NOVA ŠEFICA MERI MATEŠIĆ

'BROJANJE AUTOMOBILA NAAUTOCESTI NIJE MJERILOUSPJEHA SEZONE' Direktorica Hrvatske turističke zajednice za Nedjeljni

Vizni režim s Rusijom iz koje nam je prošle godine došlo 200 tisuća turista je mjera koja je isključivo u domeni vanjske politike

Prije devet mjeseci Meri Matešić je postala direktorica Hrvatske turističke zajednice , no u javnosti je gotovo potpuno nevidljiva. Prve brojke ovogodišnje turističke sezone nisu pretjerano optimistične, zbog čega je bivši ministar turizma Veljko Ostojić izravno optužio i HTZ i direktoricu Matešić.

Kakvi su rezultati sezone? Stoje li ocjene da sezona podbacuje?

- Temeljem službenih turističkih podataka razvidno je da smo u prvom polugodištu zabilježili pozitivne pokazatelje turističkog prometa, unatoč ranom Uskrsu, što ukazuje na činjenicu da smo na dobrom tragu ostvarenja strateškog cilja povećanja turističkog prometa u predsezoni. Kumulativni pokazatelji za razdoblje od siječnja do lipnja govore o ukupnom rastu od 5,04 posto u dolascima, dok su noćenja rasla za 4,61 posto. Stranci su ostvarili rast od 5,99 posto u dolascima te 4,48 posto u noćenjima. Sveukupno, riječ je o 3,12 milijuna dolazaka i 13,57 milijuna noćenja. Domaći gosti bilježe pad od 0,54 posto u dolascima i rast od 5,62 posto u noćenjima, odnosno riječ je o 498.245 dolazaka i 1,66 milijuna noćenja

No, iz turističke branše sve se više čuje da će ovo biti najgora sezona od 2000. godine?

- Bespredmetno je ovogodišnje rezultate uspoređivati s 2000. godinom kada je na cjelogodišnjoj razini zabilježeno 6,6 milijuna dolazaka i 38,4 milijuna noćenja, a danas ostvarujemo 12 milijuna dolazaka i vie od 66 milijuna noćenja. Mnogi zaboravljaju da je Hrvatska u proteklom razdoblju bila jedna od rijetkih zemalja u svijetu koja je kontinuirano ostvarivala rast turističkog prometa, a u posljednjih deset do dvanaest godina turistički promet u Hrvatskoj više je nego udvostručen.

Prema podacima MUP-a, prošli je vikend došlo 40 tisuća stranaca manje nego lani. Koliko smo dolazaka imali u prva dva tjedna srpnja?

- Kad je riječ o dolasku gostiju, stvari se doista ne mogu pojednostavljeno gledati. Želimo li govoriti u brojkama, u odnos ne možemo stavljati vikende ili prolaznost automobila po autocestama jer gosti dolaze svakodnevno, i to različitim prijevoznim sredstvima. Statistike dolazaka i noćenja rade se na mjesečnoj razini.

Komparacija brojki ‘tjedan za tjedan’ ili brojenje ulazaka vozila tijekom vikenda uistinu nije mjerilo uspjeha. Za konačne brojke stoga treba pričekati završetak sezone, a za ostvarenja u srpnju istek od deset dana kolovoza kad će ti podaci biti dostupni javnosti.

Bivši ministar Ostojić tvrdi da je Istra do sredine srpnja bila poluprazna. Gdje je HTZ zakazao?

- Turistički uspjeh nije rezultat rada jednog ili dva subjekta, nego zbroj stotina ulaznih elemenata, sinergije javnog i privatnog sektora, koji na kraju, kada se podvuče crta, stoje iza brojke od 65 ili 70 milijuna turističkih noćenja.

Ministar Lorencin se pohvalio da je povećan dolazak Nizozemaca i Skandinavaca, ali koliko ih je dolazilo u apsolutnim brojkama?

- Iz Nizozemske smo u šest mjeseci ostvarili 472 tisuće noćenja, iz Danske 66 tisuća, iz Finske 102 tisuće, iz Norveške 199 tisuća, a iz Švedske 296 tisuća.

Čak i oni koji dođu, manje troše. Možemo li dostići osam milijardi eura prihoda?

- Podatke o prihodima od turizma objavit će HNB. Dosad dostupni pokazatelji o prihodima u cijelosti su pozitivni. Vjerujem da svi znaju da na efektivnu kupovnu moć građana Hrvatske, pa tako i građana koji nas kao turisti posjećuju iz drugih zemalja Europe i svijeta, HTZ ne može utjecati. Čaroban štapić za izlazak iz recesije i otežanoga gospodarskog stanja, na žalost ,još nije pronađen, pa rješenja i efekte treba sagledavati dugoročno i cjelovito.

Najveći europski turoperator za dovođenje gostiju u Hrvatsku žali se da dosad ima minus od 12 posto?

- Poslovna politika svakog pojedinog turoperatora koji u Hrvatsku dovodi goste s bilo kojeg od emitivnih tržišta u nadležnosti je njegova menadžmenta. Turoperatori posluju na pojedinoj destinaciji ovisno o vlastitoj strategiji i ocjeni profita koji mogu realizirati prema zadanim i dogovornim poslovnim uvjetima. Ne smijemo zaboraviti da dvije trećine gostiju u Hrvatsku dolazi individualno.

Mnogo je prozivki upućeno i na račun HTZ-a, da nije kao besplatnu promidžbu iskoristio ulazak Hrvatske u EU?

- Hrvatska je u turističkom pogledu odavno u EU. Naša je zemlja već godinama poznata i etablirana destinacija Mediterana i Europe i našim ulaskom u Uniju u formalnom pogledu nisu se promijenile nikakve značajnije okolnosti. Dio naše promotivne kampanje već je posljednje dvije godine bio usmjeren na činjenicu da ulazimo u Europsku uniju. Predstavništva su različitim dodatnim aktivnostima komunicirala pristupanje Hrvatske Uniji.

Što je HTZ sve uradio kako bi nam ove godine došlo više turista?

- HTZ u potpunosti slijedi Program rada za 2013. godinu, koji su jednoglasno usvojili Turističko vijeće i Sabor HTZ-a. A njih čine gotovo u potpunosti predstavnici turističkog gospodarstva Hrvatske, što znači da on predstavlja izravnu refleksiju stavova i potreba turističkog gospodarstva naše zemlje. Strategija tržišta, pa time i naše djelovanje definirani su još uvijek važećim Strateškim marketinškim planom hrvatskog turizma za razdoblje od 2010. do 2014., Operativnim marketing planom hrvatskog turizma za 2013. te Programom rada HTZ-a za 2013., koji su usvojila tijela HTZ-a.

Unatoč nesukladnostima u pogledu organizacijske strukture, s obzirom na zahtjeve tržišta HTZ je uspio operativno provesti sve novosti koje su mu kao izvršnom tijelu zadane Planom hrvatskog turizma za 2013. i programom rada koji donose tijela HTZ-a, a koji smo obvezni poštovati.

No, u pripremu nove sezone ući ćemo sa znatno većom operativnošću, ojačanim kompetencijama te na puno konkretnijim strateškim osnovama. Upravo zato vjerujem da će se značajan napredak u radu HTZ-a tek osjetiti s aktivnostima vezanim uz pripremu sezone 2014. godine, o kojima ćemo redovno izvještavati javnost, no isto tako i biti otvoreni za sve sugestije i konstruktivne primjedbe.

(...)

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Nedjeljnog Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. svibanj 2024 04:11