NOVA TEMPIRANA BOMBA?

'TO JE ZAPRAVO MINI AGROKOR, ČAK SU NAM NUDILI I REGRESNE MJENICE!' Uzbuna u hrvatskoj brodogradnji, u pitanje bi moglo doći čak 10.000 radnih mjesta

 Goran Šebelić / Hanza Media

“Problemi su počeli tijekom ljeta. S plaćanjem nam sada kasne tri mjeseca i to nam jako ugrožava poslovanje. Zasad još ne kasnimo s isplatom plaća našim zaposlenicima, ali ako se ovo neplaćanje nastavi, bojim se da će loše završiti.”

Tako počinje priča jednog od brojnih kooperanata Uljanika i 3. maja, s kojim smo jučer razgovarali. Uvjet za razgovor bio je da ostane anoniman, no u razgovoru nije krio zabrinutost. O njegovu poslovanju, uostalom, ovisi ne samo njegova, nego i egzistencija brojnih ljudi koje zapošljava i članova njihovih obitelji.

Bilo je, nastavlja naš sugovornik, i pokušaja da im se potraživanja plate regresnim mjenicama. Ipak, kriza u Agrokoru, koja je na površinu izbacila svu problematiku takvog oblika plaćanja, stavila je na led takve nakane, ističe naš sugovornik.

Povlačenje usporedbi hrvatskih škverova s posrnulim koncernom Ivice Todorića posljednjih je dana sve češće. Sve je počelo kada je Mostova saborska zastupnica Ines Strenja-Linić u srijedu ocijenila da je Uljanik Grupa trenutno u problemima.

- Postoji opravdana sumnja da je i poslovanje Uljanik Grupe temeljeno na sličnim obrascima kao u slučaju Agrokor. Na to upućuje neobična situacija da je već na kraju prvog polugodišta ove godine dug 3. maja dobavljačima i kooperantima veći od 150 milijuna kuna - ocijenila je Strenja-Linić, upozorivši da je time ugroženo gotovo 10.000 radnih mjesta u dva sjevernojadranska brodogradilišta i kooperantskim tvrtkama.

Na probleme je potom odgovorilai Martina Dalić, potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva, koja je rekla da je njezino ministarstvo, temeljem nalaza Državne revizije za prošlu godinu, zatražilo provođenje proračunskog nadzora u 3. maju s ciljem utvrđivanja toka novca i korištenja subvencija. K tome, dodala je Dalić, Uljanik je upozoren da smanji dugove prema dobavljačima. Dalić je pritom upozorila da su 3. maj, Brodosplit i Brodotrogir u programu restrukturiranja, koji počeo 2012. i jedna je od hrvatskih obveza prema EU.

Da se hrvatska brodogradnja i nakon četiri godine članstva u EU još suočava s problemima, potvrđuje i neslužbena informacija koju smo dobili, a prema kojoj bi se u četvrtak, 16. studenoga, u Vladi trebao održati sastanak s predstavnicima sindikata i upravama škverova. Tema će, otkiva jedan naš sugovornik, biti stanje u brodogradnji.

- Problema s likvidnošću ima, a zbog toga najviše ispaštaju kooperanti - kaže.

- To je zapravo ‘mini Agrokor’. Uljanik i 3. maj imaju dugove prema kooperantima i dobavljačima, što opet izaziva velike probleme u poslovanju kooperanta i dobavljača. Najprije su platili dug dobavljačima, od kojih su mnogi već prestali isporučivati robu škverovima, nakon čega više nije bilo novca za kooperante, pa oni sada muku muče s naplatom svojih potraživanja. Istina je da se radi o privatnoj kompaniji, no Vlada bi morala provjeriti što se točno događa i nešto poduzeti - upozorava dobar poznavatelj stanja u brodogradnji, koji strahuje da bi u pitanje mogao doći pravodobni dovršetak brodova.

U Uljaniku nam jučer nisu htjeli komentirati takve izjave. Dodali su kako su sve informacije o stanju i poslovanju njihove grupe poznate nadležnim ministarstvima, kao i da se program restrukturiranja 3. maja privodi kraju.

Ne treba zaboraviti da je Brodogradilište Uljanik jedino hrvatsko brodogradilište koje nije restrukturirano te da je Uljanik Grupa i u takvoj konstelaciji odnosa 2013., u vrijeme najveće brodograđevne krize, preuzela na sebe odgovornost restrukturiranja Brodograđevne industrije 3. maj, kojoj bi u suprotnom slijedila likvidacija. 3. maj je danas jedna od članica Grupe unutar koje se u više društava i sektora osmišljavaju, ugovaraju, projektiraju i grade složeni brodovi te ostali plovni objekti”, odgovorili su nam iz pulskog škvera.

Upozorili su i da je situacija na svjetskom brodograđevnom tržištu standardnih brodova proteklih godina bila loša, što se odrazilo i na uvjete ugovaranja i poslovanja svih brodogradilišta u Europi. Dodali su i da su u pripremi konačni planovi restrukturiranja ostalih dijelova Grupe s ciljem postizanja dugoročne održivosti i stabilnog poslovanja.

U Brodosplitu nam, pak, kažu da oni svoje obveze prema kooperantima i dobavljačima ispunjavaju na vrijeme te da kašnjenja nema.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 04:16