Grand Theft Auto - od igre do kulta

Drugi nastavak je već imao puno bolju grafiku

Grand Theft Auto je serijal akcijskih računalnih igara koji se prvi put pojavio na tržištu 1997. godine. Ova rečenice je apsolutno točna, i ujedno najveća istina i laž koju nekome možete reći kada vas upita što je to GTA. Da, sasvim je neupitno radi se o računalnoj igri. Kupite DVD, stavite ga u računalo ili konzolu i igrate se jednako kao i sa bilo kojom drugom igrom koju kupite. No, GTA je tijekom godina posta puno više od puke računalne igre. Stekao je kultni status i ušao u društvo malobrojnih igara za koje svi znaju bez obzira igraju li se ili ne.

Posljednji nastavkom GTA je pokazao da unatoč velikom pritisku mnogih pojedinaca, udruga pa čak i vlada pojedinih država neće tako skoro “nestati”. Na kraju krajeva, sve se vrti oko novca. A kada je riječ o GTA-o u pitanju su prilične sume.

U čemu je štos?

gta-fenomen_1.jpg
Prvi GTA danas ne izgleda odveć sjajno

Mnogi se pitaju u čemu je tajna uspjeha ove igre. Kao i u većini stvari u životu splet okolnosti i sreća su igrali veliku ulogu, ali jedna činjenica se ipak odvaja od svih drugih manje ili više važnih razloga za uspjeh. GTA je bio prva igra koja je dala igračima do tada ne viđenu slobodu da rade što god požele. Prije desetak godine većina igara je bila izrazito linearna i igrači su morali slijediti točno definirani put rješavanja problema i zagonetki. Skretanje s tog zadanog puta nije bilo moguće i ako ste željeli završiti igru ili pojedinu misiju morali ste stvari rješavati na način kako su ih zamislili proizvođači igre.

GTA je uveo tkz. sandbox model igranja kojeg karakteriziraju dvije stvari. Prva je da je bitno da se stvari obave, a sam način obavljanja je manje važan. Konkretno, ako je vaš zadatak ubiti nekog hoćete li to učiniti tako da ga pregazite ili upucate snajperom potpuno je svejedno. Drugi koncept sandboxa kaže da u trenutcima kada igračima dosade misije oni mogu raditi što god požele i ne biti sputavani tuđim idejama i ograničenjima. U GTA-u to znači da kada vam dosade misije možete divljati po gradu koliko vas je volja i raditi što god vam padne na pamet. Kada se ispušete uvijek se možete vratiti misijama.

Većina igara vas stavlja u ulogu nekakvog junaka. Ili spašavate Zemlju od vanzemaljaca ili od zombija, ili se pak borite protiv neke zle sile. Takve tradicionalne, heroične vrline nisu prisutne u GTA-u. Ovdje vas se potpuno otvoreno i bez imalo okolišanja potiče na razne ilegalne aktivnosti poput ubijanja, krađe, iznuđivanja, krijumčarenja i što je važnije takvo ponašanje i djela se nagrađuju. Velika doza realnosti dovela je GTA na loš glas kao igru koja mladima nameće loše vrijednosti i potiče ih na kriminal.

Kako je sve počelo

gta-fenomen_2.jpg
Drugi nastavak je već imao puno bolju grafiku

Izvorni GTA pojavio se krajem 1997. godine na PC-u i PlayStationu. Igra se trebala zvati “Race N Chase”, ali se navodno netko iz Rockstara u zadnji čas predomislio. Na početku igre ste mogli odabrati jedan od osam likova i dati mu ime. Odabir nije imao utjecaja na samu igru jer ste uvijek bili u žutom puloveru. Već tada je Rockstar u igru uveo tri grada modelirana po stvarnim gradovima: Liberty City (New York), San Andreas (San Francisco) i Vice City (Miami). U prvoj igri gradovi nisu bili odveć realno modelirani, ali u kasnijim nastavcima itekako jesu.

Jedno od veliki unapređenja u igri su bile radio stanice koje su do danas ostale jedna od najboljih i najpopularnijih mogućnosti GTA-a. Osam radio stanica nudilo je sate i sate odlične muzike što do tada nije bilo viđeno u igrama.

Nepune dvije godine nakon originalnog GTA-a pojavio se i nastavak GTA 2. Malo toga je primijenjeno i dalje ste haračili gradom iz ptičje perspektive. Mnogi pamte igru po bjesomučnom trčanju tj. vožnji do telefonskih govornica u kojima ste dobivali zadatke i misije. Do mnogih govornica trebalo je doći u zadanom vremenu koje je najčešće bilo tako podešeno da je bilo gotovo nemoguće stići. Krađe automobila i jurnjava su dakako i dalje bili najzabavniji dijelovi igre. Ono što je već dana bilo jasno je da Rockstar posvećuje nevjerojatne resurse kako bi igru obogatio detaljima koji su je činili izuzetno zabavnom. Ako ste ukrali vatrogasna kola mogli ste šmrkom gasiti požare i onesposobljavati policajce i protivnike. Bilo je nekoliko legitimnih misija sa gašenjem požara, no uglavnom se šmrk koristio kao oružje. Kada smo već kod oružja vjerujemo da ćete se prisjetiti i bacača plamena koji je bio neopisivo zabavan. PlayStation inačica ovog nastavka je bila prilično srezana kada je riječ o nasilju i ako ste previše ljudi pregazili naprosto bi vam automobil eksplodirao.

PC verzija igre se mogla igrati u pode ili u suton. Podnevna inačica je bila “normalna” i namijenjena slabijim računalima koja nisu mogla podnijeti napredno osvjetljenje potrebno za prikaz grada u suton. Eksplozije i ostali svjetlosni efekti u GTA 2 su tada bili jedni od najboljih ikada napravljenih u igrama i unatoč tome nisu zahtijevali ekstra jako računalo.

Stabilan rast

gta-fenomen_3.jpg
Treći nastavak je prebačen iz ptičje perspektive u treće lice

Rockstar nije mirovao i konstantno je radio na unapređenju GTA-a te 2001. godine izdao novu verziju – GTA III. Vrijeme radnje je bila više-manje sadašnjost, a New York je tada prvi put poslužio kao mjesto radnje. No, ono po čemu pamtimo GTA III je prelazak iz ptičje perspektive u pogled iz trećeg lica. Bio je to vjerojatno najriskantniji potez kojeg je Rockstar ikada napravio iako je po mnogima bio jedini logični jer tada su već sve igre bile u full 3D-u pa je “morao” biti i GTA. Prelazak je napravljen glatko i tek se manji broj igrača žalio na novi način igranja. Novi grafički pogon donio je i mnoga vizualna poboljšanja u igri i GTA je izgledao zaista sjajno te i dalje nije zahtijevao zvjersko računalo i unatoč ogromnim mapama učitavanja gotovo da i nije bilo. Tijekom razvoja igre radilo se na multiplayer komponenti, ali ona službeno nikada nije ugledala svjetlo dana jer je Rockstar zaključio da ne mogu stvar napraviti dovoljno kvalitetno.

gta-fenomen_4.jpg
Ogromne mape San Andreasa nikog nisu ostavile ravnodušnim

Nepunih godinu dana kasnije pojavio se GTA: Vice City čija se radnja odvijala u Miamiju sredinom osamdesetih. Modeli aviona i helikoptera koji su tada stavljeni u igru pozitivno su šokirali mnoge jer bili su kvalitetnije simulirani nego u mnogim igrama koje su se bavile samo simulacijama letjelica.

U ljeto 2004. izašao je GTA: San Andreas koji se bavio epidemijom cracka i bandi u Kaliforniji početkom devedesetih. Radnja je bila smještena u tri grada (Los Angeles, San Francisco i Las Vegas) i bilo je to do tada najveće područje koje je jedna igra uspjela digitalizirat. Mapa je uistinu ogromna i sumnjamo da će u skorijoj budućnosti niti jedna igra uspjeti nadmašiti GTA kada je riječ o količini detalja, vozila i veličine mape koja je napravljena u San Andreasu.

Bez prave konkurencije

Čim je konkurencija vidjela koliku zaradu ostvaruje GTA bacili su se na posao i pokušali napraviti kopiju igre i/ili koncepta. Bez puno okolišanja možemo reći da to nikome nije pošto za rukom i da je većina pokušaja završila gotovo pa sramotno. Čak štoviše mnoge takve igre GTA otvoreno sprda u svojim misijama i easter eggovima.

Odgovor na pitanje zašto konkurencija nije uspjela producirati sličnu igru danas je vrlo lako dati. Odgovor je novac. Na produkciju GTA IV potrošeni su milijuni dolara i to je ogromna mašinerija kakvu bi možda mogao pokrenuti Electronic Arts ili primjerice Microsoft. Ostali proizvođači naprosto nemaju šanse jer kada vidite samo koliko ima različitih modela automobila u igri jasno vam je da je potrebna vojska ljudi koja animira, razrađuje i programira svaku sitnicu u igri.

Od značajnih pokušaja kopiranja igre istaknut ćemo Drivera, Crackdown, True Crime (imao je čak dva nastavka) i Scarface. Sve te igre poznate su kao “GTA klonovi”, a mnoge igre se i dan danas otvoreno hvale da imaju nešto realizirano kao GTA.

Što nas očekuje u budućnosti?

gta-fenomen_5.jpg
Vlasnici PC-a s nestrpljenjem očekuju PC verziju posljednjeg GTA-a

Službenih informacija o novim nastavcima GTA-a nema, no bit ćemo slobodni procijeniti da ćemo za maksimalno šest mjeseci dobiti PC inačicu, a kroz godinu i pol idući nastavak igre temeljen na trenutnom grafičkom pogonu.

S obzirom da je GTA jedna od najnaprednijih računalnih igara današnjice koja u mnogočemu predvodi inovacije u industriji normalno je zapitati se koji je idući korak tj. što to GTA može poboljšati, a da se ne radi o boljoj grafici ili zvuku. Vjerujemo da možemo očekivati još veći stupanj slobode koji će ukloniti sve granice između igre i stvarnog života. Već sada GTA omogućava da na ulici radite gotovo sve što vam padne na pamet, ali mjesta za poboljšanja uvijek ima. Multiplayer komponenta posljednjeg GTA-a je pokazala da u tom području također ma jako puno prostora za inovacije. Ono što vidimo u budućnosti je igra koja spaja WoW tj. njegovu kompleksnost i mogućnosti nadogradnje likova sa odličnom grafikom i realnošću GTA-a. Sasvim je nevažno hoće li ta igra biti smještena u neku urbanu sredinu ili pak u svijet patuljaka i vilenjaka. Ono što je sigurno da nas čeka sve više igara u kojima je igrač kralj koji nije sputavan nikakvim misijama i omogućeno mu je da zajedno sa ostalim igračima kroji svijet iz svoje mašte.

Tko je Jack Thompson

gta-fenomen_7.jpg
Nakon godina blamiranja Jacku Thompsonu je oduzeta odvjetnička licenca

Ako ikada budete pisali enciklopediju obavezno pod pojam “medvjeđa usluga” stavite “slučaj” Jacka Thompsona. Taj odvjetnik (pravi odvjetnik, ima čovjek diplomu, dozvolu i sve; točnije imao je) iz Kalifornije postao je “slavan” početkom 1992. godine kada se pobunio protiv jednog reperskog albuma smatrajući da je vulgaran i neprimjeren. Kao i kod ostalih Thompsonovih akcija problem nije bio u tome što se on bunio već u načinu na koji je to činio. Naporan, blesav, arogantan i nedokaziv neki su od pridjeva koji su se uskoro počeli povezivati sa Jackom.

Prava opsesija sa GTA-om počela je 2003. godine kada je kao prijatelj suda poslao dopis u kojem izričito nalaže kako je GTA kriv za ubojstvo mladića koje je skrivio drugi mladić “opsjednut tom igrom”. Od tog dana Jackova opsjednutost GTA-om je samo rasla. Trebala bi nam knjiga da nabrojimo sve incidente, ali ono što je u konačnici Jack postigao jest da je GTA-u napravio neviđenu reklamu, a sebi je priskrbio gubitak odvjetničke dozvole.

Vruća kava

ESRB je tijelo u Americi koje se bavi kategorizacijom filmova, igara, glazbe i sličnih sadržaja dodjeljujući im ocjenu koja označava za koju su dobnu skupinu primjereni. Ta naoko nevažna ocjena itekako utječe na prodaju proizvoda jer ako je nešto označeno sa AO (adults only – samo za odrasle) tada budite uvjereni da prosječno dijete neće uspjeti nabaviti tu igru.

Grand Theft Auto: San Andreas je isprva imao oznaku “M” (mature) no nakon što je otkriveno da se u igri može gledati eksplicitne scene seksa ESRB je promptno promijenio ocjenu na “AO”. Incident je nazvan “hot coffee mod”, a Rockstar je vrlo brzo izdao izmijenjenu verziju igre bez spomenutih mogućnosti kako bi igra ponovo dobila oznaku “M”.

Negativan utjecaj na mlade

gta-fenomen_6.jpg
Na naslovnici prvog GTA-a nalazi se slika policijske postaje u New Yorku, naravno ne radi se o slučajnosti

Mediji su dosta ubojstava i incidenata povezivali sa GTA-om tj. govorili da je GTA katalizator koji je natjerao ljude da počnu ubijati. No, realno “samo” su dva slučaja koja su blisko povezana sa GTA-om.

U listopadu 2003. godine dva teenagera (14 i 16 g.) pucali su iz sačmarice na slučajno odabrane automobile i pri tome ubili druga dva mladića. U istrazi su tvrdili da ih je GTA III “inspirirao” da to učine. Na sudu ih je branio Jack Thompson, a kazna nije poznata zato što su bili maloljetnici.

U lipnju 2003. godine sedamnaestogodinjak je ubio dva policajca i potom pobjegao u policijskom automobilu. Thompson je ponovo tvrdio da je na mladića koji do tada nije počinio niti jedan prekršaj negativno djelovao isključivo GTA. Mladić je osuđen na smrt.

GTA timeline – važniji datumi vezani uz povijest GTA serijala

  • listopad 1997. – izašao GTA za PC i PlayStation
  • ožujak 1999. – izašao GTA: London 1969 za PC
  • travanj 1999. – izašao GTA: London 1969 za PlayStation
  • listopad 1999. – izašao GTA II za PC i PlayStation
  • prosinac 1999. – izašao GTA: London 1961 za PC
  • prosinac 2000. – izašao GTA II za Game Boy Color
  • listopad 2001. – izašao GTA III za PlayStation 2
  • svibanj 2002. - izašao GTA III za PC
  • listopad 2002. – izašao GTA: Vice City za PlayStation 2
  • svibanj 2003. – izašao GTA: Vice City PC
  • listopad 2003. – izašao GTA: Vice City za Xbox
  • listopad 2004. – izašao GTA: San Andreas za PlayStation 2
  • prosinac 2004. – GTA II se može besplatno skinuti sa Rockstarovih stranica
  • lipanj 2005. – izašao GTA: San Andreas za PC i Xbox
  • lipanj 2006. – izašao GTA: Liberty City Stories za PlayStation 2
  • ožujak 2007. – izašao GTA: Vice City Stories za PlayStation 2
  • siječanj 2008. – izvorni GTA dostupan na Steamu
  • travanj 2008. – izašao GTA IV za PlayStation 3 i Xbox 360
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 23:12