Kompletan europski, pa tako i domaći turistički sektor jučer je napokon dočekao dokument Europske komisije sa smjernicama za otvaranje granica i ponovnu uspostavu turizma, ali i službeni stav Europske komisije o postupku izdavanja vaučera kojima se pokušava zadržati likvidnost poslovnih subjekata u turizmu.
Kako je zacrtano u smjernicama, turistički promet ponovo će se uspostaviti među zemljama s dobrom epidemiološkom situacijom, a Komisija je takvima pripremila i praktične smjernice kako bi se dobra zdravstvena situacija zadržala i nakon otvaranja granica.
Odvajati turiste
Primjerice, među njima je i preporuka da se u svim transportnim hubovima pazi da se putnici posebnim vrpcama odvajaju prema načinu dolaska u zemlju (oni koji stižu autobusima odvojeno od onih koji stižu automobilima), kao i da se putnicima u autobusnom prijevozu tijekom boravka u transportnim hubovima ne preporučuje izlazak iz vozila.
Praktične smjernice dotaknule su se pritom i mogućnosti uvođenja aplikacija za praćenje koje, napominje Komisija, nikako ne smiju biti obavezne, nego trebaju funkcionirati na dobrovoljnoj bazi.
Osim toga, zemljama članicama preporučeno je da zbog socijalnog distanciranja smanjuju broj putnika u prijevoznim sredstvima, a posebno je preporučljivo motivirati ih da kupovinu karata, kao i sve ostale usluge, obavljaju elektroničkim putem te smanjuju kontakte.
- Iako smo očekivali da će preporuke ipak biti malo konkretnije, drago nam je da se njima potvrdilo sve ono što Hrvatska, kao i mnoge druge europske zemlje, već neko vrijeme zagovaraju, a to je ponovo otvaranje i uspostava prometa među zemljama s dobrom epidemiološkom situacijom, iako je EU u startu načelno bio protiv toga. Sada se potvrdilo da je to jedini logičan put i da je EU preuzeo hrvatski stav te sve ono što propagiramo tjednima - rekao je predsjednik Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić.
Osim načelnih smjernica, Komisija je donijela i dokument o zdravstvenim protokolima u turističkom sektoru, u sklopu kojih su navedene i smjernice za rad hotela te ostalih ugostiteljskih objekata.
Preporuka je tako da se u regijama gdje je predviđena turistička aktivnost osigura dovoljan broj bolničkih ležajeva, kao i kapaciteta za brzo testiranje, a lokalne zajednice trebale bi razraditi akcijske planove za postupanje u svim situacijama vezanima uz pojavu Covida-19.
Sve osoblje u hotelima trebalo bi biti informirano te znati prepoznati simptome bolesti, gosti bi sve informacije o protokolima u objektima trebali dobiti i prije dolaska u smještaj, a u hotelskim restoranima preporučuje se jelo posluživati u smjenama, kao i, ako je to moguće, hranu organizirati kroz posluživanje radije nego kao buffet.
Također, Komisija navodi da bi hoteli trebali razmisliti o tome moraju li otvarati baš sve unutarnje sadržaje - npr. wellness i spa - posebno ako nisu sigurni da u njima mogu održati dobre zdravstvene uvjete.
Kad su u pitanju dizala u služnim objektima, Komisija predlaže da se ispred njih stave oznake kako se ne preporuča istovremeno korištenje liftova od strane stranaca, već da vožnja bude isključivo s osobama s kojima se ljetuje.
Problem vaučera
Građani Europe su također napokon dočekali i stav Komisije o vaučerima kojima je uslužni sektor mislio “obeštetiti” potrošače koji su platili neku uslugu, a nisu je konzumirali. Stav komisije je da su vaučeri dozvoljeni, ali ne tako da se njima ukida pravo na povrat novca, nego da potrošačima bude prepušteno na odabir hoće li uzeti vaučer ili će odabrati povrat gotovine.
Osim toga, Komisija preporučuje da se potrošače dodatno motivira da umjesto povrata novca biraju vaučere, što znači da bi im se oni na neki način trebali prikazati isplativijima, kroz financijski ili neki drugi benefit.
U Hrvatskoj je Ministarstvo turizma korištenje vaučera dopustilo turističkim agencijama za paket-aranžmane, a Ostojić napominje da je HUT s HGK i HUP-om Ministarstvu predao prijedlog da se oni omoguće i hotelijerima, kako bi se i njima pomoglo zadržati likvidnost i preživjeti ovu tešku godinu.
Jutarnji list poslao je upit Ministarstvu turizma namjerava li vaučere uvesti i za hotelijerstvo, no do zaključenja broja nismo dobili odgovor.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....