savjetnik auto kluba

Mnogi ne znaju pravi odgovor: Koliko automobil smije stajati bez da ga vozite?

Većina vlasnika auta zna da automobil ne smiju predugo ostaviti "na mjestu", ali mnogi ne znaju zašto je tako

Automobil dugo stoji, ilustracija

 Yury Zap/Alamy/Alamy/Profimedia

Neki ljudi imaju strah od vožnje zimi ili pak posjeduju automobile koje im je šteta voziti po zimi, recimo kabriolete. Zbog toga, ali i zbog drugih razloga mnogi automobili često provode duže vrijeme na parkingu ili u garaži bez da ih njihovi vlasnici voze. Koliko je to preporučljivo i pametno? U ovom "savjetniku Auto kluba" odgovaramo na često postavljano pitanje: "Koliko dugo možete ostaviti automobil, a da ga ne upalite ili ne vozite?"

image

Automobil dugo stoji, ilustracija

Yury Zap/Alamy/Alamy/Profimedia

Što se događa kada auto pustite da stoji predugo?

Većina vlasnika automobila zna da automobil ne smiju predugo ostaviti netaknutim, ali mnogi ne znaju zašto je tako. Ovo su četiri najvažnija razloga.

Akumulator će vam se isprazniti

Ovo je problem koji će se najvjerojatnije prvi pojaviti ako automobil ne koristite redovito. Stajanje na mjestu bez paljenja može uzrokovati gubitak napona u akumulatoru tijekom vremena. To je još izraženije na nižim temperaturama. Svaka baterija se prazni s vremenom, i kada se ne koristi, a to vrijedi i za akumulator. Vožnjom se puni, a njegovo češće korištenje i punjenje produžuje vijek trajanja u odnosu na to kada se on prazni do kraja i ponovo puni.

image

Automobil dugo stoji, ilustracija

Yury Zap/Alamy/Alamy/Profimedia

Ispuhat će vam se gume

Gume drže cijelu masu vozila. Zbog toga će se s vremenom ispuhati. Ako automobil tjednima samo stoji u garaži ili na parkingu, na njegovim gumama mogu se pojaviti deformacije na mjestu gdje je guma bila u kontaktu s tlom. Deformacije mogu utjecati ponašanje auta u vožnji i izložiti vozače većem riziku od nesreća.

image

Automobil dugo stoji, ilustracija

Yury Zap/Alamy/Alamy/Profimedia

Vaše tekućine se mogu ‘pokvariti‘

Tekućine u automobilima su neophodne su za sigurno i učinkovito funkcioniranje vozila. Ako motornom ulju, antifrizu i kočionoj tekućini ne dopustite da rade ono za što su napravljeni, s vremenom mogu izgubiti svoju učinkovitost.

I gorivo se može ‘pokvariti‘

Da, i gorivo se može pokvariti. Obični benzin može trajati tri do šest mjeseci u spremniku, dok je dizelu potrebno oko godinu dana da izgubi svoja svojstva. Ustajalo gorivo će pokretati auto, no neće pravilno sagorijevati i moglo bi uzrokovati razne poteškoće čak i gubitak snage na cesti. Međutim, to ne znači da biste trebali isprazniti spremnik prije nego što svoj automobil spremite za zimu, jer je prazan spremnik skloniji nakupljanju vlage.

Vaš automobil može postati dom štetočinama

Štakori, miševi i drugi glodavci, kao i kukci poput mrava, žohara, pauka, stjenica traže suho, tiho mjesto na kojem nema ljudskih aktivnosti, a to je upravo zapostavljeno vozilo. Štetočine za sobom ne ostavljaju samo prljavštinu i otpad, također mogu uništiti važne dijelove, poput žica, izolacije i presvlaka.

image

Automobil dugo stoji, ilustracija

Yury Zap/Alamy/Alamy/Profimedia

Koliko dugo auto smije stajati?

Koliko dugo možete ostaviti auto a da ga ne upalite i/ili vozite? Nema jednoznačnog i jednostavnog odgovora na ovo jer ovisi o tome koliko ste dobro pripremili svoj automobil za "skladištenje" i koliko ga inače dobro održavate.

Općenito govoreći, ne bi trebali ostaviti svoj automobil netaknutim dulje od dva tjedna, čak i kraće od toga ako ste posebno zabrinuti zbog pražnjenja akumulatora, odnosno ako je on star.

image

Automobil dugo stoji, ilustracija

Yury Zap/Alamy/Alamy/Profimedia

Kako izbjeći probleme uzrokovane stajanjem

Možda ste već čuli da je najbolji način da zaštitite svoj automobil od propadanja da pokrenete motor i ostavite ga da radi desetak minuta svakih nekoliko dana. Na žalost, ovo neće biti od prevelike pomoći jer aktivira samo motor. Najbolje bi bilo da se barem jednom tjedno provozate automobilom. Vozite ga desetak kilometara, to bi trebalo biti sasvim dovoljno. Naime, za razliku od rada "u leru" vožnja će "probuditi" mnogo više komponenta auta. Radit će kočnice, ovjes, servo upravljač, klima, a svoj posao će obavljati i tekućine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. ožujak 2024 00:21