NAPALI GA SLOVENCI

Tedeschi uzvraća: Zar za kupnju Droge ne smijem uzeti kredit?

 Ranko Šuvar/CROPIX

SPLIT, RIJEKA - “Emil Tedeschi kupuje Drogu Kolinsku njezinim vlastitim novcem. Droga Kolinska sama će sebe otplaćivati. Nakon što kupi poduzeće, prodavat će njegove dijelove.

Droga Kolinska bit će sada još zaduženija nego prije.” Slovenski i srpski mediji posljednjih dana vrve takvim i sličnim naslovima i pričama u kojima optužuju Emila Tedeschija za tipičnu privatizaciju na balkanski način, u kojoj se poduzeće kupuje bez novca i onda samo sebe otplaćuje ili propadne.

Danas je taj veliki dan kad Atlantic grupa plaća 243 milijuna eura za preuzimanje Droge Kolinske, čime se nakon gotovo pet mjeseci okončava najveća hrvatska investicija u susjednu Sloveniju.

Kako se približava trenutak kad će Atlantic i formalno postati vlasnik Droge, zahuktavaju se i optužbe na račun Atlantica.

Transparentne financije

Na njih Emil Tedeschi odgovara protupitanjem: - Pa molim vas, kad ulažete u neki biznis, je li normalno očekivati da taj biznis zarađuje? Spekulacije koje su se posljednjih dana pojavile, pokazuju nepoznavanje strukture biznisa i preuzimanja. Bez obzira na to je li riječ o kupnji ili greenfield investiciji, morate imati poslovni plan koji pokazuje da ćete u nekom razdoblju vratiti uloženo i još zaraditi - ponavlja Tedeschi osnove ekonomije.

Znači, ipak će Droga Kolinska isplatiti samu sebe?

- Financiranje ove kupnje je potpuno transparentno. Za Drogu Kolinsku dajemo 45 posto vlastitog kapitala koji smo stekli dokapitalizacijom i iz vlastitih rezervi, deset posto je mezanin financiranje EBRD-a (kad kreditor stječe vlasnički udio ili dionice u poduzeću ako mu ono ne vrati sav dug na vrijeme, nap. a.), a 45 posto su dugoročni krediti UniCredita i Raiffeisen banke. Ne razumijem što je tu sporno! Valjda smijemo podići kredit, najvažnije je da smo ga sposobni vraćati - govori Tedeschi.

Ističe da Atlanticovo preuzimanje Droge Kolinske po svim strogim kriterijima rizičnosti spada u kvalitetne načine financiranja.

To su mu potvrdile i slovenske banke, sadašnji vjerovnici Droge Kolinske, koje u svojim ugovorima o kreditima imaju klauzulu da mogu, ako se mijenja vlasnik kompanije, svoje kredite proglasiti dospjelima.

- Sindikatu petnaestak slovenskih banaka naše su banke ponudile da, ako žele, izađu iz posla, dakle da proglase kredite dospjelima, a one će ih preuzeti. Očekujem da će ih većina ostati u poslovnom odnosu s Drogom Kolinskom jer i one smatraju da je naša transakcija zdrava i perspektivna, a ne rizična. Neke će banke možda i povećati svoju poziciju u tom kreditu jer promjena vlasnika Kolinskoj donosi veći kredibilitet - objašnjava Tedeschi.

Osjetljiva javnost

Slovenski i srpski mediji spekuliraju da će novi vlasnik, nakon što kreditima optereti Drogu Kolinsku, prodavati neke njezine dijelove, primjerice srpsku tvornicu kave Grand Prom. U Atlanticu to oštro demantiraju.

- Jedini dio koji ćemo prodati je upravna zgrada u Ljubljani, koja ionako nije u funkciji.

Tedeschi navodi kako bi shvatio zabrinutost slovenskih i srpskih medija kada bi Atlantic kupovao Drogu Kolinsku isključivo kreditom. Jasno mu je da je slovenska javnost osjetljiva na tzv. preuzimanja u kojima kompanija A preuzima kompaniju B, a kompanija B kupuje kompaniju A, pri čemu jedna i druga uzimaju kredit za kupnju i zalažu dionice koje kupuju. No, u njegovoj priči s Drogom Kolinskom to, kaže, nije slučaj.

Atlantic i krediti plaćaju po 109, a EBRD 24,3 milijuna eura

Slovenski mediji barataju brojkom od 175 milijuna eura koliko će Tedeschi, kažu, natovariti Kolinskoj novih kredita, a 84 milijuna eura dat će Atlantic grupa. Međutim, prema shemi kupnje Kolinske koju donosi sam Tedeschi, od 243 milijuna eura, koliko danas mora platiti za akviziciju, ti su krediti nešto više od 109 milijuna eura, isto toliko daje Atlantic, a 24,3 milijuna eura je financiranje EBRD-a. Kad je, pak, riječ o 139 milijuna eura sadašnjih Droginih kredita, o kojima je razgovarao sa sindikatom slovenskih banaka, njihov status ostaje isti ili će ih, ako se neka slovenska banka želi povući, preuzeti druge banke.

Ukupna cijena Tedeschijeva preuzimanja Droge Kolinske iznosi 382 milijuna eura (243 milijuna eura za dionice i 139 milijuna eura Droginih kredita koje preuzima).

Za taj novac dobio je poznate slovenske i srpske brendove, poput Grand kafe, Štarka, Cockte, Jupija, Donata, Argete i Smokija te oko 2600 zaposlenih, više nego što ih ima Atlantic. Da je zainteresiran za Drogu Kolinsku, objavio je još u travnju, slovenski mu mediji nisu davali gotovo nikakve šanse, no na kraju je upravo on dao najbolju ponudu i pobijedio velike investicijske fondove.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. svibanj 2024 16:06