PRVI REZULTATI ISTRAGE

ECA je dvije godine ignorirala saznanje o opasnom filteru

Preliminarno izvješće o padu zrakoplova tvrtke European Coastal Airlines otkriva niz tehničkih problema koji su doveli do teške nesreće
 Zvonimir Barišin / CROPIX

Klaus Dieter Martin, direktor European Coastal Airlinesa (ECA), prizemljenje svojih hidroaviona vidi prije svega kao posljedicu lažnih informacija bivših zaposlenika te sve nedostatke svodi samo na administrativne greške i hrvatsku birokraciju i tvrdi da njegovi zrakoplovi zadovoljavaju sve sigurnosne standarde.

Međutim, preliminarno izvješće Agencije za istraživanje nesreća nakon pada lakog amfibijskog zrakoplova tijekom trenažnog leta 25. lipnja prošle godine na plaži turističkog naselja Resnik otkriva i niz proceduralnih i tehničkih primjedbi.

Spriječena katastrofa

Treba, među ostalim, utvrditi zašto je ECA gotovo dvije godine ignorirala upozorenje američke Savezne uprave za civilno zrakoplovstvo da je filter za gorivo u njihovu zrakoplovu opasan i da je već zabilježeno nekoliko slučajeva gubitka snage ili otkazivanja motora zbog nedovoljnog dotoka goriva do motora.

Podsjećamo, 25. lipnja prošle godine zrakoplov koji je u 17.37 sati poletio iz splitske zračne luke nakon samo nekoliko minuta srušio se na plaži tijekom obučnog leta, a samo zahvaljujući prisebnosti pilota spriječena je velika katastrofa i puno veći broj poginulih. Istragu o padu zrakoplova vodi Agencija za istraživanje nesreća i znakovito je da je u izvještaju, koji, doduše, nije konačan, navedeno da nije postojao plan leta te da se za dovod goriva koristi filter koji je nepouzdan.

Imao goriva

“Za navedeni let nije predavan plan leta, a prijeletni pregled zrakoplova nije evidentiran u prateću dokumentaciju zrakoplova. Prateća dokumentacija nije se nalazila uz zrakoplov u pripremi i tijekom leta. Više očevidaca koji su se nalazili na putanji zrakoplova svjedočilo je kako je tijekom leta stao motor zrakoplova te o gubitku visine aviona nakon toga”, piše u izvješću.

Nakon što je udario u nadstrešnicu na plaži, zrakoplov se gotovo prelomio i pod okomitim kutom udario u vodu. U preliminarnom izvješću navodi se da je najvjerojatniji uzrok pada prestanak rada motora u zraku. Nedostatak goriva je eliminiran kao uzrok jer je u spremnicima nađeno 65 litara, što je bilo dostatno za gotovo dva sata leta. Ali, istražitelji su utvrdili da je u zrakoplov ugrađen gorivi filter proizvođača Bendix, model 450-0x.

Istraga traje

Agencija za istraživanje nesreća u preliminiranom izvješću mjesec dana nakon nesreće navodi da sve to tek treba utvrditi vještačenjem i nakon dovršetka istrage. No, kako Agencija na svojim stranicama objavljuje izvješća o dovršenim istragama nesreća, a izvješće o padu hidroaviona Lake LA-4-200 oznake 9A-DLA nije objavljeno, istraga očito još traje. Iako glavni uzrok svojih problema vidi u hrvatskoj birokraciji, Klaus Dieter Martin, kao bivši pilot, trebao bi objasniti zašto je gotovo dvije godine njegova kompanija ignorirala upozorenje američke Savezne uprave za civilno zrakoplovstvo da filteri za gorivo koje je imao u jednom od svojih zrakoplova mogu biti pogibeljni.

Motori otkazivali zbog dovoda goriva

Nepune dvije godine prije nesreće, 30. kolovoza 2013., objavljeno je upozorenje svim operaterima u službenom biltenu Savezne uprave za civilno zrakoplovstvo SAD-a (FAA) da je za ovaj tip zrakoplova zabilježeno više slučajeva gubitka snage ili otkazivanja motora u fazi polijetanja zbog nedovoljnog dotoka goriva do motora. A upravo se zrakoplov u Splitu srušio nakon polijetanja i zbog prestanka rada motora. Izvršni direktor ECA-e Klaus Dieter Martin još nije objasnio zašto je njegova kompanija ignorirala informacije o tim problemima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 10:59