OD NULE DO BIZNISA, TVORNICA LEDA OTOČAC

‘Naš led vida rane ultimat fajtera, u njemu se čuvaju donirani organi...’

 Boris Kovačev/CROPIX

Gotovo su 22 sata, ali Tomislav i Dominik ne staju s poslom. Mali dostavni kamion vratio se s isporuka na Cresu, Lošinju i Krku i treba ga ponovno natovariti ledom kako bi u šest ujutro bio spreman za novu turu. Procedura je već uhodana: Dominik hvata jednu po jednu vrećicu s ledom od dva i pol kilograma i baca je na dvije drvene grede zaštićene najlonom. Ne udara prejako, tek toliko da se stisnute kocke leda lagano razdvoje kako bi kupci bili zadovoljni. Tomislav brzo uzima vrećicu i tovari je u kamion. Rade kao na traci. Prošlo je manje od sat vremena i kamiončić je pun. Unutra je 600 paketa leda od dva i pol kilograma. Istu večer treba natovariti još dva, u jedan stane 800, u drugi 1150 paketa. Standard je to od 2500 do 3000 isporučenih paketa dnevno za špicu ljeta kada cvate njihov biznis - proizvodnja i prodaja leda!

Saće za led

Mala tvornica leda slikovito nazvana “Ledeno doba” u Otočcu u srpnju i kolovozu radi doslovno 24 sata na dan. U tom malom proizvodnom pogonu valjda su jedini koji se vesele što se i taj dan živa u termometrima opasno približila 40 stupnjeva. Za njihov biznis riječ je o odličnom danu za prodaju. U idealnim uvjetima proizvedu šest tona kockica koktel-leda dnevno. Iako je prostor klimatiziran na velikim vrućinama, standard je nešto manji jer je voda toplija. Prošla su 23 sata, ali pogon i dalje radi punom parom. Voda prolazi filtere koji otklanjaju eventualne nečistoće i zatim se standardno tvrda hrvatska voda omekšava. Ulazi u ledomate u kojima su kalupi za led koji izgledaju kao saće u kojima se štrca voda koja se ledi sloj po sloj sve dok senzor ne pokaže da je led gotov. Led se zatim ispušta, svakih 18 do 21 minute ovisno o ledomatu, i ulazi u završni dozer koji važe 2,5 kilograma kocki leda i pakira ga u vrećice. Vrećice se spremaju u skladište na temperaturu od minus pet do minus sedam Celzijevih stupnjeva.

Ideja za hladnu vodu

Jedan je to od onih biznisa koji se čine tako jednostavni, a profitabilni da vam je žao da ga se sami niste sjetili. Zato ga se dosjetio jedan Mađar. István György Darányi godinama je dolazio u Hrvatsku na ljetovanje te uvidio da u turističkoj zemlji u prodaji nema konzumnog leda koji je tad već bio uobičajena roba u brojnim zemljama. Štoviše, i sam je svojedobno radio na jednoj velikoj benzinskoj crpki u Mađarskoj koja je, među ostalim, prodavala i led. Nije dugo oklijevao već je 2006. godine s partnerom iz Zagreba, koji je poslije izašao iz biznisa, osnovao tvrtku za proizvodnju leda. Za proizvodnju i sjedište tvrtke odabrali su Otočac zbog povoljnog strateškog položaja i relativno brze dostave prema Zagrebu, Istri i Dalmaciji te kvalitetne izvorne vode iz Gacke doline. Zamjenik direktora Josip Rogić bio je prvi zaposlenik tvrtke koja je u ozbiljnu proizvodnju krenula već 2007. godine.

U sustavu postaja

- U počecima su ljudi bili dosta skeptični i neki su čak s podsmjehom govorili da što mi sad prodajemo taj led i da ustvari prodajemo maglu. Međutim, dio ljudi je odlično reagirao na mogućnost kupovine leda i ja često kažem da smo mi tada tražili kupce, a kupci danas traže nas. Danas nam je najlakše prodati led, najteže ga je proizvesti i transportirati - priča Josip Rogić.

Najveći uspjeh bio je što su već 2007. godine uspjeli ući u sustav Ininih benzinskih postaja pa će neki reći da je tu proradila mađarska linija vlasništva u obje tvrtke. Danas se led može kupiti i na postajama Tifona, OMV-a, Petrola, Adria oila i nizu manjih postaja te trgovačkim centrima Billa, Diona i Metro. Benzinske postaje pokazale su se kao najbolji prodajni kanal jer rade 24 sata dnevno. Sa svojim škrinjama leda trenutno su prisutni na tristotinjak prodajnih mjesta na području od Đurđevca do Splita. Cilj im je pokriti cijelu Hrvatsku, naročito dio do Dubrovnika te krenuti u izvoz prije svega u Crnu Goru, BiH i Sloveniju.

Princip rada je da tvrtka daje svoje zamrzivače koje redovno održava i u kojima je samo led koji bi u slučaju miješanja s drugom robom vrlo lako preuzeo miris. Maloprodajna cijena kreće se od 18 do 21 kune po vrećici leda. Kada promoviraju svoj led u Otočcu, objašnjavaju da je riječ o punoj kocki koja se teško topi pa će taj led rashladiti, ali ne i razvodniti piće kao uobičajene šuplje kocke iz ledomata. Stoga prepričavaju anegdotu kada su u 2.30 u noći primili mail zadovoljnog kupca koji je pio viski s njihovim ledom i ishvalio ih očito veseo i zadovoljan.

Premda se biznis proizvodnje leda čini jednostavnim, ulaganje u skupe strojeve proteklih je sedam godina dosegnulo gotovo milijun eura. Prihodi su tvornici Ledeno doba stabilno rasli sa 0,31 milijun kuna 2008. godine na 0,64 milijuna kuna godinu kasnije te na 0,85 milijuna kuna 2010. godine.

Bez obzira na krizu u 2011. godini, dosegnuli su prihode od 1,1 milijun kuna koji su i lani narasli za gotovo 25 posto na 1,4 milijuna kuna. Očekuju da će ove godine dosegnuti prihode od dva milijuna kuna.

Velika ulaganja

- Iako neki misle da je riječ o lakom biznisu, ulaganja su velika. Koristimo vrhunske strojeve iz Hrvatske, Italije, Njemačke i SAD-a, a samo smo u dokup struje uložili 130.000 kuna i veliki nam je problem što to nećemo moći prenijeti na novu tvornicu. U ovom prostoru smo u najmu i prerasli smo postojeće kapacitete pa iduće godine planiramo gradnju nove tvornice u industrijskoj zoni u Otočcu. Riječ je o ulaganju od 1,5 do 2 milijuna kuna pa smo u fazi dogovora o izvorima financiranja i mogućim kreditima. Planiramo rast na tržištu i širenje postojeće ponude koktel leda s lomljenim ledom i ledenom kašom koja se koristi na ribarskim brodovima, velikim kuhinjama, tržnicama ribe i barovima - otkriva Josip Rogić.

S obzirom na primjenu, svaka od vrsti leda ima drugačiji proces proizvodnje pa primjerice za ribarski led voda mora biti deklorirana, a za izložbeni dio u rashladnim vitrinama restorana led mora biti suh. U planu je i širenje skladišnog prostora s obzirom na to da trenutno na raspolaganju imaju tri skladišta od 200 četvornih metara. U pripremi sezone sva su skladišta dupkom puna, što znači da je u njima 52.000 paketa, odnosno čak 130 tona leda.

Naime, proizvodnja u Ledenom dobu staje krajem studenoga ili početkom kada je cijeli Otočac u debelom minusu i zbog samog procesa proizvodnja je vrlo teška. S proizvodnjom stoga kreću u veljači i polako, ali sigurno pune skladišta za udarnu ljetnu sezonu kada pogoni rade 24 sata dnevno. Sada troje zaposlenih radi u proizvodnji, troje ih radi na distribuciji i jedna zaposlenica prima narudžbe i financije.

Zagreb mega tržište

S direktorom tvrtka je tako ove godine narasla na devet zaposlenih jer su u Zagrebu otvorili jednu skladišnu komoru kapaciteta od 12.500 paketa leda i tu zaposlili još jednog radnika. Zagreb je odlično tržište koje je aktivno cijelu godinu pa su metropolu odlučili pokriti vlastitom distribucijom. U špici sezone na pojedinim prodajnim mjestima proda se između 100 i 150 paketa leda, a led doslovno plane kad pojedina turistička mjesta imaju svoje tradicionalne ljetne fešte. Tada u 24 sata znaju prodati i po pola tone leda.

- Jednom sam obavio dostavu i iskrcao 150 paketa leda i već u vožnji su me zvali da su sve prodali i da se vratim natrag. Kad prođe ljetna špica, led nam odlično ide u mjestima poznatim po proizvodnji vina jer njime hlade mošt. Znamo da su naš led koristile hitne službe u transplantaciji organa, a na natjecanjima u ultimate fighti našim su ledom sanirali ozljede boraca - priča Josip Rogić.

U Otočcu je 2010. godine pokrenuta još jedna tvornica leda koja je u međuvremenu prebacila proizvodnju u Zagreb, a osim pakiranja leda od dva i pet kilograma, rade i ledene figure i ledene čaše. Na svojim web stranicama imaju i party kalkulator. Po njemu je za večeru s deset osoba preporučena količina od pet kilograma leda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. svibanj 2024 23:27