'OVO GLEDAJTE S TAMNIM NAOČALAMA'

Kolumnisti Jutarnjeg lista analiziraju stranačke spotove u kampanji za parlamentarne izbore

 Foto: Screenshot / Youtube

Tri kritičara i društvena kroničara Jutarnjeg lista - Ante Tomić, Jurica Pavičić i Nenad Polimac - dobili su povjerljivi redakcijski zadatak: detaljno pregledati i analizirati predizborne spotove političkih stranaka koje će se 11. rujna sučeliti na prijevremenim parlamentarnim izborima, drugima po redu u proteklih godinu dana nakon neuspješne kohabitacije Domoljubne koalicije i platforme Most. Odabrali su predizborne spotove četiriju opcija - HDZ-a, Narodne koalicije, HDSSB-a i stranke Bandić Milan 365 - Stranka rada i solidarnosti, pomno ih nekoliko puta pregledali te u svojim komentarima proanalizirali dva elementa.

Prvo se ocjenjivao opći dojam svakog predizbornog spota gdje su naši kritičari proučavali scenarij, geste i dikciju govornika, analizirali pokušaje pošalica te komentirali vizualni dojam.

Potom su na red došle glavne poruke spotova, a one su na primjeru nekih stranaka izazvale i najveća razmimoilaženja naših kritičara. Najbljeđim i najbezličnijim ocijenjen je uradak HDZ-a, spot zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića odaje dojam namjernog diletantizma, o spotu Narodne koalicije mišljenja su podijeljena, dok je HDSSB-ova poruka izazvala najviše čuđenja naših stručnjaka.

Dovoljno za reći, nijedan nije dotaknuo njihovo srce.

Valjda će bolje proći kod glasača.

HDZ - trajanje: 0,40 minuta; slogan: Vjerodostojno

NARODNA KOALICIJA - trajanje: 2,11 minuta; autori: online tim SDP-a u suradnji sa studentima Akademije dramskih umjetnosti; slogan: Siguran smjer za Hrvatsku

BANDIĆ MILAN 365 - trajanje: 0,34 minute; slogan: Radim više i od Japanaca

HDSSB - trajanje: 0,46 minuta; autor: privatna produkcija stranke; slogan: Slavonac zna što Slavoncu treba

JURICA PAVIČIĆ

HDZ

IZVEDBA - Izvedbeno, spot HDZ-a je sličan svom glavnom liku. Dakle, korektan, upeglan, profesionalno izveden, ali pomalo korporativno bezličan. Zanimljivo je da je HDZ ovaj put odustao od “ožujske” estetike planina i mora, te u spot uveo pretežno ikonografiju iz svijeta rada. Ideološki, ovo je spot koji bi više pasao SDP-u.

PORUKA - U sadržajnoj smislu, spot izgleda kao da je rađen za predsjedničke, a ne parlamentarne izbore. Potpuno je usmjeren na figuru lidera Plenkovića, dok su i ostatak tima i sama stranačka ikonografija potpuno potisnuti. Iskreno, lako je razumjeti razloge za taj pristup. Glasači moraju zaboraviti da iza Plenkovića stoji ista stranka i dio istih ljudi kojima dugujemo čekiće, šatore, Mamića i Drimiju. Ovaj spot služi kao trava zaboravka.

NARODNA KOALICIJA

IZVEDBA - Autori spota ispravno su procijenili da Milanović odlično govori, ali pred kamerom izgleda neprijazno. Stoga su ga razborito premjestili u off, kao glas bez zvuka. Spot se sastoji od tri vizualna poglavlja. Prvo su pejzaži, “gore & žitno klasje” estetika kojom su nas već zagušili Ožujska i Agrokor. Slijedi središnji motivacijski dio koji je režiran moderno i zanimljivo. Najlošiji je treći dio, kad Milanovića pokažu na pozornici, a sastoji se od vizualno ružnih dokumentarnih kadrova.

PORUKA - Temeljni problem SDP-a je taj da ne nudi novo, nego lidera i ljude koje smo već probali. Autori kampanje očito su toga bili svjesni, pa su u spot ugradili element samokritike, te ključnu motivacijsku poruku: čak i ovakvi, bolji smo od njih. To je pristup koji je defenzivan. Nisam siguran da se izbore može dobiti tako da glasačima poručujete da im ne može biti bolje, nego samo gore ili isto, a vi ste to isto.

BANDIĆ MILAN 365

IZVEDBA - Spot je izvedbeno potpuno diletantski. Predvidivo nizanje istog, u istom ritmu, troma montaža, kruta mizanscena, naivna gluma i grozna muzika. Čini vam se da gledate reklamu za lokalno skladište građevinskog materijala. Spot je tako loš da mislim da je to možda namjerno: kao da se Bandić želi prostonarodnom sirovošću odmaknuti od ulickanog korporativnog marketinga.

PORUKA - Bandićeva se politička poruka svodi na jednu navodnu vrlinu, i jednu uvijek istu rečenicu, tako da tu autori spota nisu ni mogli lutati. Činjenica da je među “turističke divote” Zagreba u spotu uvršten i Hoto centar pokazuje da Bandić ni ne misli osvajati neistomišljenike. Problem je što njegove “turističke divote” nikom ništa ne znače s onu stranu Sesveta i Lučkog.

HDSSB

IZVEDBA - Spot glavaševaca sastoji se od tipičnih ideologema desnice: folklorna muzika, kostimi i arhitektura, razrušena baština, rasap obitelji i tradicijskih vrijednosti, moralna panika. Ti su ideologemi predvidivi i posvuda isti, kao McDonald’s. Takav je i spot: vulgaran, bombastičan i učinkovit.

PORUKA - Poruka spota HDSSB-a najciničnija je i najlicemjernija u čitavoj predizbornoj kampanji. Stranka i ljudi koji desetljećima dominiraju slavonskom politikom prikazuju prizore propasti prostora u kojem su na vlasti te pozivaju da se zato za njih glasa. Bilo bi čestito od HDSSB-a da kaže tko je to točno kriv za slavonsko stanje? Srbi? Marsijanci? Zagrepčani?

ANTE TOMIĆ

Zagreb, 060716. 
Opcinski sud.
Na Opcinskom sudu danas je zapocelo pripremno rociste sudjenja izmedju Zlatka Hasanbegovica i Ante Tomica. Hasanbegovic je tuzio Tomica zbog teksta objavljenog u beogradskom casopisu NIN.
Na fotografiji: Ante Tomic.
Foto: Srdjan Vrancic / CROPIX
Srđan Vrančić / CROPIX

HDZ

IZVEDBA - I u formi i u sadržaju HDZ je napravio nešto vrlo nalik reklami za deterdžent. To se gotovo ne može gledati bez tamnih naočala. Koračajući blistavim, osunčanim krajolicima, u besprijekornoj bijeloj košulji, Andrej Plenković hvali svoju stranku kao kućanica koja preporučuje Persil ili Faks Helizim. Nema tu više ni Tomislava Karamarka, ni Josipe Rimac, sve su tvrdokorne mrlje isprane.

PORUKA - Kao stranka za koju tradicionalno glasaju skromnije obrazovani, disleksični građani, HDZ je tragično promašio s porukom. Tko bi uopće mogao otprve izgovoriti cijelih pet slogova: vje-ro-do-sto-jno! Da napravite anketu što znači vjerodostojno, devet od deset hadezeovaca bespomoćno bi slegnulo ramenima ili uhvatilo nešto muljati.

SDP

IZVEDBA - Glumeći liječnika, John Cleese u jednom Monty Pythonovom skeču traži po operacijskoj dvorani “uređaj koji radi ping”. Sad napokon znamo gdje je “uređaj koji radi ping” završio. Kroz cijeli SDP-ov spot čuje se jedna jedina, nepotrebno dramatična, klavirska nota: ping!... ping!... ping!... A sve traje iscrpljujuće predugo, više od dvije minute.

PORUKA - Milanović govori dulje od Fidela Castra, ali sve je badava. Samo što spot završi, gledatelj se više ničega ne sjeća. Tu i tamo se čuje kako građani plješću esdepeovskom prvaku, mlako i suzdržano kao da su aplauz uzeli od omiškog Festivala dalmatinskih klapa ili glazbeno-scenskog spektakla “Lijepom našom” u Ivankovu.

BANDIĆ MILAN 365

IZVEDBA - Ovo se čini kao djelo snimatelja specijaliziranog za svete sakramente. Anonimni je autor uskočio zagrebačkom gradonačelniku između jednog krštenja u sesvetskoj crkvi Dobrog Pastira i jednog vjenčanja u Svetoj Mati Slobode na Jarunu. Milan Bandić može biti zadovoljan da mu profesionalac nije po navici stavio uobičajenu glazbenu podlogu: Zoricu Kondžu, “S tobom postala sam žena”.

PORUKA - Nije bez šarma šaljivi, huncutski scenarij u kojemu se i poslovično radišni Japanci čude koliko Bandić može raditi. Kad se naš junak lagano nakloni Japancu, podsjeti na Chucka Norrisa. Gotovo biste očekivali kako će uslijediti nekakva kung fu majstorija, kružni udarac nogom, kojim će zagrebački gradonačelnik promijeniti lični opis poštovanom gostu iz Zemlje izlazećeg sunca.

HDSSB

IZVEDBA - Nagađam da je ovo iPhoneom snimio Glavašev mali, a ni inače se nije mnogo potrošilo. Seljak u spotu pouzdano nije glumac, već autentični sin panonske nizine, i nastupio je bez honorara. Samo za šljivovicu od četr’est pet gradi koju je u spotu popio. Zbog toga je, doduše, bilo nešto više repeticija nego inače.

PORUKA - Pijani seljak razbija mali rakijski čokanj. Poruka je perfektno pogođena, možda i najistinitije od svih koje smo u ovoj predizbornoj kampanji vidjeli. U jednu riječ, Branimir Glavaš i njegov HDSSB potiču na socijalno neprihvatljivo ponašanje.

NENAD POLIMAC

Zagreb, 110816.
Klaiceva 36.
Filmski kriticar Nenad Polimac sa VHS uredjajem.
Foto: Davor Pongracic / CROPIX
Davor Pongračić / CROPIX

HDZ

IZVEDBA - Nije najsretnija odluka da se prvo čuje Plenkovićev glas a tek na samom kraju ga se identificira kao naratora, jer je kao govornik dosta blijed. Uostalom, takav je i čitav spot, napravljen kolažno i bez ikakve strasti. Sve to skupa ne djeluje kao rad nekakve profesionalne ekipe, nema vizualnog stila, nabacano je dosta rutinski.

PORUKA - Ukoliko ste namjeravali glasati za HDZ, onda ćete to i napraviti, ovaj vas spot u tome neće pokolebati, a ukoliko oklijevate, neće vas bog zna kako uvjeriti, jer sam po sebi izborni slogan “Vjerodostojno” ne djeluje osobito poticajno. Puno lijepih obećanja o vođi koji obećava puno toga promijeniti, ali to zvuči vrlo načelno i krajnje praznjikavo.

SDP

IZVEDBA - Spot traje puno dulje od HDZ-ova, skoro oko dvije minute, pa ih nije fair uspoređivati. Koncept oba spota je vrlo sličan, samo što ovaj inzistira na različitostima, pa je zato i zanimljiviji, a naracija Zorana Milanovića uzeta je iz njegova političkog govora, a time je i dinamičnija od Plenkovićeve. Vizualno spot ima stila, uokviren je morem i to je okej.

PORUKA - Previše ima naslanjanja na ceste i tunele, koje nije sagradila Milanovićeva koalicija nego je s tim počeo HDZ i firme koje su se na tome obogatile. U jednom kadru u pulskoj areni pojavljuje se i bivša ministrica kulture Andrea Zlatar, što je također loš znak. Oni koji oklijevaju sumnjam da će time biti oduševljeni, jer slute neiskrenost.

BANDIĆ MILAN 365

IZVEDBA - Ovaj spot ima ideju, dosjetku da Japanac šeta po Zagrebu i ne radi ništa dok se Milan Bandić ubija da sa svojim suradnicima uljepša grad. Režija je osrednja, Japanac ne izgleda osobito uvjerljivo, a glavni junak pojavljuje se tek u posljednjim sekundama i izgovara jedine - istina važne - riječi. Ipak, puno efektnije od HDZ-ova spota.

PORUKA - Japanci danas više nisu pojam radoholičarske nacije, Kinezi su ih odavno istisnuli, pa će na spot reagirati prvenstvo onaj koji nema pojma o svjetskim kretanjima. Također, nije baš dobro da se u prvom kadru pojave zloglasne fontane, koje su puno koštale i zbog kojih je u Zagrebu previše toga zanemareno. Osrednja propaganda.

HDSSB

IZVEDBA - Jedini socijalno angažirani spot u ovoj ponudi, počinje kadrovima razorenih kuća u Domovinskom ratu, nastavlja se scenom iseljavanja iz Vukovara u Njemačku i završava jakom gestom, razbijanjem čaše i porukom “E sad je stvarno dosta”. Ideja suvislo provedena iako je režija poprilično sirova, a dosjetke na prvu loptu.

PORUKA - Naslov “Slavonac zna što Slavoncu treba” ukazuje da autori spota znaju kome se obraćaju, a ukoliko ste njihova ciljna publika vjerojatno ćete biti zadovoljni. Ukoliko smatrate da Slavoniji danas treba nešto više od nekontroliranog roditeljskog gnjeva i općenitih prijetnji, ovo svakako nije izborna poruka na koju ćete dobro reagirati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. svibanj 2024 09:11