VELIKA ŠKRTICA

PRAVA ISTINA O 100-OKTANSKOM BENZINU 'NAJVIŠE KVALITETE' Ne, vaša Corsa ne vozi brže na premium gorivu, ali vam je novčanik lakši

Višeoktansko gorivo dokazano se ne isplati kupovati, a ako baš inzistirate na najboljem za svoj automobil, držite se propisane razine oktana i kupujte gorivo s aditivima, tzv.  class benzin
 teksomolika/iStock

Ljudi se, među ostalim, razlikuju i po onome na čemu nikad ne štede.

Neki će radije gladovati nego propustiti novi par cipela.

Drugi se pale na parfeme.

Treći su fitnesomani.

A četvrti i zadnju kunu ulupaju u automobil.

Najbolje ratkape, najskuplje felge, kožne presvlake, ozvučenje k’o u The Bestu.

Ide to toliko daleko da sam upoznala ljude koji u svoja vozila - i to ne Bog zna kakva vozila - tankaju 100-oktanski benzin, potpuno uvjereni kako im poboljšava performanse auta, daje jaču snagu, ubrzanje, čuva motor.

“Vidi, ja ti stvarno osjećam razliku, jednostavno, kao da bolje vuče motor, a i nekako kao da se ipak malo dulje vozim sa stotkom nego sa ‘95-icom”, čujem neki dan jednog susjeda kako govori drugome.

Pored njega sparkana neka stara krntija, Ford Fiesta ili neko slično vozilo.

S jedne je strane udubljen, na drugoj već malo pohaban, pri kočenju kao da malo škripi - ali moj susjed u njega i dalje toči samo najbolje, 100-oktanski benzin kao najkvalitetnije, ali i najskuplje gorivo na tržištu.

Ipak, uzmemo li u obzir posljednja istraživanja Američke automobilske udruge, ispada da umjesto vašeg motora, posebno ako je ono napravljeno za “obično gorivo”, najveću razliku zbog korištenja 100-oktanskog benzina - ipak osjeća vaš novčanik.

Ukratko, Amerikanci su baš prošlog tjedna objavili rezultate istraživanja provedenih na tri tipa automobila: Toyoti Tundri, Dodgeu Chargeru SXT i Mazdi 3 Grand Touring, uspoređujući njihove performanse na tri tipa goriva: 87- oktanskom, 91,2-oktanskom te premium gorivu od 97,4 oktana.

Zaključak istraživanja zbunjenima je ostavio mnoge Amerikance koji godišnje troše 2,1 milijardu dolara na najbolje gorivo.

Ukratko, pokazalo se da je badava ulijevati višeoktansko “premium gorivo” u automobile čiji su motori izrađeni za goriva s manje oktana, iako su mnogi godinama ulijevali samo najskuplje, uvjereni kako im automobili brže voze, ali i manje troše.

Da su američki zaključci točni, ali i da malo kaskaju za hrvatskim spoznajama, potvrdio nam je i Miroslav Jednačak iz Hrvatskog društva za goriva i maziva.

Oktanska razina benzina najvažniji je parametar goriva, pojasnio je, a svaki automobil ima zahtjev za oktanskim brojem kojem mora udovoljiti da bi postigao tražene performanse.

“Cilj američke studije bio je odgovoriti na tri pitanja: daju li motori konstruirani za nižu oktansku razinu goriva više snage kad koriste benzin s više oktana, daju li u tim slučajevima bolje iskorištenje goriva te proizvode li manje emisije. Doznali su da nema značajne razlike, a to je nešto što je stručnjacima otprije poznato. Ne smije se upotrebljavati benzin s nižim oktanskim zahtjevom nego što je propisan, dok se benzin s višim oktanima može koristiti, ali ne donosi značajnije poboljšanje performasni motora. Zbog toga je ekonomski neopravdano jer se plaća više”, pojasnio je Jednačak.

Američka studija, nastavio je, nije baš u potpunosti komplementarna s europskom pričom, iako su joj rezultati točni.

Amerikanci su, naime, testirali goriva sa 87, 91,2 i 97,4 oktana, dok je kvaliteta goriva u Europi propisana standardom EN 228, a koja na tržištu ne dopušta gorivo s manje od 95 oktana.

Ipak, pored tog benzina na našem je tržištu moguće još kupiti gorivo sa 98 oktana, dok ono 100-oktansko, reklamirano kao benzin “najviše kvalitete”, u Hrvatskoj nude samo dvije pumpe, Crodux i Petrol.

Stručnjaci upozoravaju da je ova najskuplja vrsta goriva ipak primarno proizvedena za nabrijane automobile, posebno one s ugrađenim motorom s kompjutorski upravljanim paljenjem, ali ne i za vašu Opel Corsu.

Da se razumijemo - od skupog joj goriva neće biti loše, ali neće voziti “dulje” pa je možda pametnije uštedjeti novac.

Ako baš inzistirate na najboljem za svoj automobil, stručnjaci kažu da se držite propisane razine oktana, ali da onda radije kupujete gorivo s aditivima, takozvani “class benzin”, za koji je dokazano kako poboljšava vozna svojstva automobila, produljuje vijek trajanja, povećava snagu...

“Kad se u goriva dodaju aditivi, neovisno o tome je li u pitanju jedan ili paketi aditiva, dolazi do poboljšanja određenih performansi kod svih gradacija bezolovnih benzina, neovisno o oktanskoj razini benzina”, tvrdi Jednačak.

Goriva s aditivima prosječno su od običnih goriva skuplja oko dva posto, dok je 100-oktanski benzin, u odnosu na Eurosuper 95, skuplji oko 6,6 posto s cijenom od 9,78 kuna po litri.

Kad su u pitanju oktani, možda vam se onda više isplati - biti cicija.

Imate prijedlog za škrticu? Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. travanj 2024 23:38