RECENZIJA FILMA

Zimska kost: Potraga za ocem u američkoj zabiti

Poslastica na kino repertoaru je nezavisni hit 'Zimska kost' s odličnom mladom Jennifer Lawrence koja je za ovu ulogu nominirana za Oscara

Već od prve scene filma, gledatelju “Zimske kosti” jasno je da film ne prikazuje Ameriku koju obično viđamo na filmu. Film Debre Granik uvodi nas u svijet trećesvjetske zabiti u kojoj ljudi žive u potleušicama od lima, okruženi smećem, kao zombiji zaostali nakon biblijske katastrofe.

Svijet “Zimske kosti” je autentični ambijent gorja Ozark gdje lokalno, bijelo stanovništvo živi u besprimjernoj bijedi, u izoliranim, nepovjerljivim gorštačkim zajednicama koje preživljavaju tako što kuhaju metamfetamin. U jednom od takvih naselja živi i tinejdžerica Ree Dolly prema čijoj situaciji se svaki istočnoeuropski realizam doima kao Melrose Place.

Ree živi bez oca, koji je zbog kuhanja droge na uvjetnoj i u bijegu. Majka joj je bolesna, a uokolo joj trče maloljetna braća. Jednog dana, na Reeina vrata zakucat će policija. Otac joj je kuću založio kao kauciju, ali se nije pojavio na sudu. Ne pronađe li ga, Ree pored sve nevolje gubi i krov nad glavom. Ree se daje u potragu, no uskoro joj postaje jasno da svi znaju gdje joj je otac - ali da joj ne žele reći.

Film “Winter's Bone” nastao je prema romanu Daniela Woodrella, kriminalističkog pisca podrijetlom s Ozarka. Adaptacije romana latila se nujujorška autorica Debra Granik koja je nekoliko godina pripremala film u lokalnom okružju, nastojeći pridobiti sumnjičave i neprijateljske lokalce. Kad se “Zimska kost” pojavila 2010. na Sundanceu, film je odmah postao kulturna senzacija. Osvojio je nagradu festivala, odlično prošao u distribuciji i na koncu završio sa četiri nominacije za Oscara. Nije osvojio ni jedan, iako je u neuvjerljivom ovogodišnjem oskarovskom roštu “Zimska kost” debelo najbolji film koji prije svega perfektno funkcionira kao krimić: ima zagonetku, ima glavnu junakinju koja vodi istragu, mračno otkriće i izvanredno razrješenje.

Jennifer Lawrence kao Ree Dolly starinska je heroina kao ispala iz ere Bette Davis: snažna tinejdžerka koja će vraga prevrnuti iz stolice da spasi svoju obitelj. Ali, pokraj svih tih “holivudskih” vrednota “Zimska kost” je britki naturalistički film od kojeg bi se svakom holivudskom šefu smrzla kičma. Dovoljno je uzeti zadnju scenu u kojoj susjedi dovode Ree na jezero gdje očevu utopljenu truplu mora otpiliti ruku da na sudu dokaže da je mrtav. Kad mislite da je gotovo, Granik kaže - ups, ne još. Treba otpiliti i drugu, jer će sud misliti kako je otac sam sebe osakatio da izmigolji zatvoru. To je svijet “Winter's Bone”: krajnje realistički, ali istodobno gotovo biblijski.

Režija:Debra Granik

Uloge: Jennifer Lawrence, Shelley Waggener, Garret Dillahunt

12. svibanj 2024 11:31