VREMEPLOV

ALPINA: OBITELJSKA OKTANSKA MANUFAKTURA više od pola stoljeća oduševljava kultnim modelima

Alpina

Njemačka tvrtka neraskidivo vezana uz BMW prije pola stoljeća posvetila se osmišljanju sportskih auta, njezine bolide vozili su velikani poput Laude i Ickxja, a inženjeri predvođeni Fritzom Indrom svako malo smišljali genijalna tehnička rješenja

Mi se ne bavimo tuningom! Alpina je punokrvni proizvođač auta koji se kod nas razvijaju i proizvode. To su automobili samosvojnog karaktera, vrhunske kvalitete i sigurnosnih standarda. Mi ne poboljšavamo BMW već mu dajemo drugačiji naglasak, a kupac pritom zadržava i tvorničku garanciju!“ Vidno uzrujan Burkard Bovensiepen sa tih nekoliko rečenica svojevremeno je očitao lekciju neiskusnom novinaru, koji je došao u oktanski hram u njemačkom Buchloeu napraviti priču o jednoj od institucija automobilske industrije.

 

Premda se danas posvetio vođenju istoimene tvrtke za uvoz vina, Burkard je i danas siva eminancija oktanske manufakture koju je prepustio sinovima Andreasu i Florianu. Na početku uspješne priče zapravo su bili pisaći strojevi, a taj obiteljski biznis pokrenuo Burkardov otac. Međutim, Burkarda taj posao nije ispunjavao. Za razliku od oca koji je vozio Mercedesov dizelaš i bio ravnodušan prema autima, Burkard je još od djetinjstva njima bio impresioniran. No, obiteljska radionica mu je poslužila - kao izvor alata za tuning automobila. Zašto baš BMW? Burkard je zapravo imao Fiat 1500 za kojeg je u Italiju krenuo kod talijanskog tunera po bolji rasplinjač kako bi poboljšao performanse. Isporučeni „šrot“ raspao se na Autostradi nakon samo 50 kilometara, a Burkard je shvatio da san o kvalitetnoj tuning radionici može ostvariti samo u suradnji s renomiranim proizvođačem.

 

A slučaj je htio i da BMW upravo 1961. na tržište lansira model 1500... Tzv. „Neue Klasse“ bio je automobil s revolucionarnim četverocilindarskim motorom čiji je početni kapital iznosio 80 KS, a što je BMW smatrao primjerenim da ga nazove kompaktnom sportskom limunzinom. Frustrirani kupci imali su ipak veća očekivanja. Burkard je došao na ideju da mali rasplinjač Solex zamijeni dvostrukim Weberom, i pritom je dobio 10 KS više i tri sekunde bolje ubrzanje.

 

I to je bilo to! Slijedio je 1963. sastanak sa Paulom Hahnemannom kojem je Burkard predstavio ideju tuninga sa svojim rasplinjačima. „Ti seronjo u potpunosti si u pravu!“ komentirao je Hahnemann, prihvativši Burkardovu ideju da prodaje seta rasplinjača za 980 DM, što je bilo pola razlike cijene do modela 1800 sa 90 KS te put do sretnih kupaca. Hahnemann je čak omogućio da kupci seta zadrže i tvorničku garanciju, a omogućio je i da se u tvorničkim salonima prodaju Bovensiepenovi uradci. Bio je to početak trajne i vrlo senzibilne suradnje s tvrtkom BMW gdje je BMW bez Alpine mogao, ali Alpina je bez BMW-a bila nezamisliva.

 

Točno 1. siječnja 1965. registrirana je tvrtka Alpina Burkard Bovensiepen KG. Početna ideja bila je ponuditi top kvalitetu po povoljnoj cijeni, a u posao se krenulo s puno optimizma i šest zaposlenika. Nakon rasplinjača kojim je tek pojačan motor, Alpina ubrzo kreće sa proizvodnjom niza opreme kojim je automobil dobivao samosvojan karakter. Slijedili su ispušni sustavi, sjedišta, mjenjači, kola upravljača, naplatci, ovjes... Serija 02 pokazala se kao izvanredan objekt za tuning, a 1968. je upravo njome krenula i natjecateljska karijera u turističkoj klasi gdje su tvorničke bolide vozili velikani poput Laude, Ickxja, Stucka, Bella... Zvučna imena i pobjede donosili su dodatnu pažnju javnosti i punili kasu. Put od tuning majstora ka proizvođaču krenuo je 1978. kada je Alpina predstavila svoja tri vlastita projekta.

 

Foto: Alpina

Talentirani inženjer Fritz Indra razvio je za Alpinu turbo punjač kojim je BMW Alpina B7 Turbo (E12) postao najbrža limunzina na svijetu! Tu je bio još B7 Turbo Coupe i B6 2.8, a svi motori prvi su na svijetu bili opremljeni računalno upravljanim elektronskim paljenjem. Ti prvi uradci promovirali su i tradicionalne kućne boje marke Alpina – zelenu i plavu. Istovremeno s otvaranjem predstavništva u Japanu 1979. pod istim imenom nastaje i tvrtka za uvoz vina. Kada je 1983. Alpina registracijom dobila i službeni status proizvođača automobila počela su se postavljati pitanja koja je u biti razlika s M odjelom. Odgovorio je sam Burkard: „Alpina nudi vrhunske performanse, ali ne toliko brutalne kao M modeli, već profinjene.

Uz to, ručni rad nudi ekskluzivnost i optimiziranost do najsitnijeg detalja! Potpuna harmonija uz brzinu do najviše 330 km/h!“ Pojednostavljenim rječnikom - preko dana idete s Alpinom na posao, vikendom njome vozite utrke!“ Apsolutni favorit za Bovensiepena je bio i ostao BMW Alpina B10 Bi-Turbo (E34) iz 1989. koji je brzinom i startnošću potukao i slavnu Ferrari Testarosu! Tvrtka je u međuvremenu preselila u sadašnje sjedište u Buchloeu gdje danas izlaze modeli na bazi serija 3, 4, 5, 6 i 7 te X3, a vratili su se uspješno i na trkaće staze.

Okvir

I Štrok karijeru napravio u BMW 2002 tii Alpina

Goran Štrok danas je uspješan hotelijer, ali stariji ga pamte kao proslavljenog automobilističkog asa nadomak da postane i vozač F1. Falsificirao je godinu rođenja kako bi sa 17 mogao početi voziti utrke za upravljačem Mini Coopera S. To je bio početak automobilskog fanatizma koji zapravo za njega još uvijek traje. Već godinu kasnije osvojio je prvo prvenstvo Jugoslavije, a u 11 godina dugoj sportskoj karijeri osvojio je stotinjak nagrada širom Europe. Štrok je tri godine nagrade osvajao upravo za upravljačem BMW 2002 tii Alpina, a uspjeh je bio razlogom da 1968. biva proglašen najboljim vozačem Jugoslavije.

Manufaktura za izabrane

Alpina je i dalje manufaktura u kojoj 220 radnika godišnje proizvede najviše 1700 automobila. Jedina je tvrtka te vrste u svijetu koja je i dalje neovisna te praktično automobile proizvode za unaprijed poznatog kupca. Alpina prodaje proizvode širom svijeta, a trećina godišnje proizvodnje završava na američkom tržištu. Svaki primjerak ima individualnu pločicu sa proizvodnim brojem, što je dokaz ekskluzivnosti te unikatnosti. Trenutno je u ponudi 20 modela, čiji cjenovni raspon kreće od 70.000 Eura na više.

Ukratko

Alpina je svoj uspon započela kao tuning tvrtka za BMW, s širokom paletom dodataka za više sportskog adrenalina. A 1983. registrirani su kao proizvođač automobila

Šef, mehaničar, vozač – sve je to bio Burkard Bovensiepen, osnivač tvrtke. Prepoznatljivi logom Alpina nastao je 1976., a u njemu su integrirani usisnici i koljenasto vratilo. Između 1968 i 1973. za upravljačem tvorničke natjecateljske ekipe bili su poznati piloti Derek Bell, Harald Ertl, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda, Brian Muir i Hans Stuck

Set rasplinjača u kutiji bio je početak uspjeha Burkarda Bovensiepena. Tih dodatnih 10 KS i 3 sekunde bolje ubrzanje izmamilo je uzdahe zadovoljstva vlasnika BMW 1500. Snaga i savršeno izbalansirano podvozje bili su savršena sinteza za pobjede. Sportaš grupe 5 - Alpina BMW CLS raspolagao je sa 250 KS i dominirao je europskom turističkom klasom sredinom sedamdesetih

Kroz godine...

1965.

Otto Rudolf Bovensiepen prodaje pisaće mašine pod imenom Alpina, a 1965. sin Burkard počinje tjunirati aute

1970.

Samo dvije godine nakon ulaska u sportska natjecanja Alpina osvaja njemačko i europsko prvenstvo turističkih automobila

1981.

Shellov maraton pokazuje da Alpina može napraviti i 3-litarski automobil. BMW 318i Alpina trošio je svega 2,672 l/100 km

1985.

Alpina predstavlja niz motora opremljenih katalizatorima. Bili su to prvi serijski metalni katalizatori EMITEC

1989.

Alpina B10 Bi-Turbo brzinom od preko 290 km/h bio vrhunac je tehnologije iz tvornice Alpina, jurio je kao Ferrari Testarossa

1999.

BMW Alpina D10 Biturbo prvi je dizelaš u povijesti tvrtke i sa 245 KS tada najjača dizelaška limuzina na svijetu

2009.

Nakon 20 godina apstinencije Alpina se sa BMW Alpina B6 GT3 vraća na trkaće staze u europska natjecanja FIA GT3

2012.

Sa 419 isporučenih BMW Alpina B7 sjevernoameričko je tržište jedno od najvažnijih za tvrtku iz Buchloea

 

Iz drugih medija

Izdvajamo