VELIKI GUBITCI

FIJASKO BIZNISA S DRŽAVNIM TOALETNIM PAPIROM Narodne novine u projekt Mekkoo uložile 63 mil., smijenili upravu, a posao i dalje propada

U projekt su 2012. krenuli puni optimizma, ali ni nakon četiri godine investicija se nije počela vraćati
 EPH, Pixabay

Nakon gotovo četiri godine pomnog planiranja i 63,3 milijuna uloženih kuna u ono što je trebalo biti snažno nastupanje na rastućem tržištu papirne konfekcije, ponajviše toaletnog papira i kuhinjskih papirnatih ručnika, državno poduzeće Narodne novine umjesto uspjehom pohvalilo se smjenom direktora svoje tvrtke Mekkoo Ivana Cvirna te imenovanjem vršitelja dužnosti Darija Kosa. Domaće tržište toaletnog papira i kuhinjskih ručnika u međuvremenu je doživjelo pad. Od studenog 2014. do listopada 2015., prema podacima AC Nielsena za magazin Progresive, na domaćem je tržištu prodano 5 posto manje toaletnog papira nego godinu ranije, a vrijednost prodaje bila je 2 posto manja i iznosila 202 milijuna kuna. U istom razdoblju tržište kuhinjskih ručnika vrijedilo je 127 milijuna kuna, 0,2 posto manje nego godinu ranije uz 2,5 posto pada u prodanoj količini.

Ne odustajemo

Dario Kos kaže da još ne može odgovoriti koliki je prihod Mekkoo ostvario na papirnoj konfekciji jer izvješća nisu gotova, no ističe da je u šest mjeseci koliko strojevi, plaćeni 37,9 milijuna kuna, rade u tvornici u Krapini proizvedeno 250 tona toaletnog papira i papirnatih ručnika namijenjenih nuđenju na javnim natječajima i prodaji pod robnom markom Nano u trgovinama Narodnih novina.

- Poslovni planovi za iduće razdoblje predviđaju stabilnost proizvodnje, što je izuzetno bitno s obzirom na to da se radi o novoj tvornici, odnosno novom stroju, te postupno povećanje proizvodnje. Planira se i lansiranje visokokvalitetnog domaćeg brenda na hrvatsko tržište - kaže Kos.

Upravo to u četiri godine u Narodnim novinama nisu uspjeli, ali tvrde da ne odustaju iako tržište pada. Na tržištu WC papira najveći su igrači Perfex, Paloma, Zewa, Harmony i Violeta koji drže 68 posto udjela, a 28 posto otpada na privatne robne marke. U papirnatim ručnicima najveći su domaći Ola-La Delt Papira, Paloma, Soffasova Regina i Violeta.

IZDAVAČKI POTHVAT NARODNIH NOVINA 'Uz službeni glasnik, za Vladu i tržište proizvodit ćemo peteroslojni vrhunski WC papir'

Narodne novine svoj su ulazak na tržište papirne konfekcije najavljivale poput spektakla, no cijela je priča s poslovnog aspekta, od kada je 2012. godine zamišljena i kada su naručeni prvi strojevi u Italiji, pomalo naopaka. Naime, tada su zamislili u posao uložiti 35 milijuna kuna i u tri godine vratiti investiciju. Stroj je trebao biti montiran u riječkoj poslovnoj zoni Kukuljanovo, gdje je Uprava predvođena Petrom Piskačem namjeravala sagraditi i dodatno skladište. Međutim, nakon što je stroj naručen, Piskač je smijenjen, a njegov nasljednik Davor Čović mijenja plan i, pravdajući se time da je hala u Kukuljanovu premala za planiranu proizvodnju te da je logičnije proizvoditi bliže Zagrebu kao najvećem tržištu nego imati pogon blizu Italije preko koje se uvozi celuloza, cijelu priču seli u Krapinu. Preseljenje je stajalo 3 milijuna kuna. Uz to, Državna revizija je utvrdila da se u Krapini plaća najam proizvodnog prostora 234,1 tisuću kuna mjesečno, dok je istovremeno hala u Kukuljanovu u vlasništvu Narodnih novina, a u njezinu je obnovu uloženo 8,3 milijuna kuna. Proizvodnja u Krapini pak opterećena je i ugovornom obvezom isplate 1,45 milijuna kuna najmodavcu isele li iz prostora prije prosinca 2021. godine. Državna revizija, naime, nije našla razumijevanja za preseljenje proizvodnje u Krapinu, zbog čega je i sama proizvodnja kasnila, a kada je počela u travnju prošle godine uz sva kašnjenja zbog nove lokacije, tržišni nastup Narodne novine nisu pripremile.

Nepoznati rezultati

Papirna konfekcija koju je trebalo plasirati pod brendom Mekko, kako je nazvana i tvrtka kći zadužena za proizvodnju, počela se proizvoditi pod brendom Nano koje Narodne novine koriste za svoje druge proizvode. Kako su narasli troškovi, nužno je bilo revidirati i poslovni plan, no tijekom cijele prošle godine plasman toaletnog papira i papirnatih ručnika u maloprodajne trgovine nije se dogodio. Kako je lanjska i prva poslovna godina tvrtke Mekkoo, poslovni rezultati nisu poznati. U međuvremenu, dok su se u Narodnim novinama natezali oko lokacije i veličine svoje buduće proizvodnje, domaći privatni proizvođač papirne konfekcije Delt Papir u 2014. je ostvario 76,1 milijun kuna prihoda naspram 53,9 milijuna kuna u 2013. godini.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. svibanj 2024 07:29