SERVIS

Motor vibrira i gubi snagu? U pitanju je EGR ventil, a najsigurniji znak kvara je plavo kućište

Nakupljanje čađe najčešći je uzrok kvara ventila EGR, ali nije uvijek potrebna nimalo jeftina zamjena. U većini slučajeva ventil se može vrlo uspješno očistiti, ali to je posao za koji je potrebna i doza stručnosti...
 Ivan Lacković

Motor nepravilno radi, gubi snagu, povremeno trza, a na ispuhu je primjetna prekomjerna količina crnog dima - simptomi su koji upućuju na mogući kvar ventila EGR, odnosno probleme u sustavu za recirkulaciju ispušnih plinova. Exhaust Gas Recirculation (EGR), temelji se na povratu jednog dijela, 5-15 % ispušnih plinova (ovisno da li se radi o benzinskom ili dizelskom motoru) u usisni sustav i ponovnom sagorijevanju unutar cilindara.

Ivan Lacković

Razlog za povrat dijela ispušnih plinova u ciklus rada motora je snižavanje vršnih temperatura izgaranja i dodatnog sagorijevanja čestica, čime se u konačnici smanjuje potrošnja, ali i količina kancerogenih dušičnih oksida u ispuhu. Dušik je na sobnoj temperaturi inertan i bezopasan, ali izložen visokim tlakovima i temperaturama koji vladaju u cilindrima pri sagorijevanju, pretvara se u vrlo štetni NOx.

Prvotno se ventil EGR ​pojavio na dizelašima koji koriste visoke kompresije i temperature za rad, no posljednjih godina za postizanje sve zahtjevnijih ekoloških normi primjenjuje se i kod benzinaca. Ventil nije izolirani element već dio skupine komponenti koja uključuju i dodatne cijevi, a kod modernih elektroničkih sustava tu su i dodatni kontrolni ventili, senzori, kablovi i elektromotori koji ga pokreću.

Ivan Lacković

Bliski kontakt s ispušnim plinovima razlog je zbog kojeg su ti ventili podložni kvarovima, odnosno prljanju i začepljenju, koje im onemogućuje pravilan rad. Posebno česti su kvarovi kod malih dizelaša koji se većinom koristite u gradu, na relacijama koje traže česte hladne i kratke vožnja, koje negativno utječu na rad sustava recirkuliranja plinova.

No, postoje i drugi razlozi, kao što je neadekvatno ulje ili njegova premala količina, potrošene košuljice cilindara ili prstenovi klipova, zbog čega dolazi do prodora ulja u komoru za sagorijevanje. Kvar mogu izazvati i pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita ili turbopunjača, te uporaba goriva koje sadrži preveliku količinu sumpora.

Ivan Lackoović

Kvar na ventilu ne znači odmah kupovinu novog, koja nije nimalo jeftina. Ovisno o tipu motora ventil EGR stoji od 700 do 2500 kuna, a kad tome pridodamo stručne ruke (sat i pol do dva rada) trošak se s lakoćom penje i do 4000 kuna. Srećom, u većini slučajeva problem se može riješiti čišćenjem. Auto će zbog toga ostati nešto duže u radionici, ali dobro obavljen posao jamči rezultat usporediv s novim ventilom i ukupni trošak u većini slučajeva debelo ispod 1000 kuna. No, ako je došlo do oštećenja elektromotora koji pokreće ventil, jedino rješenje je zamjena.

Postoji i mogućnost isključivanja, odnosno blokiranja kanala ventila, što je bez većih problema primjenjivo kod starijih modela koji imaju mehaničke sustave bez elektronske kontrole povezane s motorom. Moguće je i kod modernih automobila, ali tad treba promijeniti i software. U suprotnom može doći do još veće štete. No, ta opcije nije preporučljiva s obzirom na to da bez ventila ERG motor teško da će biti u stanju ispuniti ekološke norme...

Ukratko

Uz vibracije i gubitak snage motora, jedan od vidljivih znakova kvara na ventilu EGR je plavkasta boja boje kućišta ventila

Učestale vožnje na kratkim relacijama, previsoka razina ili neadekvatno ulje u motoru, istrošene karike, te prisutnost sumpora u gorivu, najčešći su uzroci začepljenja ventila EGR

Kod motora novije generacije ventilom EGR upravlja elektromagnetski sklop s potenciometrom povezan s elektronikom motora, koji određuje položaj i stupanj otvorenosti klapne ventila

Nakon čišćenja ili zamjene ventila potrebna je provjera uz pomoć dijagnostičkog uređaja, da se ustanovi položaj u kojem se nalazi i stupanja otvorenosti klapne mehanizam ventila

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 14:26