LOŠE NAVIKE

Sedam pravila za zdravo srce

    AUTOR:
    • Goranka Jureško

  • OBJAVLJENO:
  • 25.01.2010. u 21:06

Svaki drugi čovjek u Hrvatskoj umire upravo zbog srčanog ili moždanog udara

ZAGREB - Američko društvo za srce (AHA) po prvi je put definiralo sedam jednostavnih mjera te pravila prehrane koji zajedno mogu značajno poboljšati kardiovaskularno zdravlje. Upravo te bolesti glavni su uzročnik smrti u razvijenim zemljama.

Manja smrtnost

I u Hrvatskoj svaki drugi umrli umire upravo zbog srčanog ili moždanog udara ili neke druge bolesti srca i krvnih žila.

“Kad bi se mlađi ljudi kao i oni u srednjim godinama u životu pridržavali samo sedam pravila značajno bi se smanjila smrtnost kad je riječ o kardiovaskularnim bolestima”, kaže prvi autor rada objavljenog na tu temu u Journal of the American Heart Association, dr. Donald M. Loyd-Jones. Tako uz pridržavanje pravila prehrane ne bi trebali pušiti. Indeks tjelesne mase ne bi smio prelaziti 25, za lagane vježbe trebalo bi tjedno trošiti 150 minuta, a ako su one intenzivne 75 minuta.

Postavite cilj

Ukupni kolesterol ne bi smio biti viši od 5 milimola po litri krvi, a krvni tlak 120/80. Razina šećera mora biti od 3 do 5 milimola po litri. Doda li se tome i pravila prehrane koja je odredila AHA, kvaliteta života, značajno bi se povećala i u starijoj dobi, kaže Loyd-Jones. Svi koji žele promijeniti navike trebaju prvo utvrditi kolike su vrijednosti njihova krvnog tlaka, šećera, tjelesna težina... Nakon toga treba postaviti cilj i približavati se preporučenim vrijednostima.



Prehrana koju predlaže AHA

- 4,5 zdjelice voća i povrća dnevno

- dva ili više puta tjedno 100 grama ribe i to najbolje losos ili skuša jer su bogati omega-3 masnim kiselinama koje mogu smanjiti trigliceride

- manje od 450 kalorija šećera u slatkim napitcima (limenka cole od 330 ml sadrži 140 kalorija) tjedno jer te kalorije trebaju doći iz zdravije hrane. Slatka pića povezana su s debljinom i visokim tlakom

- Manje od 5 grama soli dnevno (Hrvati troše tri puta više)

- Tri i više puta dnevno po 28 grama cjelovitih žitarica što će smanjiti opasnost od kardiovaskularnih bolesti i pomoći u održanju zdrave tjelesne težine.