Dok se u Hrvatskoj još nije puno znalo o električnim automobilima, Riječanka Marcella Jankač prije deset godina u Danskoj se okušala u vožnji čak dva električna automobila, Smarta i BMW-a i3. Oduševili su je i znala je da će u skorijoj budućnosti i sama posjedovati takav automobil.
- Punih šest godina radila sam za logističkog diva, tvrtku Maersk, čije je sjedište u Kopenhagenu. Većinom sam za prijevoz koristila bicikl, kao i mnogi Danci, no u ponekad bi mi baš zatrebao auto, primjerice, za veći shopping u supermarketima. Kako nisam u Kopenhagenu imala svoj auto, koristila sam car sharing platformu car2go, koja naplaćuje korištenje po minuti. Tako sam znala ponekad voziti električne automobile, a oduševilo me što je Kopenhagen već tada imao mrežu punionica pa su korisnici mogli sami punili aute po isteku korištenja - započinje 35-godišnja Marcella koja se prije pet godina vratila iz Danske.
Daleko od Rijeke
Ova Riječanka danas sa suprugom Deanom i četverogodišnjom kćeri živi u staroj primorskoj kući od 85 kvadrata u malom naselju u zaleđu Kraljevice. Iako se radi o šarmantnom i mirnom mjestu, daleko su od svega. Čak 20 km dijeli ih od centra Rijeke, gdje Marcella, magistra logistike i menadžmenta u pomorstvu i prometu radi na Pomorskom fakultetu kao istraživačica na europskim projektima.
- Trebao nam je drugi auto jer povezanost s Rijekom nije dobra. Busom mi treba sat vremena do grada i isto toliko nazad, a svakodnevno moramo u centar jer tamo mi je posao, dijete ide u vrtić, suprug na posao, tamo su mi i roditelji... Suprug vozi BMW serije 1, a ja sam htjela neki mali gradski auto. No, kada smo izračunali kolike bi troškove imali samo na benzin, shvatili smo da je električni auto najbolja opcija. Htjeli smo još prošle godine aplicirati za poticaje, no nismo uspjeli jer su se brzo razgrabili. U međuvremenu smo se učlanili u udrugu Strujni krug, kako bismo bili bolje informirani i, eto, nedavno smo kupili električni Renault Twingo. Njegova cijena je bila 176.000 kn, a budući da smo uz pomoć auto kuće uspjeli aplicirati za poticaj, stajao nas je 102.000 kn - prepričala nam je Marcella.
UZ POMOĆ SUNCA UŠTEDITE DO 4.000 KUNA NA RAČUNIMA ZA STRUJU! PROČITAJTE VIŠE NA NAŠEM SPECIJALU.
Svoj novi električni auto vozi od početka listopada, a na 100 km troši 13,5 kW električne energije.
- S druge strane, suprugov auto troši 7 l dizela na 100 km, što je oko 77 kn, a moj auto punimo besplatno. U sat vremena u punionici napunim 50 posto baterije što mi je dovoljno za otprilike 120 km - otkriva Marcella.
Izazovi punjenja električnog automobila
No, njezina obitelj još uvijek ima i drugi auto na benzin za duže relacije zato što dnevno naprave i preko 60 km. Njezin mali gradski auto puno više energije troši na otvorenoj cesti, zato ga puni svaka dva dana. Najbliža punionica udaljena je 10 km od njezinog doma i nalazi se u industrijskoj zoni Kukuljanovo.
- Električni auto promijenio nam je navike pa sada moramo malo više planirati zbog punionica. Najčešće odemo na Kukuljanovo i ostavimo auto na punionici, a mi prošećemo do shopping centra i obavimo kupovinu dok se auto ne napuni, a ponekad i u centru Rijeke, blizu posla, punim auto. Naime, prema nekim informacijama u Rijeci je registrirano 150 električnih automobila. Sjajno je što u Rijeci vozači električnih automobila imaju besplatan parking u gradu, no unatoč tome na punionicama za biti poprilična gužva, ponajviše zato što ih neki koriste kao parking. Mislim da se treba više raditi na kulturi vozača - ističe.
Srećom, svoj moderni Twingo može puniti i kod kuće.
- Kupili smo i kućni punjač kojeg samo uključite u utičnicu i auto se puni, no puno sporije jer punionica ima veću snagu, zato auto kod kuće punimo cijelu noć, kada je struja jeftinija - objašnjava Riječanka.
No, uskoro će još češće puniti auto kod kuće jer počet će se naplaćivati i struja na punionicama.
- Baš se o tome pričalo u udruzi Strujni krug, gdje kažu da će plaćanje početi početkom iduće godine, ali za cijene se još ne zna. No, imamo okvirnu cijenu, jer primjerice neke punionice već sada naplaćuju 2,40 kn po kW, dok je cijena kW za kućanstvo i više nego upola manja - objašnjava Marcella.
Energetski neovisni
No, s obitelji je skovala plan kako da ni tu energiju ne mora plaćati - sami će proizvoditi električnu energiju.
- Ultimativni cilj nam je bio da smanjimo troškove zato smo se odlučili na ugradnju solarne elektrane. Početkom listopada smo potpisali ugovor s Energijom naturalis koja će u roku od tri mjeseca ugraditi elektranu na krov - otkriva.
UZ POMOĆ SUNCA UŠTEDITE DO 4.000 KUNA NA RAČUNIMA ZA STRUJU! PROČITAJTE VIŠE NA NAŠEM SPECIJALU.
Energetska neovisnost uvelike će ovoj obitelji olakšati život jer njihovo mjesto ima lošu infrastrukturu pa često zna nestati struje. K tome, računi će se smanjiti za 80 posto.
- Grijemo se na pelete, tako ćemo i nastaviti, no uz auto, najviše energije troše klima i bojler. Godišnje na struju potrošimo oko 3500 kn, a cilj nam je doći na nulu. Solarna elektrana projektirana baš za potrebe našeg kućanstva stajala nas je 32.500 kn, a sjajno je što nemamo brige ni dodatnih troškova jer usluga je 'ključ u ruke'. Računamo da će elektrana ljeti skupiti više energije pa ćemo višak predati u mrežu, a onda zimi, kada će elektrana raditi u manjem kapacitetu, iskoristit ćemo višak pa će računi i dalje biti niski - rekla nam je Marcella. Računa da će investiciju za auto vratiti kroz pet do šest godina te za devet godina i investiciju za elektranu.
Ima plan i kako će si olakšati punjenje auta energijom dobivenom iz Sunca.
- Provest ćemo struju do mjesta na parkingu ispred kuće kako bi nam bilo lakše u potpunosti puniti auto kod kuće i tako se osigurati od naplate struje na punionicama. Baš smo suprug i ja računali pa smo shvatili da smo samo na gorivo u mjesec dana uštedjeli 1000 kn zato što je auto na električni pogon - dodaje.
Električna vozila danas više u Hrvatskoj nisu nepoznanica kao prije deset godina kada je Marcella prvi put u Danskoj sjela u električni Smart. Sve više ljudi razumije da je 'zelena vožnja' pametan odabir za kvalitetniju, učinkovitiju i zdraviju budućnost. Ako i vi želite napuniti svoj moderni električni auto za 0 kn, razmislite o postavljanju solarne elektrane na krov svoga doma. Već sada uz pomoć kalkulatora kojeg je izradila Energia naturalis, možete sami izračunati snagu solarne elektrane potrebne za vaše kućanstvo te koliko novca ćete godišnje uštedjeti nakon ugradnje:
Planovi za budućnost
Marcellin električni auto je svima hit jer je jako tih, a kako ona i suprug s mnogima razgovaraju o ugradnji elektrane, zamijetili su da se sve više ljudi interesira.
Koji je sada sljedeći korak u cilju održivog, 'zelenog' života, pitali smo Marcellu.
Postavljanje fasade na kuću u cilju smanjenje potrošnje energije, aktivno recikliranje, kompostiranje, LED žarulje, pažljivo korištenje vode i struje, višekratne platnene vrećice, planirana kupovina većih pakiranja - sve su to navike koje je usvojila u Danskoj i prenijela u svoju obitelj.
Sljedeći korak je riješiti se suprugovog BMW-a na dizel, no svjesni su da su im nužna dva automobila.
- Bilo bi idealno da i drugi auto bude električni, no htjeli bi da bude prilagođeniji vožnji na otvorenoj cesti, zato razmišljamo o kupovini hibrida, auta koji ima kombinaciju benzinskog ili dizelskog motora s elektromotorom - otkriva Marcella.
A jednog dana u skorijoj budućnosti, možda sjedne i za volan automobila kao što je nizozemski Lightyear One, električni automobil koji sam puni svoje baterije pomoću ugrađenih solarnih ćelija.
UZ POMOĆ SUNCA UŠTEDITE DO 4.000 KUNA NA RAČUNIMA ZA STRUJU! PROČITAJTE VIŠE NA NAŠEM SPECIJALU.
- Tehnologija je napredovala u zadnjih deset godina više nego u zadnjih sto, stoga realno je očekivati da je to auto budućnosti koja će stići vrlo brzo - zaključuje.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Energije naturalis.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....