OTKRIĆE

Dinosauri nisu vladali svijetom jer su bili veliki ili zbog svojih opakih zubiju - nego zbog načina na koji su hodali

Nakon masovnog izumiranja dolaze zaista ogromne zvijeri, duge preko deset metara

John Sibbick/Sciencephoto/Profimedia

Dinosauri su možda bili vladari našeg planeta više od 160 milijuna godina zahvaljujući načinu na koji su hodali, pokazuje nova studija.

Prilagođavanjem hodanja na dvije i četiri noge nadmašili druge organizme i tako postali dominantni kopneni kralješnjaci od kraja trijasa (prije 251,9 milijuna do 201,3 milijuna godina) do njihovog izumiranja prije otprilike 66 milijuna godina tijekom razdoblja krede (prije 145 milijuna do 66 milijuna godina).

U novoj studiji, objavljenoj 7. veljače u časopisu Royal Society Open Science, istraživači su opisali kako su dinosauri preuzeli svijet ispunjavajući niše koje su nastale nakon niza ekoloških kolapsa. Budući da su dinosauri hodali na stražnjim nogama, a kasnije i na sve četiri, imali su izrazitu prednost u razdoblju koje je doživjelo velike promjene u okolišu.

Dinosauri su bili dio skupine poznate kao avemetatarsalia koja je evoluirala sa skupinom srodnih gmazova, pseudosuchia, koja uključuje pretke modernih krokodila. Istraživači su upotrijebili fosilizirane kosti nogu 208 vrsta avemetatarsalijanaca, pseudosuchia i njihove bliskih srodnika kako bi odredili njihove promjene tijekom vremena.

Kada su se prvi put pojavili, pseudosuchie su bili raznolika skupina: neki su hodali na stražnjim nogama, a drugi su gmizali. Dinosauri su u početku bili dvonožni i mogli su trčati. Mogućnost brzog kretanja povećala je njihove sposobnosti izbjegavanja grabežljivaca i hvatanja plijena, što im je dalo prednost tijekom sušne klime trijasa.

- Postojala je ozbiljna konkurencija u borbi za hranu. U tom trenutku imamo dinosaure, koji su tu već 20 milijuna godina (iako ih nema puno) i pseudosuchie. Dinosauri su nekako uspjeli - vjerojatno jer su bili dobri u zadržavanju vode, kao mnogi moderni gmazovi i ptice. No, naši dokazi pokazuju da je njihova veća prilagodljivost u hodanju i trčanju ipak igrala ključnu ulogu - rekla je glavna autorica Amy Shipley, piše Live Science.

Na kraju trijasa, još jedno masovno izumiranje eliminiralo je većinu pseudosuchia, s izuzetkom krokodilomorfa — koji su ostali na četiri noge. Neki su dinosauri zadržali svoje uspravno, dvonožno držanje dok su se drugi ponovno spustili na sve četiri.

- Nakon masovnog izumiranja dolaze zaista ogromni dinosauri, duge preko deset metara, neki s oklopom, mnogi četveronožni, ali mnogi još uvijek dvonožni poput svojih predaka. Različitost njihovog držanja i hoda značila je da su bili neizmjerno prilagodljivi, a to je osiguralo tako dug opstanak - rekao je koautor studije Suresh Singh.

Dok su dinosauri razvili druge značajke koje su im pomogle da napreduju - uključujući sposobnost reguliranja temperature perjem i učinkovitije mehanizme disanja - istraživači su zaključili da im je njihova široka raznolikost strategija kretanja dala ključnu prednost.

.