ZASTRAŠUJUĆI USTROJ

NENAD POLIMAC O OSMOM IZDANJU BLOCBUSTERA 'BRZI I ŽESTOKI' Akcić koji vizualno i zvučno bombardira gledateljeva osjetila

    AUTOR:
    • Nenad Polimac

  • OBJAVLJENO:
  • 14.04.2017. u 12:57

Michelle Rodriguez

Najzanimljivija konceptualna dosjetka u osmom izdanju “Brzih i žestokih” je odnos između prve i posljednje sekvence.

Prva je zgodan naklon izvorima serijala, u njoj su Dom (Vin Diesel) i Letty (Michelle Rodriguez) na medenom mjesecu u Kubi, primjereno pravilima političke korektnosti nije to više komunistički bastion nego zemlja sunca i uživanja, a utrka koja ubrzo uslijedi nema veze sa spektakularnim jurnjavama iz kasnijih filmova nego je prizemljena poput onih iz ranih izdanaka, s tom razlikom što Dom tako preuredi oronulo vozilo da je to čista fantastika.

Posljednja sekvenca svjedočanstvo je u što se serijal u međuvremenu prometnuo, u zastrašujući ustroj u kojem sudjeluje sve što leti, vozi, plovi pa i roni, a traje - teško je to na prvo gledanje ocijeniti - skoro sat vremena. Kao da se time htjelo naglasiti kako su “Brzi i žestoki” napredovali (ili nazadovali?) - od zabavnog akcića do blockbustera u kojem nikad dosta vizualnog i zvučnog bombardiranja gledateljevih osjetila.

 

Korak unazad

Ovo potonje ne mora biti mana, “sedmica” je bila upravo takva, pa se na nju malo tko mogao požaliti, ponajmanje ne ciljna publika. Prvi je to film iz serijala koji je zaradio preko milijardu dolara bruto (štoviše, trenutačno je na šestoj poziciji najvećih hitova svih vremena), nešto malo je “pripomogla” smrt Paula Walkera tijekom snimanja (fascinaciju mrtvim holivudskim zvijezdama nikad ne treba podcijeniti), međutim, najviše zasluga imali su redatelj James Wan i tim koji je smišljao spektakularne akcijske sekvence.

Sa vrha povratka nema, pa ne čudi što je u “osmicu” uloženo dosad rekordnih 250 milijuna dolara (isprva se tvrdilo 150, no ovih dana su priznali prave troškove), što se na ekranu i vidi. I ovaj će film po svoj prilici prebaciti milijardu (na pretpremijernoj projekciji u zagrebačkom IMAX-u u rano poslijepodne bilo je neuobičajeno puno mahom mlađih gledatelja kojima nije smetala visoka cijena kino ulaznice), ali je u odnosu na prethodnika - bar glede suvisle priče - zamjetan korak unazad.

Budući da više nema Walkera, trebalo je zaoštriti dramski naboj, pa je smišljen zaplet u kojem glavni junak postaje negativac. Nije to ništa čudno, Dom je i u prvom filmu bio na rubu zakona, Walker je igrao murjaka koji ga je trebao izručiti pravdi, ali se zanio svijetom “brzih i žestokih”, međutim, ovaj put je situacija nešto drukčija.

Plavuša

Odnekud se pojavila atraktivna plavuša Cipher, pokazala mu mobitel s nekakvom snimkom i otad je on postao njezin poslušni sljedbenik, napustivši ne samo Letty nego i čitavu “obitelj”, tim profića koji su autima i kompjutorima u stanju izvesti prave podvige.

Ukoliko pažljivo pogledate “šesticu”, možda ćete shvatiti čime je to Cipher pridobila Doma, a činjenicu da se junak većim dijelom filma ponaša poput zombija iskoristili su Hobbs (Dwayne Johnson), agent sigurnosnog odjela američke vlade, i Deckard (Jason Statham), donedavni negativac, koji je stjecajem okolnosti promijenio stranu. Njihova trvenja najzabavniji su dio filma, a Statham je pritom dokazao da mu tezge u jeftinim akcićima nisu naškodile: dinamičan je, okretan i duhovit, doima se puno življe od Johnsona, ali potonji je ipak izveo najbolji štos u filmu, kad je rukom preusmjerio torpedo prema neprijateljskom vozilu.

Cipher pak igra izvrsna Charlize Theron, ali to puno ne pomaže jer je njezin lik - kako ime podvlači - čista zagonetka, ne znamo što joj je cilj, je li ona još jedan od megalomana poput onih iz filmova o serijalu o Jamesu Bondu, koji bi htjeli postati gospodari svijeta. Najbolji glumački nastup? Svakako onaj Helen Mirren, koja se pojavi u samo dvije scene, ali je itekako dobro upamtite.

Novi štos

“Osmica” je uvela novi štos, svaka lokacija posebno je potpisana velikim slovima na primjerenoj podlozi, jedino Vladivin u Ruskoj Federaciji ne postoji, budući da su te scene snimljene na Islandu. Neke od scena su fascinantne, iako ima i spektakularnijih prizora, čistu peticu zavrijedila je prometna gužva u New Yorku, u kojoj je Cipher hakirala upravljače automobila i oni izlijeću na ulicu, čak i kad za volanom nema vozača. Neke od scena su pak besmislene, kad pogledate film shvatit ćete i sami da nakon jedne eksplozije više ne bi bilo nijednog od protagonista, svi bi morali stradati ili od smrtonosnog udara ili njegovih posljedica.

Briana - lik koji je igrao Paul Walker - spomenu dvaput, prvi put priglupo, neki od “obitelji” dosjete se da bi on mogao preobraziti odmetnutog Doma, no zaključe da je bolje ne smetati ga (naravno, kad je na “vječnom počivalištu”), a drugi put u prilično ljigavom kontekstu, no na to ćete morati pričekati do finala.

Film “Brzi i žestoki 8” prošao bi puno bolje da o njemu ne pišu filmski kritičari nego dobri poznavatelji automobila. A možda bi i oni imali dosta primjedbi, jer im se, recimo, puno više sviđaju “Transformeri”, na koje ovaj serijal sve više sliči.

ELIPSO

Najnovije