ULAZ BESPLATAN

NOĆ HRVATSKOG FILMA Pregled domaće kinematografije prikazuju se u petak istovremeno u Hrvatskoj i u inozemstvu

'Sirene i krikovi' Ivana Perića
Najbolje hrvatske filmove od početaka domaće kinematografije pa sve do danas prikazivat će se 7. listopada u Zagrebu, Sisku, Pakracu, Sinju, Vodicama i Hrvatskoj Kostajnici, ali i na kino platnima Subotice, Stuttgarta, Mainza, Sremske Mitrovice, dalekog Aucklanda u Novom Zelandu...

Sada već tradicionalno, jedna je večer u godini rezervirana za najbolje hrvatske filmove od početaka domaće kinematografije pa sve do danas, a ove će godine treća Noć hrvatskog filma i novih medija zavladati kinima Lijepe naše u petak 7. listopada, i to u Zagrebu, Sisku, Pakracu, Sinju, Vodicama i Hrvatskoj Kostajnici, ali i na kino platnima Subotice, Stuttgarta, Mainza, Sremske Mitrovice, dalekog Aucklanda u Novom Zelandu te brojnih drugih.

U samo jednoj večeri, odnosno noći, jer program vrata otvara u 18 sati, a traje do duboko u noć, publika će moći, sasvim besplatno, uživati u djelima pionira domaćeg filma, i to u svim filmskim rodovima, od nezaboravnih dječjih klasika koje je posebno zadovoljstvo ponovno doživjeti u restauriranom obliku na velikom ekranu, pa do impresivnih novih medija i animiranog filma, dobrih dokumentaraca te najpopularnijeg žanra kratkih i dugometražnih igranih filmova.

Putovanje filmskom glazbom

Treću Noć hrvatskog filma i novih medija svečano će u zagrebačkom kinu Europa u 21 sat otvoriti koncert 'Putovanje filmskom glazbom' u izvedbi mješovitog pjevačkog zbora Capella Odak koji će publiku odvesti do dobro poznatih melodija i najdražih kadrova iz bezvremenskih hrvatskih filmova poput Vlaka u snijegu, Tko pjeva zlo ne misli, Servantesa iz Malog Mista i Stele. Program svečanog otvorenja vodit će glumica Jelena Perčin.

Umjetnička voditeljica manifestacije, Irena Škorić, uz pomoć stručnih suradnika Tomislava Gregla (selektor za animirani film) i Branka Ištvančića (selektor za dokumentarni film), sastavila je specifičan filmski program za svaki grad uključen u projekt.

Filmski program u 21.30 u Kinu Europa otvara raznovrsni miks "vintage" filmova: Komadić savske sezone Oktavijana Miletića, živopisna filmska razglednica razdraganih kupača na Savi zatečenih tijekom ljetne sezone 1927., Surogat oskarovskog sjaja redatelja Dušana Vukotića, o šarenom napuhanom ambijentu plaže gdje se rađa jedna zanosna ljubav, pa ljubomora i osveta, što neminovno vodi do tragedije, zatim canneski laureat Moj stan Zvonimira Berkovića, urnebesna Ljubav u režiji Ante Babaje o zgodama i nezgodama Amora koji (po)gađa nevine svojim strelicama s okusom ljubavi, kao i Halo München Krste Papića iz 1968. o gastarbajterima povratnicima koji u zaleđu Dalmatinske zagore grade kuće trokatnice i zveckaju ključevima skupocjenih automobilima, izazivajući jal dječurlije i lokalaca.

'Moj stan' Zvonimira Berkovića

Zahtjevniji će filmofili doći na svoje u 22.30 kada je na rasporedu eksperimentalno-dokumentarni film Trg/20. stoljeće na filmu redatelja Hrvoja Juvančića koji je recikliranjem fragmentiranih filmsko-arhivskih materijala, u razdoblju od čak 66 godina, te istražujući redateljske i scenarističke mogućnosti, stvorio „filmski kaledioskop“ esencijalnih kadrova Trga bana Jelačića tijekom 20. stoljeća koji plijene raznolikošću i minucioznošću.

Nakon nenadmašnog klasika Tko pjeva zlo ne misli Kreše Golika, noćne ptice očekuje blok novih medija novijeg datuma modernih hrvatskih autora, među ostalima Jezero Gorana Škofića, Borne by the Birds Marka Tadića, Odessa/Stairs/1925/2014 Dalibora Martinisa, K-16 Zlatka Kopljara, Grad od čelika – sjećanje na djetinjstvo Matije Debeljuha, a "ženske boje" brani autorica Petra Kovačić s petominutnim filmom Odlazak.

Bezvremeni klasici dječjeg filma

Najraniji termin u 18 sati, prije crtića i vremena za odlazak na spavanje, rezerviran je na Noći hrvatskog filma i novih medija za najmlađe, koji će moći uživati u omiljenim animiranim i dječjim igranim filmovima, poput priče s porukama o dobroti, prijateljstvu i crvenim čizmicama u najnovijoj verziji Šegrta Hlapića redatelja Silvija Petranovića, zatim po mnogima najbolji dječji film ikad snimljen Vuk samotnjak sa Slavkom Štimcem u glavnoj ulozi, kao i najpopularniji dječji film s ovih prostora Vlak u snijegu, sa svojom legendarnom pjesmicom „Kad se male ruke slože, sve se može“.

Osobita preporuka svakako su jedini Oscarom nagrađeni film Surogat Dušana Vukotića, bajkovito-poučan Guliver istaknutog suvremenog hrvatskog animatora Zdenka Bašića, kao i nostalgični dokumentarac Dragi Lastane! Irene Škorić, koji napokon otkriva "dugo čuvanu tajnu" tko se krije iza imena simpatičnog Lastana kojem su se povjeravale generacije i generacije pubertetom uzdrmanih tinejdžera.

U Dalmaciji najjači naslovi perspektivnih mladih filmaša

Grad Vodice u Noći hrvatskog filma i novih medija ugostit će najsvježije uratke trolista mladih hrvatskih sineasta iz Dalmacije, redateljice Brune Bajić, poznate po izvrsnom dox-portretu pijanista svjetskog glasa Maksima Mrvice, zatim scenarista i redatelja Ivana Perića, koji je pažnju javnosti privukao pobjedom na svjetskom izboru najboljeg turističkog filma koji je Hrvatskoj donio za promotivni film The heart of Adriatic te redatelja Jure Pavlovića koji je dobio Europsku filmsku nagradu za svoj kratkometražni film Piknik, dirljivu priču o problematičnom odnosu sina i oca koji je u zatvoru, a prikazuje se u Vodicama u 21.15.

U 20 sati slijedi ambiciozan i impresivan dugometražni film Sirene i krikovi koji je Ivan Perić snimio na splitskim ulicama u jednom kadru, skidajući masku grada koji propada zbog krize i kriminala, kao prvi film takve vrste u Hrvatskoj, koji je bio prijavljen i za Guinessovu knjigu rekorda.

Za kraj večeri, u edukativno-dokumentarnom tonu redateljica i kći kapetana Bruna Bajić u filmu Modri kavez pobliže će nas upoznati sa životom pomoraca i njihovih obitelji, koje je ponekad i generacijama, obilježilo more i pomorstvo, a svoj su trag ostavili diljem svijeta.

Jake snage nezavisnog filma u Sisku

U Sisku gledatelje očekuje dugometražni prvijenac Zbog tebe redatelja Anđela Jurkasa koji je na rasporedu u 20 sati, nezavisni film skromnoga budžeta ali velikog odjeka, koji je otkad je ljetos prikazan pretpremijerno u Zagrebu, a zatim ušao i u glavnu konkurenciju Vukovar film festivala. Sedam priča o ljubavi, prijateljstvu, osjećajima, Balkanu i ljudima uhvaćenima u momentu, okupilo je impresivnu plejadu hrvatskih glumaca predvođenih Leonom Paraminski, Natašom Janjić, Iskrom Jirsak i Markom Cindrićem, a filmske su minijature ostvarili i popularni hrvatski pjevač Urban i komičar Ivan Šarić.

Večer u 22.30 zatvara intimni dokumentarac Slobodni redatelja Tomislava Žaje, koji svojim svjedočanstvima pojedinaca što nakon povratka iz institucija na toliko željenu slobodu pokušavaju vratiti svoj život i ostvariti snove, pogađa ravno u srce. Iako u potrazi za slobodom, taj je dox "okovan" pohvalama kritike te ovjenčan nagradom na Venice film weeku ovog proljeća.

Digitalno restaurirano filmsko blago

Posebna filmska poslastica treće Noći hrvatskog filma nesumnjivo su naslovi iz naše bogate kinematografske povijesti dalekih godina, za koje se vrlo rijetko ukaže prilika da ih se prisjetimo uz 'punokrvni doživljaj filma' koji nam omogućuje digitalna restauracija. U kinotečnoj lepezi programa Noći gledatelji će, vjerojatno mnogi i prvi put, vidjeti prvi hrvatski zvučni film Šešir Oktavijana Miletića iz daleke 1937. u kojem je šešir šarmantno prikazan kao predmet koji služi za različite svrhe i elegantan je u svako vrijeme.

Prikazat će se i najstariji zapis na filmskoj vrpci o slavnoj viteškoj igri, 'Sinjska alka' iz 1921., prikazu ponositih Alkara u žaru nadmetanja te njihove flambojantne publike koja ih vjerno prati i za njih navija.

Digitalno restaurirana kopija dokumentarnog filma Specijalni vlakovi slavnog Krste Papića iz 1972., portret jednog gastarbajtera na njegovu putu u Njemačku s nadom u bolji život, u prigodi Noći hrvatskog filma otputovala je izvan granica Hrvatske, i to u Mainz i Stuttgart.

Ulaz na sva događanja potpuno je besplatan.

27. ožujak 2024 02:33