VELIKO OTKRIĆE

ZNANSTVENICI ZAPREPAŠTENI Krenuli u potragu za staništima jastoga, a naišli na nešto nevjerojatno: 'Pa otkud sad to?!'

Screenshot: Youtube

Znanstvenici u potrazi za ličinkama jastoga u relativnoj blizini Sydneyja naišli su na niz od četiri podvodna vulkana koji su vjerojatno stari oko 50 milijuna godina.

Uočili su ih sonarnim mapiranjem morskog dna uz pomoć novog istraživačkog podvodnog plovila 'Investigator' i to na udaljenosti od oko 250 km od australske obale.

Četiri vulkana su zapravo kaldere, ogromni zdjelasti krateri nastali urušavanjem tla oko vulkana u niže smještenu magmatsku komoru. Najveći krater ima promjer od jednog i pol kilometra, a uzdiže se 700 metara iznad morskog dna.

Vulkanski je niz dug 20 kilometara, a nalazi se na dubini od oko pet kilometara.

Pomorski biolog profesor Iain Suthers kazao je da ga je otkriće vulkana šokiralo i da je nevjerojatno kako se ranije za njih nije znalo. Za ovo područje se smatralo da je ravno poput biljarskog stola, ali pregledavanje dna uz pomoć 'Investigatora' razotkrilo je kratere.

'Tražili smo staništa larvalnih jastoga... Ostao sam zapanje. Odmah sam pitao kolege otkud sad to i kako to da te vulkane nismo prije primijetili. Ispada da uistinu više znamo o površini našeg Mjeseca, nego o dnu našeg mora', rekao je Suthers.

Znanstvenici smatraju da su vulkani nastali nizom pomicanja tektonskih ploča koja su za posljedicu imala odvajanje Australije od Novog Zelanda.

'Investigator', koji je dugačak 94 metra, u vlasništvu je australske državne agencije za znanost CSIRO, a može mapirati morsko dno na bilo kojoj dubini, dok je njegov prethodnik 'The Southern Surveyor' mogao ići samo do 3,000 metara dubine.

Vulkanolog Richard Arculus otkriće 'Investigatora' naziva jako uzbudljivim i kaže kako nam je zahvaljujući pronalasku sada poznat jedan dio priče o razdvajanju Australije i Novog Zelanda, do kojega je došlo prije 40-80 milijuna godina.

Suthers je medijima kazao da je neizbježno da u ovoj regiji ima i drugih zasad neotkrivenih vulkana, ali se pritom pojadao na proračunski apsurd. 'Investigator', naime, ima dovoljno sredstava samo za pola godine rada, dok drugu polovicu godine silom prilika mora biti privezan u luci u Hobartu. Suthers smatra kako je frustrirajuće imati ovakvo čudo tehnologije, a držati ga privezanim u pristaništu šest mjeseci godišnje.

08. svibanj 2024 10:45