'LOGAN LUCKY'

NOVI FILM STEVENA SODERBERGHA Toplo ljubavno pismo sirotinjskoj i zaostaloj Americi, svi likovi koje u filmu vidimo mogli su biti Trumpovi glasači

 

Početkom ove dekade jedan je britanski kritičar napisao kako je najuočljivija filmska posljedica ekonomske krize 2008. bio nastanak novog žanra: a to je marksističko-lenjinistički pljačkaški film. U godinama nakon sloma Wall Streeta komercijalni su ekran napučili filmovi u kojima gubitnici krize, otpušteni, prevareni ili autsorsani, provode klasnu pravdu tako što se udružuju u osvetničke kriminalne pohode. Ključni žanrovski užitak kriminalističkog filma postao je - kažnjavanje klasnog neprijatelja.

“Logan Lucky” redatelja Stevena Soderbergha perfektno se uklapa u taj opis. Junaci Soderberghova filma dvojica su braće iz Zapadne Virginije koje je sistem - što god to značilo - izdao. Clyde Logan (Adam Driver) odradio je dvije ture u Iraku i za to od vlade dobio samo protezu za izgubljenu ruku. Jimmy Logan (Channing Tatum) otpušteni je rudar koji ima ozljedu noge i radi prekarno kao bauštelac. Na početku filma Jimmy radi na adaptaciji automobilističke staze u Charlotteu na kojoj se voze NASCAR utrke. Osiguravajuća tvrtka - međutim - zatraži od podizvođača da mu da otkaz jer osiguranje ne želi pokrivati prethodne ozljede. Logan nagovori brata i sestru frizerku (Riley Keough) da za osvetu opljačkaju blagajnu staze na dan utrke. Za taj im naum treba obijač sefova. Problem je u tome što se obijač šefova - imenom Joe Bang (Daniel Craig) - nalazi u okružnom zatvoru i netom je pred izlaskom. Virdžinijska braća stoga moraju smisliti način da oslobode Banga, opelješe autoutrku te potom Banga krišom vrate u zatvor.

 

“Logan Lucky” povratnički je kinofilm Stevena Soderbergha, neumornog i darovitog svaštara, čovjeka koji se nakon četvrt stoljeća karijere 2014. oprostio od kinofilmova i za HBO snimio dvije izvrsne TV serije (“Mildred Pierce” i “Kirurg”). Premda je TV danas poticajniji i kreativniji od Hollywooda, Soderbergha je očito srce vuklo da se vrati velikom platnu. Okidač da to napravi bio je scenarij scenaristice/debitantice Rebecce Blunt, osobe koju nitko nije vidio, koja ne daje intervjue, za koju jedan dio medija čak spekulira da ni ne postoji, nego da je scenarij “Logan Luckyja” napisao sam Soderbergh ili, pak, njegova žena. Tko god da je napisao “Logan Lucky”, treba mu čestitati jer je to napravio dobro: riječ je o izvrsnoj krimi komediji, brzoj, duhovitoj i napetoj. Ujedno, riječ je o filmu koji je dirljiva posveta ruralnoj “americani”.

Ambijentiran u Zapadnu Virginiju, “Logan Lucky” je veliko ljubavno pismo zaostaloj Americi. Svi likovi koje u filmu vidimo mogli su biti Trumpovi glasači. To su ljudi u kombinezonima koji nemaju mobitel ni zdravstveno osiguranje, najčešće ni stalan posao, koji govore teškim gorštačkim akcentom, a kultura u koju su uronjeni je američka treš-kultura NASCAR utrka, mažoretkinja i pjevačkih natjecanja. Scenarij znane/neznane scenaristice Blunt taj svijet prikazuje s puno ljubavi. Pokazuje radišne ljude koji ništa nisu dobili na poklon, ljude pune domišljatosti, privrženosti i - koliko god to čudno zvučalo za pljačkaše - bazične čestitosti. Likove i svijet “Logan Luckyja” silno bi volio John Ford.

Već u serijalu “Oceanovih 11” Soderbergh je pokazao da je majstor za krimi-komedije koje sebe ne shvaćaju preozbiljno. Demonstrirao je to opet. No, “Logan Lucky” ima i ono što “Oceanovi” nisu imali: političku notu, socijalnu empatiju te puno sentimenta u najboljem smislu riječi. Divan i zabavan film!

Tagovi

ELIPSO

Izdvajamo