KRALJ MODNE SCENE

JOHN CASABLANCAS Čovjek koji je toliko volio žene da je izumio supermodele

 Screenshot / YOUTUBE
Iza prvih supermodela stajao je vlasnik modne agencije Elite. Birao je najljepše žene svoga vremena i potrudio se da postanu zvijezde

Sjaj nekih zvijezda nikada ne blijedi - i dvadeset godina nakon vrhunca njihove slave Cindy Crawford, Linda Evangelista, Naomi Campbell i Claudia Schiffer ostaju kraljice mode, ultimativni supermodeli čija se ljepota i popularnost čine neponovljivima u aktualnom svijetu mode koji ostavlja sve manje mjesta za istinski glamur.

Iako su njihova imena i lica poz­nata diljem svijeta, malo je onih koji znaju za čovjeka koje ih sve povezuje. Njegovo ime John Casablancas, poznato gotovo isključivo u modnom svijetu koji je obilježio, ipak bi moglo dobiti mjesto koje zaslužuje nakon što je nekidan na Netflixu premijerno prikazan dokumentarni film o njegovom životu.

Nestašni đak

Naslov filma “Čovjek koji je volio žene” sve govori - od dana njegovog djetinjstva između New Yorka i europskih ljetovališta i škola činilo se da Casablancasov životni put može i mora biti u znaku žena. Rođen na njujorškom Manhattanu u bogatoj španjolskoj obitelji, već si je kao dječak zapečatio sudbinu nakon što mu je ugledni švicarski internat na kojem je maturirao odbio napisati pismo preporuke kako bi nastavio planirani studij na Harvardu. Razlog: njihov nestašni učenik uhvaćen je u seksualnom odnosu s mladom čistačicom u prostorijama škole.

Nakon te epizode otišao je u Europu gdje je eksperimentirao s raznim studijima i poslovima, no tek kada je, na nagovor prijatelja fotografa, pokrenuo modni biznis, pronašao je svoj istinski poziv koji će ga učiniti legednom modne industrije, a industriju, pak, promijeniti iz temelja.

Njegova agencija Elite Model Management osnovana 1972. imala je jednostavan pristup: birala je isključivo najljepše žene toga vremena i pobrinula se za to da postanu zvijezde.

Casablancas je agenciji Ford oteo najbolju agenticu u gradu Monique Pillard, koja je imala ulogu mame djevojkama koje su kao tinejdžerke ulazile u komplicirani svijet mode.

Elite je uskoro postala najvažnija destinacija za svjetske ljepotice koje su sanjale o karijeri modela. Osim što je imao talent za prepoznavanje lijepih žena koje će se svidjeti njegovim klijentima i javnosti, Casablancas je bio marketinški genij koji je svoje modele tretirao kao zvijezde i brinuo se za to da dobivaju obilje medijske pažnje, a time i ugovore s vrtoglavim, nikada ranije viđenim iznosima.

Upravo se Casablancas smatra zaslužnim za karijeru Cindy Crawford koju je nagovorio da pozira za Playboy, što joj je osiguralo mjesto voditeljice na MTV-u i poznatu reklamu za Pepsi te naposljetku senzacionalnu karijeru koja ju je uvrstila na Forbesovu listu bogatih i učinila je najbolje plaćenim modelom na svijetu.

I sam Casablancas ostvario je zvjezdani status u New Yorku, gdje je, unatoč tome što je gotovo uvijek bio u braku, održavao veze s mladim manekenkama koje je osvajao svojim neodoljivim šarmom i karizmom. Istodobno, bio je omražen među poslovnim suparnicima, a nekoliko puta i prozivan zbog navodnih seksualnih odnosa s maloljetnicama, što je jednom prilikom dovelo do sudske tužbe, ali bez štetnih posljedica za Casablancasa.

Marketinški genij

Oni koji su ga voljeli ili s njime radili tvrde da je bio jedan, neponovljiv, kralj modne scene koju je polijevao šampanjcem i glamurom. Autori dokumentarnog filma su njegova treća supruga Aline Wermelinger, također bivši model Elitea, i redatelj Hubert Woroniecki, koji je radio za agenciju četiri godine i godinama ljetovao u istom selu na Ibizi kao i Casablancas.

Producent filma Gregory Bernard o njemu je rekao: “On je bio marketinški genij. Kreirajući čitav svijet mašte oko svojih modela one su dobile kult ličnosti koji ih je postavio iznad filmskih zvijezda.” Divlje zabave, ljubavne afere s poznatim glumcima i paparazzi fotografije - sve je to bio dio Casablancasove genijalne strategije kojom je osiguravao slavu i velikodušnu zaradu za sebe i svoje supermodele.

U njegovo doba agencija Elite zarađivala je više od stotinu milijuna dolara godišnje i nesumnjivo je imala golem utjecaj na svijet mode. Najslikovitije ga je je možda opisala Linda Evangelista, koja je za modele agencije Elite rekla: “Mi ne ustajemo iz kreveta za manje od 10.000 dolara dnevno.”

“Kajem se...”

Njegov recept bila je ljubav prema lijepim ženama. “Ja sam razmišljao kao tip koji voli prekrasne žene i koji, prije svega, voli senzualnost. Svi ostali agenti bili su ili žene ili homoseksualci. Oni su imali svoj pristup, koji je u određenim stvarima sigurno bio bolji od moga, ali ja sam imao nešto što sam smatrao jedinstvenim. Ja sam na svoje modele gledao kao na žene”, rekao je.

Njegov ugled ponešto je narušen nakon što je ljubavna veza sa Stephanie Seymour dovela do kraha njegovog drugog braka s mankenkom Jeanette Christjansen, bivšom Miss Danske. Casablancas je tada imao 41 godinu, a Stephanie 15.

Ipak, pravi mu je udarac zadao BBC-jev dokumentarac iz 1999. koji je prikazao Eliteove agente kako se upuštaju u seksualne odnose s modelima i potiču zajedničko uživanje droge. Iako Casablancas osobno nije bio uključen u navedeni skandal, već iduće godine napustio je agenciju.

Vidno razočaran njujorškim svijetom mode, sa svojom trećom suprugom odselio se u Brazil gdje je osnovao školu za modele. U Rio de Janeiru će živjeti do kraja života - umro je u ljeto 2013. godine u 70. godini života.

“Ono zbog čega se najviše kajem jest što sam stvorio supermodele. One mogu biti nemoguće. Elite je na svoju ruku doveo honorare modela do iznosa koji nisu mogle niti zamisliti, ali djevojke mi nikada nisu zahvalile na tome”, rekao je u jednom intervjuu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 22:31