NICOLAS STEMANN

REDATELJ PREDSTAVE 'KEIN LICHT' ZA JUTARNJI Ne znam niti jednu operu koja poput ove govori o Trumpu i u kojoj 'pjeva' pas

Pas koji na sceni zavija o tragediji koja ga je zadesila. Cvili o stvarima koje je doživio: o Fukušimi, klimatskim promjenama i Donaldu Trumpu.

Sve to dio je neobične, netradicionalne opere Kein Licht, koja ovog tjedna tri dana gostuje u zagrebačkom HNK. Riječ je o opernom djelu koje je koprodukcija nekoliko europskih opernih kuća, uključujući i zagrebački HNK.

Operu je skladao Philippe Manoury, nastala je prema tekstu Elfriede Jelinek, a režira je Nicolas Stemann. Tema kojom se bavi je itekako neobična i nije baš česta u ovoj vrsti umjetnosti, rekao nam je Stemman.

Tema Fukušime

- Zapravo, ne znam nijednu operu koja govori o temama poput nuklearne energije, ekološke katastrofe, klimatskih promjena i, na kraju, Donalda Trumpa. Jelinek je napisala dodatni dio ove opere proljetos, kada je odlučila uključiti Trumpa u cijelu priču. Ja sam to pretvorio u liberto, a Philippe je to glazbeno uklopio u cijelo djelo - kaže Stemman i dodaje kako je u Jelinekinom tekstu izrazito snažan motiv napuštenih životinja, što je skladatelju dalo ideju da stvori neki dio glazbe namijenjen baš za psa.

Stemman dodaje da je on, u trenutku kad su mu to rekli, pomislio kako je to zapravo jedini dobar način da se priča o temi kakva je Fukušima - pas koji dolazi na scenu i zavija o svojem gubitku, o užasu koji je tome prethodio, o smrti svijeta oko sebe i, posljedično, svijeta kakvog je poznavao.

Snažne reakcije

Publika je, sasvim očekivano, iznimno snažno reagirala na ovu operu. Jedino od čega su autori strahovali je reakcija publike koja je očekivala klasičnu operu. Ovo, naime, nije baš čista opera - ona je zapravo miks opere i kazališta.

Dosta se priča, a koriste se i elektronička pomagala koja su uključena u glazbu. Nema likova ni radnje u klasičnom smislu - zbog čega su autori imali bojazan da se njihovo djelo neće svidjeti publici koja nije ljubitelj modernijih umjetničkih pristupa.

Hrvatski pjevači

- Bojao sam se da će se sve to činiti jako čudnima publici koja očekuje klasičnu operu. No, zapravo se dogodilo nešto neočekivano: ljudi su bili zaista dirnuti i reakcije publike bile su kao na rock koncertima. Pljesak, uzvici, vokalne reakcije na neke prizore! Ni u najluđim snovima to nisam mogao zamisliti.

Mislim da se to dogodilo jer smo kroz predstavu govorili o stvarima koje su nam danas važne, a da nismo o njima progovarali na dosadan ili moralizirajući način - pojašnjava Stemman i dodaje kako čovječanstvo neprestano negira da ima obveze prema svojem planetu. Svi mi vidimo katastrofe koje se događaju, dodaje, i lijemo krokodilske suze zbog toga, ali nastavljamo sa svojim destruktivnim stilom života. Živimo u raskoraku svjesnosti o stvarnosti koja nas okružuje i nedovoljno jake volje da se mijenjamo.

U predstavi sudjeluje i nekoliko domaćih opernih pjevača, za koje Stemman ima samo riječi hvale. Sretan je što će Kein Licht gostovati u našem kazalištu - uvijek voli doći na mjesta koja imaju takvu tradiciju i kulturu.

- Osim toga, svako gostovanje nosi neke promjene u predstavi, pa ćemo tako sigurno nešto promijeniti i za Zagreb - ističe Stemman.

ELIPSO

Izdvajamo