkin danas radi zanimljive niskobudžetne filmove subverzivnog naboja: ovaj je zasnovan na kazališnom komadu, no teatralnost jedva da se nazire u triler-drami o povremenom plaćenom ubojici koji prima stalnu plaću kao čuvar zakona.
18. Argo
Ben Affleck
SAD
U potki efektnog politiziranog trilera Bena Afflecka, u kojem agent CIA-e spašava službenike američkog veleposlanstva iz Teherana predstavljajući ih kao članove fiktivne filmske ekipe, krije se zanimljiva tema o filmskoj iluziji: vrlo malo je potrebno da je prihvate čak i najzadrtiji fundamentalisti.
19. Marina Abramović: Umjetnica je prisutna
M. Akers i J. Dupre
SAD
Matthewa Akers i Jeff Dupre imali su sreću i za temu svog dokumentarca odabrali performance glasovite konceptualne umjetnice u newyorškoj MOMA-i, koji se prometnuo u neviđen fenomen: suzdržanost i metodičnost ponajveće su vrline filma koji je zanimljiv i publici nesklonoj modernizmu.
20. Slatko spavaj
Jaume Balagueró
Španjolska
Efektan španjolski triler-horor o nadstojniku zgrade koji se krajnje neprilično upliće u živote stanara ima puno dodirnih točaka s Hitchcockovim “Psihom”, ali zajedničke motive vrlo suptilno varira. Talentirani Jaume Balagueró režirao je s Pacom Plazom veliki hit “Rec” i njegov nastavak.
21. Merida hrabra
Mark Andrews, Brenda Chapman
SAD
Ovogodišnji crtić blistave radionice animacije Pixar - sada u Disneyjevom okrilju - stanovit je iskorak, spoj kostimiranog pustolovnog filma s obiteljskom melodramom, elementima okrutnosti i jakim ženskim likovima u središtu priče. Odnos majke i kćeri nikad nije bio ovako slojevito izložen u toj vrsti filmova.
22. Ovo mora biti to mjesto
Paolo Sorentino
Italija/Francuska/Irska
Paolo Sorentino (“Konsekvence ljubavi”, “Il dio”) štošta je smiješao u svom prvom filmu na engleskom jeziku: protagonist mu je ocvala rock zvijezda koja se upadljivo šminka unatoč tome što više ne nastupa, a tema je potraga za ratnim zločincem koji je u nacističkom logoru mučio njegova oca. Usprkos bizarnostima, krajnje uvjerljivo djelce.
23. Zbogom kraljice
Benoît Jacquot
Francuska
Francuski modernist Benoît Jacquot režirao je krizu na dvoru Marie Antoinette, koja je izbila nakon pada Bastille, kao da je u pitanju dokumentarac. Scenarij puno toga ne otkriva u motivima ponašanja protagonista i njihovim karakterima, ali takav je valjda bio koncept. Vrlo ambiciozan i virtuozno napravljen kostimirani film.
24. Čarobni Mike
Steven Soderbergh
SAD
Nema osobitih pretenzija u ovoj priči o muškim stripperima koji zarađuju tako što im raspomamljene gošće trpaju dolare u gaćice, međutim, kada je Steven Soderbergh u pitanju treba paziti na detalje: socijalni milje iznimno je uvjerljivo oslikan, rađanje romance dvoje protagonista odlično je režirano.
25. Snjegovi Kilimanjara
Robert Guédiguian
Francuska
Nije riječ o još jednoj ekranizaciji pripovijetke Ernesta Hemingwaya nego o francuskoj socijalnoj drami u kojoj bračni par dobije na poklon avionske karte za posjet afričkoj turističkoj destinaciji. Robert Guédiguian vješto režira isječak iz života srednje klase čiji su protagonisti na rubu skliznuća u niži sloj.