Kad je početkom godine izgubio bitku s teškom bolešću koju je držao u tajnosti od javnosti, David Bowie napustio je ovaj svijet ne samo kao vrhunski glazbenik i rock zvijezda, već i kao umjetnik i idol čitave jedne generacije.
Iako je čitav život posvetio umjetnosti, Bowie nikada nije javno govorio o vlastitoj umjetničkoj kolekciji čijem je prikupljanju posvećivao jednako vremena i pažnje kao glazbi. Stoga je kao nemalo iznenađenje dočekana senzacionalna izložba koja se ovih dana dana održava u prostorijama renomirane aukcijske kuće Sotheby’s u središtu Londona.
Raznolik ukus
Izložba koja prvi put pruža pogled na Bowiejevu kolekciju slika, skulptura, namještaja i dizajnerskih predmeta uvod je u aukciju koja će se održati idući tjedan. I po najvišim umjetničkim standardima impresivna zbirka umjetničkih djela ogledalo je Bowiejeve tvrdnje da je umjetnost jedino što želi posjedovati jer mu služi kao “stabilni izvor hrane”. Umjetnička djela na zidovima njegovog doma odredila bi kako se taj dan osjećao, kako bi stvarao, a sada su izložena za rijedak pogled javnosti na izložbi koja se smatra aktualno najzanimljivijom u gradu.
Izložba “Bowie/Collector” (kolekcionar) kroz više od 350 umjetničkih djela koje je Bowie pronašao, odrabrao i volio, pokazuje njegovu umjetničku znatiželju i raznolik ukus; kolekcija u velikom obujmu sadrži djela najvećih britanskih umjetnika 20. stoljeća, ali i njemačkih ekspresionista i talijanskih dizajnera namještaja.
Omiljeno djelo
Tu su remek-djela najvećih britanskih umjetnika dvadesetog stoljeća kao što su Damien Hirst i Henry Moore, potom Picassova keramika i Giacomettijeve skulpture te pisaća mašina Ettorea Sottsassa i njegove skupine Memphis. Tu je i sakralno djelo slikara talijanske renesanse Tintoretta. Bowiejeva kolekcija toliko je bogata da je aukcija podijeljena u tri dijela. Jedino što je zajedničko njenim raznovrsnim elementima jest da su zbog svoje posebnosti privukli Bowiejevu pažnju. Postmodernistički namještaj iz osamdesetih, najvećim dijelom talijanske ikone dizajna Ettorea Sottsassa, sa svojim jarkim bojama i neočekivanim oblicima neodoljivo podsjeća na Bowiejev stil i stvaralaštvo iz osamdesetih. U umjetničkim krugovima Bowie je često pronalazio srodne duše, stoga je u izradi nekih djela i sam sudjelovao, poput slike koju je nastala u suradnji s Damienom Hirstom “Beautiful, hallo, space-boy painting”, a za koju se očekuje osobito veliki interes na aukciji idući tjedan. Najskuplje ponuđeno djelo kolekcije je “Air Power” s početka osamdesetih njujorškog grafiti umjetnika i slikara Jean-Michela Basquiata, čija se vrijednost procjenjuje na iznos između 2,5 i 3,5 milijuna funti. Bowie je ovo djelo kupio nakon što je igrao ulogu Andyja Warhola, umjetnikova mentora i suradnika, u filmu Juliana Schnabela “Basquiat” iz 1996.
Omiljeno djelo Davida Bowieja bilo je djelo Franka Auerbacha “Glava Gerde Boehm” iz 1965. za koju je rekao da je utjecala na njegovo raspoloženje svakog jutra. Kada bi bio loše volje, slika bi naglašavala njegov egzistencijalni strah, kada bi pak bio dobro raspoložen, želio je “zvučati na način na koji slika izgleda”, rekla je kustosica izložbe Beth Greenacre. Greenacre tvrdi da njegova umjetnička kolekcija otkriva mnogo o načinu na koji je razmišljao. “Ona pokazuje i način na koji je želio razumjeti svijet, pogotovo svoj svijet, svoju osobnu povijest, tako da su mnoga djela kolekcije moderne britanske slike i skulpture. David je koristio kolekciju kako bi razumio svoje mjesto u svijetu”, tvrdi Greenacre. “On je bio izvrstan povjesničar. Uvijek je gledao u prošlost kako bi razumio sadašnjost - i čak predviđao budućnost, ja mislim”, dodaje.
Većinu djela nabavio je uz pomoć umjetničke savjetnice Kate Chertavian koja bi ga vodila u podrume Sotheby’sa gdje bi zajedno tražili djela koja je David proučavao s mnogo znatiželje i interesa. Bio je toliko entuzijastičan da mu je Chertavian pripremila dvije velike kutije knjiga o modernoj britanskoj umjetnosti koje je pročitao u svojoj hotelskoj sobi u samo nekoliko dana. Njihova suradnja trajala je godinama i rezultirala senzacionalnom kolekcijom koju je Bowie birao s intenzitetom i strašću jer je umjetnička djela kupovao, prema vlastitim riječima, “s ovisnošću i opsesijom”. “Bio je duboko uključen u djela koja su mu se svidjela i provodio bi sate čitajući o radovima u svojoj kolekciji. Često sam ga sretala s naočalama za čitanje, duplim espressom i hrpom knjiga”, rekla je.
Doručak uz jogu
Zanimljivo je da se njegov život rock glazbenika nije nužno oslikavao u umjetnosti. Od čitave kolekcije jedini predmet direktno vezan uz glazbu je gramofon iz šezdesetih Achillea i Pier Giacoma Castiglionija. Baš kao i sve vezano za Bowieja, niti aukcija njegove umjetničke kolekcije nije uobičajena - desetak dana uoči aukcije osim izložbe, Sotheby’s je organizirao festival koji nudi sadržaje za djecu i panele s Bowiejevim suradnicima te najiščekivanji događaj uoči aukcije - sinoćnja cjelonoćna izložba uz bar, glazbu, filmove i naposljetku doručak uz reiki, jogu i meditaciju.