ZOOOOOOOM

VIDEO: NIKADA NISTE VIDJELI OVAKO DETALJAN 3D PRIKAZ LJUDSKOG MOZGA Stroj će se koristiti za fotografiranje mozga nakon smrti

Znanstvenici su stvorili do sada neviđenu visoko rezolucijsku kartu mozga koja otkriva strukture male poput onih koje se mogu pronaći u pojedinačnim živčanim stanicama.

Trodimenzionalna je karta stvorena kompilacijom slika nastalih na nano razini što omogućuje uvid u posebnosti koje su velike samo milijunti dio milimetra.

Istraživači planiraju dobiveni alat kroistiti u studiji abnormalnih veza između moždanih stanica koje uzrokuju neurološke poremećaje poput depresije ili šizofrenije.

- Govorimo o uvidu u mozak na molekulskoj razini - objasnio je voditelj stvaranja karte Narayanan Kasthuri, neurobiolog na Sveučilištu Harvard.

Kasthuri i prijateljski tim Jeff Lichtmana osmislili su sustav koji automastski 'nasjeca' mozak u tisuće ultra tankih sekcija. Nakon što sekcije budu obojene, kako bi se prepoznala različita tkiva, elektronski mikrosop je istreniran da fotografira svaki dio zasebno. Računalo potom dodjeljuje različite boje individualnim strukturama te stvara slike koje potom zajednički kreiraju trodimenzionalnu kartu.

Moć osmišljenog sustava znanstvenici su demonstrirali prikazom mišjeg mozga, to jest dijela zaduženog za osjetnu percepciju.

Tradicionalni pristupi kreiranja slike mozga, poput magnetske rezonance, su poprilično jednostavni za koristiti, no mogu razlučiti tkivo do veličine jednog milimetra. Njemački anatomski atlas nazvan 'BigBrain' može prepoznati tkivo čak do mikrometra, što je gotovo veličina stanice.

Za usporedbu, Kasthurijev alat stvara slike individualnih moždanih stanica, njihovog sadržaja i veza.

- Jedan piksel na magnetskoj rezonanci je oko milijardu piksela na našim slikama - slikovito je objasnio Kasthuri.

Stroj će se koristiti za fotografiranje mozga nakon smrti. Znanstveni se tim nada da će slijedeći živčane putove moći odgovoriti kako neurološki poremećaj izgleda u samom mozgu.

No, kreiranje 3D mape mozga je vrlo zahtjevno. Slika mišjeg mozga nastala je zahvaljujući milijardama gigabajta podataka. Međutim, Kasthuri je uvjeren da će računalna snaga rasti kao i mediji za pohranu te da će kroz deset godina biti moguće mapirati i ljudski mozak.

06. svibanj 2024 19:16