VLADIMIR MINOVSKI

Radio Taxi Zagreb mora se modernizirati i odlučiti: priključiti se ili nama ili Uberu

Vladimir Minovski
 Damir Krajač / CROPIX

Počeli su 2006. godine u Rijeci. Sa 13 vozila uzdrmali su lokalno tržište taksi-prijevoza ponudivši najpovoljniju cijenu po prijeđenom kilometru.

Putnike su prevozili u novim brendiranim vozilima kojima su upravljali uniformirani vozači.

Nekoliko godina kasnije izborili su svoj prostor u Zagrebu, gdje su jučer otvorili novi poslovni centar u sklopu Centra Bundek, u Ulici Damira Tomljanovića Gavrana 15.

Osim novih ureda, novi prostori imat će vlastitu autopraonicu koja će biti dostupna svima. Za svoja vozila imaju osigurano parkiralište, u sklopu kojeg će se i servisirati njihova flota, a prostori na prvom katu opskrbljivat će sve hrvatske gradove u kojima su prisutni.

Ukupno 600 zaposlenih djelatnika upravljat će svakodnevnim zahtjevima putnika u devet hrvatskih gradova, a otvorili su i poseban IT odjel za oko 12.000 vozila diljem svijeta koja koriste njihovu navigacijsku uslugu.

U deset godina poslovanja Cammeo grupa doživjela je nagli uspon i pad u poslovanju zbog problema na tržištu, monopola i prekomjernog zaduživanja.

Tvrtka je u prvim godinama morala priznati poraz, odnosno pokrenuti predstečajnu nagodbu, u kojoj je država oprostila dug od oko milijun eura. Zagrebačka banka odlučila je reprogramirati potraživanje, odnosno sniziti kamate, a država se odrekla oko 50 posto dugovanja.

U svemu tome, kaže direktor Cammeo grupe Vladimir Minovski, na svojim su pogreškama i nešto naučili. Upravo zahvaljujući tome u protekle su dvije godine u prihodima zabilježili rast od 20 posto, a nakon što se na tržištu pojavio Uber, pad nisu nisu osjetili ni na prometu. U tom su razdoblju poslovali s dobiti tj. ostvarili neto dobit u iznosu od 4,070.876 kuna, povećali broj zaposlenih te pokrenuli franšizu.

U 2014. godini tvrtka je uprihodila 29 milijuna kuna, a lani 32 milijuna. Direktor Cammeo grupe, međutim, kaže kako je zadovoljan trenutnom pozicijom tvrtke, ali je planira proširiti na druge gradove u regiji. U fokusu su mu Ljubljana i Beograd.

Ovih dana obilježavate deset godina rada. Što ste tijekom njih naučili i kako se Cammeo grupa promijenila?

Deset godina razvoja i probijanja na tržištu je iza nas. Mijenjanju se navike stare populacije i stvaraju se nove kod mladih. Možemo reći da se profesiji nakon svega vratilo dostojanstvo upravo zbog nas. Od početka smo imali viziju kako taksi treba izgledati. Unificirana vozila, uniforme, kvalificirani vozači koji su ljubazni i otvaraju vrata čistih automobila.

Prvo u Rijeci, a najzad u Vukovaru, koji je deveti, zasad posljednji grad u kojem smo se proširili. Ljudi su imali otpor prema taksistima jer su imali osjećaj da ih potkradaju i da im muljaju. Počeli smo 2006. godine sa 13 vozila i stvorili pravu taksimaniju, a od tada smo se razvijali i učili na pogreškama.

Dakle, bilo je pogrešaka?

Naravno. Nismo imali model koji smo mogli kopirati. Naplaćali smo se pogrešaka jer smo sve gradili od temelja, u hodu učili što valja, a što ne. I dalje imamo teškoća s radnom snagom i pronalaženjem kvalificiranih vozača, ali danas možemo reći da smo automatizirali proces zapošljavanja i da smo nakon deset godina stvorili tvrtku koja godišnje bilježi rast od 20 posto. IT sektor koji smo u okviru tvrtke razvili prodaje usluge i izvan Hrvatske. Naš sustav ‘Navigator’ zapravo nam je najvažnija karika. Na tome smo nadogradili poslovni model franšize.

Preselili ste se na novu lokaciju?

Da, danas imamo više od 725 zaposlenih u cijeloj Hrvatskoj, koji iz jednog call centera u Zagrebu dobivaju sve potrebne informacije i podršku da rade u devet gradova u zemlji. Osim toga, odavde upravljamo IT sektorom za našu aplikaciju diljem svijeta. Mijenjamo flotu u svim gradovima, primjerice, Zagreb će dobiti nove automobile početkom kolovoza. Uzimamo 120 automobila za nas i 30 za naše franšizne partnere.

Kakvi su danas vaši odnosi s konkurencijom?

Godinu dana pripremali smo se za dolazak u Zagreb. Svi su nam govorili da je to nemoguće, da su monopol i lobi Radio Taxija Zagreba naprosto prejaki. Međutim, stvorili smo pritisak i Gradska je skupština ipak raspisala natječaj, na kojem smo dobili potrebnih 79 taksi dozvola s kojima smo krenuli u posao. Od prvog trenutka imali smo najpovoljniju cijenu, ali mali broj vozila. Dogodilo se da na neke pozive nismo stigli doći i na tom smo se opekli. Zagrizli smo prevelik dio kolača, a mnogo je ljudi već na startu odustalo od nas jer nas nisu mogli dobiti. Bilo je teško, posebno zbog prijetnji nama i našim vozačima, kao i fizičkih obračuna, ali sve smo to preboljeli i iz toga izašli još jači.

Ima li tržište taksi-prijevoza budućnost u Hrvatskoj?

Dapače, naš je cilj da u idućih godinu ili dvije udvostručimo broj zaposlenih. Hrvatsko tržište još nije zasićeno te ima samo 2000 vozila koja će morati prilagoditi novim vremenima, odnosno ponuditi bolju, modernu i tehnološki sigurnu i naprednu uslugu.

Na tržištu se pojavio Uber. Što to vama znači u smislu konkurencije?

Ne gledamo na Uber kao na konkurenciju, odnosno to nam neće biti barem idućih dvije do tri godine. Zato što možemo ponuditi 90 posto više nego oni - brendirana vozila, uniformirane vozače, plaćanje karticom i gotovinom, naručivanje telefonom, a i plaćamo porez državi. Na njih gledamo više kao na poticaj da budemo bolji, jer otkad su došli, nama promet nije pao, nego narastao. Ne znamo je li to nauštrb konkurencije, ali oni nama ne smetaju. Štoviše, k nama prelaze novi franšizni partneri i promet nam raste. Otkad je Uber na tržištu, mi imamo više poziva. Smatram da je ljudima važna sigurnost prijevoza i cijena. Kod nas se zna da nema ‘surge pricinga’, odnosno cijena je uvijek ista. Usluga je na nivou i putnik će dobiti vozilo kad ga zatraži. Uber nema osiguranja za putnike i ne zna se tko za njega vozi.

Uber neće nestati s hrvatskog tržišta, a i ne plaća taksi-dozvole. Zašto vi ne zatražite iste uvjete od Grada Zagreba?

Nije ni to isključeno. Baš smo prije nekoliko dana preko Hrvatske udruge poslodavaca zatražili mišljenje Ministarstva prometa i Porezne uprave o tom pitanju. Zatražit ćemo iste uvjete rada te, ako je potrebno, promijeniti način poslovanja kako bismo bili sličniji Uberu.

Još čekamo odgovor od nadležnih službi, jer ako je to što Uber radi prihvatljivo, mi bismo razmotrili mogućnost sličnog modela poslovanja. Što se nas tiče, mi smo dozvole legalno dobili, a sada zbog toga imamo trošak. Kada netko iz Vlade odluči javno reći da je to prihvatljivo, svi taksisti, pa tako i mi, prilagodit će se novom modelu.

Može li to onda značiti kraj udruženja Radio Taxija Zagreb?

Sigurno će se morati prilagoditi ili priključiti jednoj od postojećih opcija. Dakle, riječ je ili o prelasku u Uber ili k nama. Morat će napraviti ono što nisu već godinama, a to je modernizirati uslugu. Naša su vrata otvorena svima koji poštuju zakon i žele raditi po našem poslovnom modelu.

------------------------------

Opstat će oni koji imaju mlade vozače i novija vozila

Gdje vidite budućnost taksi prijevoza?

Populacija vozača taksija je stara pa u sljedećih tri do pet godina očekujemo smjenu generacije. Opstat će one taksi-službe koje imaju mlade vozače, nova vozila i moderan način naručivanja prijevoza. Tako je bilo u Barceloni, koja je odličan primjer toga kako bi taksi trebao poslovati u jednom gradu. Oni već godinama predstavljaju najbolji model, po kojem taksi mora biti jeftin, odnosno povoljan, jer će tako tvrtke odustati od korporativnih vozila i koristiti usluge taksista. Cjelokupni iznos vožnje ide u trošak tvrtke, što je najpovoljnije za sve. Ne zagovaram ukidanje stajališta taksija, ona i dalje moraju postojati u svakom gradu jer vozila ne mogu stajati nasred ceste, no i u njih je potrebno uložiti i brendirati ih.

------------------------------

Idemo u Sloveniju, počinjemo u Ljubljani

Koji su sljedeći koraci Cammeo grupe?

Razdvojili smo se na dvije grupacije u kojima posluje pet tvrtki. One su franšizni partneri Grupe i drže ukupno 120 taksi-licenci. U sklopu Cammeo grupe postoji još 30 franšiznih partnera s vlastitim licencama. Dakle, u Zagrebu imamo 150 licenci. Povećali smo temeljni kapital, investirali u nove prostore i nastavljamo s uvođenjem nekih novosti na tržištu do jeseni. Njima ćemo osigurati nova vozila na plin, uniforme i tehničku podršku Cammeo grupe. Franšiznim ćemo se modelom dogodine sigurno proširiti na Sloveniju, odnosno Ljubljanu. Vidimo da je njihov sustav daleko liberalniji nego naš. Osim toga, nisu ograničili broj taksi-dozvola. U Srbiji smo otvorili tvrtku koja prodaje uslugu ‘Navigator’, odnosno oko 12.000 vozila diljem svijeta koristi naš sustav. Logičan slijed je širenje u regiji, a to ćemo učiniti uvođenjem postojećih taksista u našu franšizu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. prosinac 2025 17:44